نقش موثر بیمه‌شدگان با اشتغال رسمی در پایداری تأمین اجتماعی

نرگس اکبرپور روشن، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: معتقدیم اگر تعداد بیمه‌شدگان در اشتغال رسمی با وجود بیمه‌پردازی در بخش بیمه اجباری به جمع افراد بیمه‌شده سازمان تأمین اجتماعی اضافه شود به طور یقین در جذب منابع، پایداری و ماندگاری این نهاد بیمه‌ای نقش موثرتری را خواهد داشت.

اکبرپور روشن در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: اگرچه منابع ورودی سازمان تأمین اجتماعی که افزایش یابد، در واقع مستمری‌بگیران، بازنشستگان و کسانی که از این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند هستند از خدمات بهتری استفاده خواهند کرد، اما با وجود اشتغال رسمی و باکیفیت‌تر، می‌توان در راستای گسترش خدمات مطلوب‌تر هم اقدامات بهتری در راستای خدمات‌رسانی به این افراد تحت پوشش انجام داد.

او ادامه داد: درست است که اکنون منابع سازمان تأمین اجتماعی به واسطه تعداد بیمه‌شدگان جدید زیاد شده است اما باید توجه کرد که این افزایش منابع در آینده چه تأثیری روی تعهدات سازمان خواهد داشت.

به گفته اکبرپور روشن، اگر افزایش بیمه‌شدگان را طوری تعریف کنیم که در آینده تعهداتی را برای سازمان تأمین اجتماعی به دنبال داشته باشد که بیشتر از آورده برای سازمان باشد با توجه به اینکه تعهدات در آینده بیشتر خواهد داشت، چه بسا ناپایداری این نهاد بیمه‌ای را در آینده افزایش دهد.

او بیان کرد: به هر قیمتی شاید ما نتوانیم بگوییم که این افزایش تعداد بیمه‌شدگان در اصل همیشه مفید خواهد بود و ممکن است اثرات نامطلوبی هم داشته باشد و باید آثار بلندمدت آن را روی تعهدات مشاهده کرد که البته این مسئله از روی ارزیابی واقعی مشخص خواهد شد که هر بیمه شده چقدر به منابع اضافه می‌کند زیرا در این موضوع حتی کیفیت بیمه‌شدگان هم بسیار مهم است.

گسترش چتر بیمه‌ای با انوع بیمه‌ها

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: درست است که بیمه دانشجویان و زنان خانه‌دار برای خود افراد بیمه شده و سازمان تأمین اجتماعی مفید بوده و چتر بیمه‌ای از طریق بیمه‌پردازی با انواع بیمه‌ها گسترش داده می‌شود اما از نظر پایداری منابع اثرات کمتری نسبت به بیمه شده اجباری و شاغل رسمی دارد زیرا بیمه‌شدگان از نوع بیمه اجباری با داشتن وضعیت اشتغال رسمی در افزایش منابع بسیار تاثیرگذارتر هستند.

او بیان کرد: هرچقدر اقتصاد در خلق فرصت‌های شغلی رسمی با کیفیت و شایسته موفق‌تر و موثرتر باشد سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند بیمه‌شدگانی را جذب کند که در پایداری منابع این سازمان نقش بیشتری داشته باشند و به صورت کمی، نسبت بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران که همان ضریب پشتیبانی می‌شود، افزایش یافته زیرا این نسبت هرچقدر بیشتر شود به نفع سازمان تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران خواهد بود.

اکبرپور روشن ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه تعداد بیمه‌پردازان رسمی و شرایط بیمه شدن این افراد است زیرا وقتی اشتغال رسمی باشد مدت ماندگاری صندوق‌های بیمه‌ای و زمان بیمه‌پردازی افراد بیمه شده بیشتر خواهد بود و احتمال اینکه درآمد اظهارشده آنها به واقعیت نزدیک‌تر باشد، بیشتر است.

او ادامه داد: این مسائل برای خود صندوق بیمه‌ای و فرد بیمه شده بسیار مهم خواهد بود و پس از بازنشستگی نیز مستمری خود را براساس دستمزد اعلام شده دریافت خواهد کرد. هرچقدر دستمزدی که اظهار کرده غیرواقعی‌تر باشد مستمری که می‌گیرند تناسبی به درآمد دوران اشتغال فرد نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: گسترش چتر بیمه‌ای به عنوان یکی از اقدامات موثر در سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود و معتقدم که باید پوشش بیمه‌ای را گسترش دهیم زیرا این موضوع برای آینده کشور و فرد بیمه شده مفید است.

او بیان کرد: برای آینده کشور هم باید این مسئله مورد توجه باشد که ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و رسمی در راستای بهبود وضعیت سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای تعهدات همه‌جانبه این نهاد به افراد تحت پوشش تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: 64411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =