۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 64192

لزوم معافیت مالیاتی صندوق‌های تکمیلی بازنشستگی

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه
لزوم معافیت مالیاتی صندوق‌های تکمیلی بازنشستگی

از جمله مزایای صندوق‌های بازنشستگی می‌توان به تسهیل روند ورود و خروج سرمایه و برخورداری از ارکان نظارتی قوی (سازمان بورس، حسابرس معتمد) اشاره کرد. به دلیل انتشار منظم اطلاعات صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در سامانه کدال، اشخاص سرمایه‌گذار می‌تواند نسبت به عملکرد صندوق نظارت لازم را داشته باشند. این درحالی است اگر صندوق‎های بازنشستگی تکمیلی که به تازگی در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند مسیر صندوق‌های مشابه خود در سایر کشورها را در پیش گیرند می‌توانند از منافع سایر طبقه دارایی‌ها مثل سهام استفاده کنند.

در حال حاضر صندوق تأمین آتی که در بانک‌ها یا سایر نهادها وجود دارد بر اساس آمار عملکرد مناسبی به لحاظ بازده ندارند و به همین خاطر صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با مشارکت نهادها و ناشران می‌تواند جایگزین مناسبی برای صندوق‌های فعلی باشد. همچنین مجلس و دولت می‌توانند معافیت مالیاتی مناسبی برای این ابزارها بگذارند؛ زیرا این صندوق‌ها می‌توانند نقش مؤثری در اشتغال، خصوصی‌سازی و... داشته باشد.
این در حالی است که با توجه به وضعیتی که در سال ۹۹ برای بورس رخ داد و بسیاری از سهامداران خُرد با ضرر و زیان هنگفتی روبه‌رو شدند، به طوری که اکنون برخی از آن زیان‌ها هنوز جبران نشده است. در این شرایط لزوم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بسیار محسوس است و بر همین اساس، توسعه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار مدیران و متولیان بازار سرمایه قرار گرفت. در این وضعیت موضوع فرهنگ‌سازی نیز بسیار مهم است و تاکنون گام‌هایی در این خصوصی برداشته شده، اما کافی نیست و در ادامه باید قدم‌های مؤثرتری در این حوزه برداشته شود.

حال بعد از انواع و اقسام صندوق‌هایی که به بازار آمد، به تازگی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی رونمایی شد. این صندوق‌ها می‌توانند در صورتی که در مسیر درست هدایت شوند، به یک نهاد بزرگ مالی در بازار سرمایه تبدیل شوند؛ زیرا در بسیاری از بورس‌های جهان، این صندوق‌ها در کنار بیمه‌ها از بزرگترین تأثیرگذاران بازار سهام در کشورهای مختلف محسوب می‌شوند. در این زمینه بورس کشورمان نیز می‌تواند این اتفاق را تجربه کند. وضعیت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را می‌توان از دو جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد. در وهله اول طبیعتاً ذی‌نفعانی که در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند در دوران بازنشستگی خود از عایدی بیشتری نسبت به کسانی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، برخوردار شوند.

این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که طی سالیان متمادی صندوق‌ها با توجه به مدیریت حرفه‌ای پورتفو که انجام می‌دهند، از سرمایه سرمایه‌گذاران خود در برابر تورم دفاع می‌کنند. بنابراین سهامداران صندوق‌های با منابعی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند نسبت به تورمی که وجود دارد، سرمایه خود را ایمن کرده و حتی سود بیشتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌ای و دارایی کسب کنند. در وهله دوم نیز صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با توجه به منابعی که در اختیار دارند، می‌توانند در اجرای پروژه‌ها و افزایش تولید بنگاه‌های اقتصادی نقش مؤثری داشته باشند.

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا یکی از اهداف اصلی تأسیس بازار سرمایه در ایران تأمین مالی بخش تولیدی کشور است که صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با توجه به ظرفیت‌هایی که از آن برخوردارند، می‌توانند به این موضوع نیز عمل کنند. این درحالی است که چالش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما، عدم آشنایی کافی مردم با این صندوق‌ها است. هنوز بسیاری از مردم ما اقدام به سرمایه‌گذاری‌های هیجانی و مستقیم در بازار سرمایه می‌کنند و به این نتیجه نرسیده‌اند که می‌توان با استفاده از ابزارهای غیرمستقیم با خیالی راحت‌ و مطمئن‌ بازدهی و سود کسب کرد.

کد خبر: 64192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =