خشونت‌های جسمی و  روانی بیشترین گزارش کودک آزاری یکسال اخیر

مسئول واحد مددکاری اجتماعی انجمن حمایت از حقوق کودکان در ارائه آمار خشونت‌های گزارش شده یکسال اخیر  به این انجمن  گفت: بیشترین میزان گزارش ها در این  مدت مربوط به خشونت‌های جسمی و روانی توسط والدین یا معلمان در محیط مدرسه بوده است که به طور کلی یک سوم تماس‌های ما را تشکیل می‌دهد. و مورد بعدی که تکرار آن بیشتر بوده است مسئله حضانت کودک و چالش‌هایی که والدین داشتند و کودک را به ابزاری برای انتقام از  همدیگر انتخاب می‌کردند.

محبوبه توکلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین دومین میزان خشونت گزارش شده به انجمن که تکرار آن بیشتر بوده است مسئله حضانت کودک و چالش‌هایی که والدین داشتند و کودک را به ابزاری برای انتقام از همدیگر انتخاب می‌کردند. مورد سوم گزارش کودک –همسری است. بیشتر این گزارش‌ها نیز یا توسط خود والدین و به ویژه مادران به دست ما رسیده است. این خشونت‌ها یا در محیط مدرسه اتفاق افتاده و یا اگر موضوع حضانت بوده بیشتر چالش مادر بوده که به ما گزارش کرده و در مرحله بعدی برخی از شهروندان گزارش کرده اند. اگر خشونت جسمی- روانی توسط والدین صورت می‌گرفته بیشترین افرادیکه این موارد را گزارش کرده‌اند شهروندان (همسایه و یا فامیل) بودند.

این مددکار اجتماعی درباره مداخلات انجام شده برای این افراد گفت: طبیعتاً مداخلات چندجانبه و تیمی بوده و بسته به مورد ۴ نوع مداخله بیشتر و یا کمتر مختلف داشتیم. به عنوان مثال در مواردی که کودک آزاری جسمی، روانی و جنسی گزارش شده، بلافاصله از اورژانس اجتماعی به عنوان تنها نهاد مداخله‌گر میدانی برای مداخله‌گری ارتباط گرفتیم و در کنار آن موارد دیگری نیز بوده که صرفاً بحث تقویت و مشاوره فرزندپروری نیاز بوده و ما به بزرگسال ۱۴۸۰ ارجاع می‌دادیم و برای کودکان و خانواده‌ها در مورد فرزندپروری واحد «صدایارا» ی انجمن ارجاع می‌دادیم. در این میان مواردی نیز به مداخلاتی حقوقی نیاز داشتند واحد حقوقی انجمن مداخله موردنیاز را انجام داده است. به طورکلی مداخله چند بعدی بوده که بخش زیادی توسط اورژانس اجتماعی انجام گرفته، صدایارا نیز برای فرزندپروری و حقوقی ورود کرده است.

توکلی در پاسخ به نوع و رویکرد مداخلات انجمن در مواجهه با خشونت‌های گزارش شده گفت: ما سعی کردیم اقدامات خود را بسته به مورد در سطوح خرد و کلان داشته باشیم. نیمه سال ۱۴۰۱ و پس از حوادث و اعتراضات پاییز گذشته گزارش کودک‌آزاری در محیط مدارس بالا رفته و این مسئله به نسبت نیمه اول سال زیادتر شد. قدامات ما در سطح خرد ارتباط با خانواده و کودک و ارائه مشاوره بوده و در سطح کلان سعی کردیم که با آموزش و پرورش و مدارس ارتباط بگیریم که اگر کودک‌آزاری در محیط مدرسه شکل گرفته، اقدامی در سطح بالاتر داشته باشیم. به عنوان مثال بتوانیم خدمات آموزشی و کارگاه حقوق کودک برگزار کنیم. با آموزش و پرورش نیز مکاتبه کردیم که بتوانیم یکسری اقدامات در سطح کلان در مدرسه داشته باشیم که از بروز آزارهای علیه کودکان پیشگیری کنیم. البته متاسفانه پیگیری انجمن برای کودکانی که از اعتراضات سال گذشته در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند راه به جایی نبرده است.

او درباره راهکارهای موثر در کاهش خشونت علیه کودکان به پیشگیری اشاره کرد و گفت: ما متاسفانه در زمینه پیشگیری خیلی‌خوب عمل نکردیم و طبیعتا این پیشگیری باید در سطح کلان اتفاق بیافتد. باید در سطح کلان دولت قانون داشته باشد که قانون حمایت از اطفال و نوجوانان وجود دارد اما باید نظارت بر اجرای آن وجود داشته باشد.

توکلی با بیان اینکه آموزش در کاهش خشونت آموزش تأثیر دارد، گفت: بیشترین گزارش‌های کودک‌آزاری مربوط به آزارهای جسمی و روانی است که توسط والدین در محیط خانه و یا مدرسه رخ داده است. پس آموزش‌های فرزندپروری، آموزش آشنایی با کودک و نیازهای او برای والدین و معلمان خیلی ضروری است. جایی که کودکان و دانش آموزان هستند مهدها و مدارس است. بنابراین باید آموزش‌ها از این مراکز شروع شود و بحث‌های فرزندپروری باید از طریق متخصصان آموزش داده شود.

مسئول واحد مددکاری اجتماعی انجمن حمایت از حقوق کودکان ادامه داد: بعد از والدین که گزارش کودک‌آزاری را در مورد فرزند خودشان در محیط مدرسه اعلام کردند بیشترین آمار گزارش‌های رسیده به انجمن مربوط به اعلام از سوی شهروندان و اقوام است و این نشان می‌دهد که چقدر نسبت به این مسئله مسئولیت‌پذیرتر شده‌اند و در مقایسه با قبل سطح آگاهی و حس مسئولیت‌ها بیشتر شده است.

او بر تبلیغ مراکزی مانند صدایارا که مشاوره تلفنی رایگان است اشاره کرد و افزود: در مورد آموزش پیشگیری در مدارس، مهدها و مراکز نگهداری کودکان بهزیستی انجمن اعلام آمادگی کرده که می‌تواند این آموزش‌ها را داشته باشد که متاسفانه در این زمینه همراهی از طرف نهادهای دولتی مسئول صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال شخصاً در یکسری مدارس پیگیری کردم که ما می‌توانیم برای والدین و پرسنل آموزش حقوق کودک را داشته باشیم و این مهم نیازمند صدور مجوز از سوی آموزش و پرورش است و هنوز محقق نشده است.

کد خبر: 64567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =