اثرات تورمی افزایش ۵ درصدی مالیات ارزش افزوده

یک عضو هیات رئیسه مجلس اثرات تورمی افزایش مالیات ارزش افزوده را یکی از دلایلی دانست که باعث شده این موضوع مورد مخالفت بهارستان‌نشینان قرار گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طی هفته‌های گذشته بررسی برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفته و نمایندگان هر روز به بررسی بخش‌هایی ازاین سند توسعه‌ای می‌پردازند.

در این میان یکی از مواردی که در روزهای گذشته شاهد مخالفت نمایندگان با دولت بودیم بحث افزایش پنج درصدی مالیات بر ارزش افزوده است. در حال حاضر طبق قوانین موجود معادل ۹ درصد برخی کالاها و خدمات به عنوان مالیات ارزش افزوده آنها محاسبه می‌شود اما دولت در نظر داشت در مدت اجرای برنامه هفتم توسعه سالانه یک درصد به این رقم اضافه شود تا در نهایت تا پایان برنامه هفتم توسعه نرخ این مالیات به ۱۴ درصد برسد؛ موضوعی که از سوی مجلس با مخالفت مواجه شد و مورد پذیرش قرار نگرفت.

فصل چهارم لایحه برنامه هفتم شامل دو ماده ۲۶ و ۲۷ است. بر اساس ماده ۲۶ که به تصویب نمایندگان رسید در اجرای بند (۴) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و برای تحقق اهداف کمّی (نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی سالانه ۱۰درصد و نسبت مالیات به اعتبارات هزینه‌ای سالانه ۸۰ درصد) مطابق با احکام این فصل اقدام می‌شود. حال دولت برای تحقق این ارقام نیاز به افزایش درآمدهای مالیاتی خود دارد اما نمایندگان تاکید دارند قوه مجریه به جای این کار باید از فرار مالیاتی یا معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ جلوگیری به‌عمل آورد. در چنین شرایطی هم به محل درآمدهای دولت آسیبی وارد نمی‌شود و هم مصرف‌کننده فشارهای کمتری را احساس می‌کند.

تبعات پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بیشتر

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در توضیح چرایی این مخالفت گفت: همان‌طور که تاکید رهبر انقلاب نیز هست، باید در اداره کشور منابع قطعی و غیر نفتی داشته باشیم چراکه منابع نفتی به نوعی انفال است و باید آنها را به دست نسل‌های آینده برسانیم از سوی دیگر هم فروش آنها نوعی خام‌فروشی است بر این اساس باید اکنون به سمت منابع پایدار برویم که یکی از آنها مالیات است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ما این را قبول داریم که سهم مالیات کمتر از ۴۰ درصد و در حد ۳۰ درصد است آنهم در شرایطی که باید به حدود ۸۰ درصد می‌رسید اما این بدان معنا نیست که در این وضعیت بد اقتصادی که مردم مخصوصا در تامین کالای اساسی دچار مشکل هستند، بخواهیم افزایش مالیاتی داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز افزود: به همین دلیل و با این نگرانی، نمایندگان مجلس مخالفت خود را با افزایش پنج درصدی یعنی یک درصد در سال مالیات ارزش افزوده که اگر اجرایی می‌شد در پایان این برنامه میزان مالیات ارزش افزوده به ۱۴ درصد می‌رسید مخالفت کردند.

یوسفی همچنین گفت: در علم اقتصاد بخصوص به دلیل عدم رقابت پذیری در اقتصاد ما و اینکه در حال رشد و توسعه هستیم اگر یک جا گرانی داشته باشیم در بقیه جاها نیز شاهد تورم خواهیم بود و به همین دلیل و بابت نگرانی از گران شدن کالاها نمایندگان به این طرح رای ندادند.

کد خبر: 64560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =