«شهر دوستدار سالمند» در دستور کار شورای ملی سالمندی قرار گرفت

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه «شهر دوستدار سالمند» در دستور کار شورای ملی سالمندی قرار گرفته است، افزود: این طرح یکی از بهترین و مهم ترین طرح‌های در دست پیگیری است تا به شیوه بومی، محیط پویا و مناسبی برای سالمندان مهیا کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، مژگان رضازاده افزود: این طرح یکی از طرح هایی است که به صورت بین المللی در حال اجرا بوده و بسیاری از کشورها که مانند ایران درگیر موضوع پیری جمعیت هستند، در این زمینه برنامه ریزی کرده‌اند.

او حمل و نقل، اماکن عمومی، مسکن، مشارکت اجتماعی، منزلت، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات و اطلاعات، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت را هشت محور مورد توجه در طرح شهر دوستدار سلامت عنوان کرد و گفت: محورهای مختلفی برای شهر دوستدار سالمند وجود دارد که در دستور کار شورای ملی سالمندی قرار گرفته است.

لزوم یکسان بودن حقوق شهروندی سالمندان با افراد عادی

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه داد: محیط دوستدار سالمند، فراهم سازی امکاناتی است که در سراسر کشور شهرهای مناسب زندگی سالمندان را داشته باشیم. شهر دوستدار سالمندان شهری است که در آن سالمندان و افراد عادی به یک اندازه از حقوق شهروندی برخوردار هستند.

رضازاده افزود: استانداردهای و طراحی های شهری در موضوعاتی مانند مناسب‌سازی در شهر دوستدار سالمند به گونه‌ای رعایت شده که فرصت‌های مناسبی برای سلامت، مشارکت و ایمنی سالمند فراهم بیاورد به طوریکه سالمند پویایی داشته باشیم که حتی با افزایش سن، کیفیت زندگی، مناسب باشد.

او ادامه داد: محیط دوستدار سالمند براساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت هشت محور دارد که این محورها شامل حمل و نقل است یعنی هر فردی در هر زمانی به هر مکانی به راحتی بتواند تردد کند. موضوع دوم محیط های باز و اماکن عمومی هستند و توجه به ساختار آنها بابت اینکه فرد بتواند به راحتی در ساختار اجتماعی زندگی راحتی داشته باشد.

توجه به افزایش سواد رسانه ای جمعیت مسن

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: محور سوم شهر دوستدار سالمند، مسکن است؛ یعنی فرد در منزل و محل خود بماند و با خاطری آسوده زندگی راحتی داشته باشد. محور بعدی مشارکت اجتماعی است، اینکه فرد بتواند در دوره سالمندی هم در جامعه و کارکردهای جامعه مشارکت اجتماعی پویایی داشته باشد.

رضازاده اضافه کرد: موضوع بعدی منزلت و مشارکت در امور اجتماعی است به آن معنا که منزلت فرد و احترام بین نسلی رعایت شود و فرد بتواند به طور مناسبی با حفظ حرمت در جامعه حضور داشته باشد. محور ششم مشارکت مدنی و اشتغال است. با توجه به اینکه سالمندان به ویژه سالمندان جوان علاقه دارند پویایی داشته باشند و بتوانند با شغل حضور در جامعه داشته باشند توجه خاصی به تداوم یادگیری و توسعه فعالیت های اجتماعی آنان شده است.

او ادامه داد: در محور ارتباطات و اطلاعات مدنظر است اینکه آموزش های مناسب این افراد داده شود تا بتوانند به شکل مناسبی از رسانه ها و فضای مجازی استفاده کنند و سواد رسانه‌ای آنها افزایش پیدا کند. مورد آخر حمایت اجتماعی و خدمات سلامت است که افراد بتوانند زندگی سالم تر و طولانی تر و فعالی را تجربه کنند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: علاوه بر این هشت محور در کشورمان تلاش کردیم محور دیگری را به این محورها اضافه کنیم و بومی سازی کنیم که گردشگری و تورهای مسافرتی سالمندان است که امید است بتوانیم به استانداردهای جهانی، استانداردی را اضافه کنیم.

کد خبر: 64269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =