توانمندی‌های ناشنوایان باید دیده شود

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات جامعه ناشنوایان به رسمت شناخته‌شدن زبان اشاره ایرانی است، گفت: علاوه بر اینکه باید ظرفیت‌های ناشنوایان دیده شود بلکه از سوی دیگر نیز مترجم زبان اشاره به عنوان شغل رسمی در نظر گرفته شود تا بتوان در اماکن مهم عمومی مانند بیمارستان‌ها، دادگاه‌ها، فرودگاه‌ها، آتشنشانی‌ها و دیگر مراکز مهم از این مترجمان استفاده شود.

فرزاد پورمحمدروحی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه در کشور هند و اخیرا در آفریقای‌جنوبی زبان اشاره به رسمیت شناخته شده و به قانون رسمی این کشورها الحاق شده‌است، اضافه کرد: زبان اشاره ناشنوایان در ایران باید همانند بسیاری از مناطق جهان به رسمیت شناخته شود.

پورمحمدروحی در پاسخ به اینکه کاشت حلزون مناسب چه دسته از افراد است، گفت: کاشت حلزون تنها برای افراد ناشنوای کامل موثر است. فردی که هیچ عصب شنوایی ندارد کاشت حلزون برای او انجام می‌شود چرا که سمعک برای این فرد کارگشا نیست.

او افزود: هیچ تضمینی برای موفق بودن کاشت حلزون وجود ندارد. این عمل نمی‌تواند در نهایت فرد را به شنوا تبدیل کند. فرد با سابقه کاشت حلزون باز ناشنوا محسوب می‌شود. او نیز باید با فرهنگ ناشنوایان آشنا شود و از سوی دیگر باید از یکسری حق و حقوق تعریف شده برای ناشنوایان برخوردار شود.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران معایب سمعک را بسیار پایین‌تر از کاشت حلزون مطرح کرد و گفت: مثلا فرد ناشنوای با کاشت حلزون هنگام عبور از گیت فرودگاه باید نامه کمیسیون پزشکی همراه داشته باشد. همچنین اگر مسافر ناشنوایی حین پرواز به شوک الکتریکی نیاز پیدا کند به دلیل کاشت حلزون این امکان برای او وجود ندارد. همچنین، فرد دارای کاشت حلزون نمی‌تواند از دستگاه‌های ام. آر. آی و برخی دیگر از دستگاه‌های تشخیصی – درمانی استفاده کند.

او با اشاره به تولید سمعک‌های دیجیتالی پیشرفته موثر با ارتقاء سطح کیفی زندگی ناشنوایان اضافه کرد: فرد ناشنوا می‌تواند شب سمعک را به طور کامل از گوش خارج کرده و به راحتی استراحت کند در صورتی که در شرایط کاشت این امکان وجود ندارد و حتی اگر فرد تجهیزات بیرونی مرتبط با کاشت را بردارد اما قطعات داخل سر باقی می‌مانند.

پورمحمدروحی درباره شرایط تهیه سمعک و باتری‌های مخصوص آن در ماه‌های اخیر گفت: در حال‌حاضر به خاطر تبعات ناشی از تحریم، شرایط دسترسی به تهیه سمعک و باتری آن و دیگر تجهیزات مورد نیاز ناشنوایان بسیار سخت‌تر شده است. حال که ناشنوایان ساکن پایتخت و شهرهای بزرگ با این مشکلات روبرو هستند ناشنوایان شهرستانی و دورافتاده کشور به مراتب زندگی‌شان مشقت بارتر می‌گذرد.

او خدمات بهزستی را محدود و نامنظم خواند و گفت: بسیاری مواقع پیش می‌آیدکه تسهیلات به ناشنوایان تعلق نمی‌گیرد و یا به صورت محدود اعطاء می‌شود. مسأله دیگر اینکه برای مترجمی بودجه درست و دقیقی تعریف نشده است. همچنین با وجود تأکید مسئولان قرار بود که به افراد چندمعلولیتی و دارای معلولیت‌های شدید مسکن تعلق بگیرد که به نظرم این مهم تداوم نداشته و بسیاری از واجدین شرایط از این تسهیلات محروم مانده‌اند.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران بااشاره به مشکلات پیش‌روی اشتغال ناشنوایان گفت: به دلیل نبود شناخت کافی از ظرفیت‌های جامعه ناشنوایان، اغلب مردم و به ویژه کارفرمایان توانمندی‌های آنها را نادیده می‌گیرند و به همین دلیل بسیاری از افراد ناشنوا نمی‌توانند جذب بازار کار شوند.

وی در پایان تأکید کرد که در صورت بازنمایی و معرفی ظرفیت‌های ناشنوایان شاغل می‌توان به موازی آگاه‌سازی در سطح جامعه، کارفرمایان و صاحبان مشاغل را نیز نسبت به جذب و به کارگیری ناشنوایان ترغیب کرد.

کد خبر: 64266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =