تبعات ورود خودروسازان به عرصه صادرات کالاهای دیگر

سید حمید حسینی با یادآوری زمانی که ایران‌خودرو به صادرات فرش می‌پرداخت، تاکید کرد: ورود خودروسازان به حوزه صادرات کالاهای دیگر قطعا در بلند مدت به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، "بازنگری محل تامین ارز" را می‌توان از تکلیف‌هایی دانست که طی هفته‌های گذشته اعلام شد از سوی وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ شده تا در شرایطی که سازندگان خودروی کشور امکانی برای صادرات خودرو یا قطعات ندارند مجاز به صادرات کالاهای مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، قیر، مواد معدنی، خشکبار و غیره باشند. موضوعی که حاشیه‌های متعدد ایجاد کرده و در نهایت تکذیب شد اما همچنان این بحث ادامه دارد.

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگویی با آتیه‌آنلاین، در این باره گفت: این موضوع ایده‌ای بوده که از سوی وزارت صمت مطرح شده و در نهایت برای اجرایی شدن نیاز به تائید بانک مرکزی دارد.

وی ادامه داد: نحوه ایفا تعهدات ارزی واردکنندگان موضوعی است که بانک مرکزی باید نظر دهد و طبق مصوبه جدید بانک مرکزی فقط صادرکنندگان دارای پروانه بهره‌برداری و دارای سابقه صادرات فراورده‌های نفتی وشیمیایی می‌توانند نسبت به واردات از محل صادرات اقدام کنند و صادرکننده فاقد واحد تولیدی باید ارز خود را به تالار ارزی ارایه کند لذا خودروسازان نمی‌توانند با صادرات این اقلام واردات انجام دهند اما با صادرات خشکبار، فرش و زعفران می‌توانند نسبت به تامین ارز واردات اقدام کنند.

حسینی افزود: در هر صورت اگر قرار باشد از نظر واردات و صادرات و درآمد حاصل از آن برای خودروسازان اتفاقی رخ دهد این موضوع با پیشنهاد صرف وزارت صمت محقق نخواهد شد و برای این کار نیاز به مجوزهای بانک مرکزی است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی همچنین به تبعات این تصمیم در صورت اجرا اشاره کرد و گفت: این کار درستی نیست و شاید بهتر آن باشد که به صادرکننده بگویند بخشی از ارز حاصل از صادرات را مثلا صرف واردات قطعات خودرو کند نه اینکه خودروساز را هم وارد بازار کالایی دیگر کنند.

وی ادامه داد: خودروسازان به دلیل اینکه در عرصه‌های دیگر نگاه صادراتی ندارند ممکن است با ورود آنها به بازار مشکلاتی ایجاد شود درحالیکه می‌شود به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که صادرکنندگان اجازه داشته باشند اظهارنامه خود را در اختیار خودروسازان بگذارند.

حسینی افزود: اگر قرار باشد زمانی بانک مرکزی هم با این شیوه موافقت کرده و خودروسازان به عرصه صادرات این کالاها وارد شوند، ممکن است آنها در قیمت‌گذاری بتوانند کالای صادراتی را با قیمتی پائین‌تر به بازارها عرضه کنند و با این روند سایر صادرکنندگان را از بازار خارج کرده و باعث ایجاد اختلال در کار آنها شوند.

وی یادآور شد: زمانی ایران‌خودرو به صادرات فرش می‌پرداخت که تجربه خوبی هم نبود و حال نیز چنین اقداماتی قطعا آسیب خواهد زد و در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

کد خبر: 64299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =