آزادراه اصفهان-شیراز به زودی بهره‌برداری خواهد شد

احداث آزاد راه شیراز ـ اصفهان یکی از پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که بناست در سفر قریب‌الوقوع ریاست جمهوری به استان فارس قطعات یک تا ۶ آن افتتاح شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، آزادراه‌ها یکی از شاخصه رشد اقتصادی محسوب می‌شوند چراکه با ویژگی‌های خود نسبت به انواع دیگر راه‌ها،‌ افزایش اشتغالزایی، کوتاه شدن مسیر، افزایش سرعت تردد وسایل نقلیه، کاهش ترافیک، استهلاک خودرو و... را به دنبال دارند از این‌رو کارشناسان معتقدند هر چه احداث آزادراه‌ها و تکمیل زیر بناهای حمل و نقل در کشوری افزایش یابد آن کشور سریعتر مسیر توسعه و رشد اقتصادی را طی می‌کند.

استان فارس از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت جغرافیای استراتژیک خود، یکی از کریدورهای مهم حمل و نقل کشورمان به شمار می‌رود و می‌توان این استان پهناور را پنجره ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور دانست.

«آزاد راه شیراز- اصفهان» طرحی بود که در اوایل دهه ۹۰ در استان فارس و اصفهان در هفت فاز با مشارکت وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی کلید خورد. اما با توجه به نیاز فارس به مسیرهای آزاد راهی قطعه هشتم نیز به این طرح اضافه شد.

کمبود منابع مالی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل تاخیر در بهره برداری این طرح ۱۱ ساله عنوان کرد که هرساله با رویکار آمدن دولت ها،‌ سرخط اصلی رسانه ها و محتوایی برای مصاحبه مطبوعاتی مسئولان، مدیران و نمایندگان مجلس شده بود اما با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم و سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس در سال ۱۴۰۰ و پیگیرهای شبانه روزی، عزم جدی و همدلی مسئولان ارشد استان برای پایان این آزاد راه،‌ اکنون این آزادراه در دومین سفر رئیس جمهور در آستانه افتتاح قرار گرفته است تا سندی پرافتخار در راستای شعار «دولت مردمی ایران قوی» و شکستن قفل ناتوانی‌ها باشد.

مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و نزدیک به ۲ ساعت از زمان سفر نیز کاسته می‌شود.

به گفته کارشناسان احداث این آزادراه این کاهش مسافت موجب کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۲۷۷ میلیارد تومان خسارت و هزینه‌های تصادفات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری در سال اول بهره‌برداری در پی خواهد داشت. همچنین برآورد کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال طبق مطالعات اولیه طرح انجام شده است و در نهایت موجب صرفه‌جویی حدود یک هزار میلیارد تومان در سال اول بهره‌برداری در اقتصاد کشور خواهد شد.

امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس در خصوص آخرین وضعیت این آزادراه،‌ گفت: آزاد راه شیراز ـ اصفهان یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان فارس بوده که مهم‌ترین ویژگی آن کاهش دو ساعته زمان سفر بین دو کلانشهر شیراز و اصفهان با کوتاهی ۱۳۰ کیلومتری نسبت به مسیر قدیمی است.

او با اشاره به افتتاح قطعه ۱ تا ۶ آزاد راه در سفر مهر ماه رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس، اظهار کرد: این شش قطعه به طول ۲۱۱ کیلومتر با رعایت کامل ضوابط ایمنی همراه با تکمیل علائم راهنمایی و رانندگی،‌ خط کشی جاده‌ها و محورهای دسترسی با برخورداری از استانداردهای لازم در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان افتتاح خواهد شد. همچنین با آزمایشات انجام شده،‌ بیش از ۸۵ درصد پوشش اینترنتی و مخابراتی در طول مسیر خواهیم داشت.

جمشیدی با بیان اینکه مراکز خدمات بین راهی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی و افتتاح خواهد شد،‌ افزود: در کل مسیر آزادراه ۵ مجتمع خدمات رفاهی پیش‌بینی و جانمایی شده است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این امر تحقق خواهد یافت اما بخش خصوصی تا زمانی که ترافیک در آزادراه وجود نداشته باشد شاید به دلیل نبود منفعت اقتصادی سرمایه‌گذاری نکند از این‌رو با پیگیری‌های انجام شده،‌ یک مجتمع خدمات رفاهی احداث شده و در طول مسیر پس از بازگشایی آزادراه خدمات‌دهی خواهد کرد و یک مرکز دیگر نیز در پیشرفت ۶۰ درصدی قرار دارد.

جمشیدی، صرفه‌جویی بیش از ۱۳۵ میلیون لیتری سوخت را از دیگر مزیت‌های آزادراه شیراز_اصفهان برشمرد و افزود: ۲ ایستگاه پلیس مستقر در این آزادراه دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی است از این‌رو شاهد حضور پلیس در تمامی قطعات خواهیم بود.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس‌،‌ دغدغه و انتقاد برخی از شهروندان را در خصوص تعجیل در افتتاح شش قطعه بزرگراه شیراز_اصفهان بدون تکمیل قطعه ۷ آزادراه،‌ گفت: مدیریت ارشد استان و کشور هیچ عجله ای برای افتتاح آزاد راه شیراز_اصفهان ندارد اما به دلیل استفاده هرچه زودتر از سرمایه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف شده در این آزادراه،‌ صرف جویی ۱۰ لیتری مصرف سوخت برای خودروهای عبوری از آزادراه،‌ ارتقاع اقتصادگردشگری به دلیل اتصال شهرها و کاهش فاصله بین شهری،‌ کاهش تصادفات و تلفات انسانی،‌ افتتاح فاز اول آزاد راه شیراز_اصفهان انجام خواهد شد.

او در خصوص آخرین وضعیت قطعه ۷ این آزادراه، تصریح کرد: فاز دوم آزاد راه شیراز ـ اصفهان قطعه ۷ است که محور تنگ خیاره و شیراز ـ سپیدان را به یکدیگر متصل می‌کند اما به دلیل اجرای پروژه دور برگردان گویم توسط شهرداری شیراز و انتقال کل ترافیک آزاد راه به محور شیراز ـ سپیدان به واسطه قطعه ۷ تصمیم بر این شد که قطعه هفتم فعلا افتتاح نشود از این‌رو امیدواریم تا پایان امسال یا اوایل سال آینده بتوانیم شاهد بازگشایی تمامی قطعات آزادراه شیراز _ اصفهان باشیم.

جمشیدی با بیان اینکه پروژه بهسازی و ۲ بانده شدن محور تنگ خیاره به لپویی توسط راه و شهرسازی طرح‌ریزی شده است، تاکید کرد: با اجرای این پروژه بسیاری از ترافیک بعد از تنگ خیاره به لپویی هدایت می‌شود تا از جاده قدیم شیراز ـ اصفهان کاربران جاده‌ای استفاده کنند از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم افرادی که در شرق و جنوب شرق ساکن هستند از این محور استفاده کنند.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس‌ ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شده، آذر ماه عملیات اجرایی باند جنوبی زیرگذر گویم تمام شود و ترافیک روان در زیرگذر گویم داشته باشیم همچنین همشهریانی که از غرب شیراز قصد ورود به آزاد راه دارند می‌توانند از شهرصدرا قبل از دوکوهک وارد فاز دوم شهر صدرا شوند و از محور معروف به کنارگذر گویم از میدان فرهنگ شهر صدرا از زمین های معروف به شورا وارد آزادراه شوند.

او در ادامه شایعات منتشر شده درفضای مجازی درخصوص احداث جاده در کنار خط لوله گاز و عدم رعایت ایمنی، بیان کرد: گزینه‌ای در محور تنگ خیاره به لپویی برای دسترسی از جاده قدیم به جاده جدید با استفاده از محور دارای عبور لوله انتقال گاز، در دست بررسی بود که پس از استعلام منطقه ۵ انتقال گاز و عرض کم محور، این گزینه حذف شد.

جمشیدی با بیان اینکه محیط زیست یکی از ملاک‌های مهم پروژه‌های عمرانی توجه به مباحث فنی قبل از شروع به کار است، اضافه کرد: آزادراه شیراز- اصفهان یکی از زیباترین آزاد راه‌های کشور است و در چهار فصل انواع پوشش گیاهی را دارد از این‌رو قبل از شروع به عملیات عمرانی، مجوزهای لازم سازمان حفاظت از محیط زیست اخذ شده است.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس‌ با اشاره به اینکه از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی در محورهای جاده‌ای استان به خصوص آزادراه شیراز ـ اصفهان استفاده می‌شود، تأکید کرد: هیچ آزادراهی در کشور نداریم که تمامی مسیر روشنایی داشته باشد از این‌رو چند نقطه مهم در آزاد راه شیراز ـ اصفهان نظیر نقاط حادثه‌خیز، تونل‌ها و… برای تأمین روشنایی پیش‌بینی و انجام شده است همچنین قبل از افتتاح کامل پروژه و در زمستانی که مه پدیدار می‌شود، بقیه روشنایی نصب خواهد شد.

او درخصوص جانمایی و احداث تونل هادر مسیرآزاد راه،‌ گفت: برخی از تونل‌ها به صورت گالری است بدین معنی که در نقاطی که دوطرف جاده امکان ریزش کوه وجود دارد،‌ سازه تونل اجرا می‌شود.

محمد بزرگ‌زاده، مدیر پروژه‌های بزرگراهی استان فارس نیز با تشریح مشخصات قطعه ۸ آزاد راه شیراز ـ اصفهان گفت: قطعه هشتم به طول ۲۰ کیلومتر از دوراهی قلات آغاز و به حسینی الهاشمی ختم خواهد شد که ۱۲ کیلومتر از این مسیر توسط وزارت راه و شهرسازی و ۸ کیلومتر توسط شهرداری شیراز انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه قطعه هشتم آزادراه شیراز ـ اصفهان در حال طی کردن مراحل قانونی برای کلنگ‌زنی است، افزود: تمامی قطعات آزاد راه به مرور تکمیل‌تر خواهند شد و اکنون در مکان‌های مورد نیاز نیوجرسی و اقلام ایمنی نصب شده است.

بزرگ‌زاده درخصوص ادامه آزادراه شیراز_اصفهان به سمت استان بوشهر گفت: آزادراه‌های کشور به صورت مشارکتی ساخته می‌شوند بدین معنی است که یک طرف مشارکت پس از اعلام آمادگی با وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه منعقد می‌کند و پس از مصوبه هیئت دولت،‌ عملیات اجرایی آغاز خواهد شد؛‌ درخصوص آزادراه شیراز_بوشهربعد از قطعه هشتم آزادراه شیراز ـ اصفهان،‌ مشارکتی اعلام آمادگی نکرده است اما بخش سرمایه‌گذاری استان پیگیر ورود بخش خصوصی و یا دولتی است.

قطعه‌های یک تا ۶ این آزادراه در سفر قریب‌الوقوع ریاست جمهوری به مسافت ۲۱۱ کیلومتر افتتاح خواهد شد و قطعه ۷ با متراژ ۱۳ کیلومتر که هم‌اکنون در دست احداث است تا زمان افتتاح زیرگذر گویم افتتاح نخواهد شد. ضمن اینکه مسافت هر قطعه نیز ۳۰ کیلومتر است.

کد خبر: 64312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =