دلایل گرانی ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو

قیمت تایر خودروهای سواری با موافقت وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار ۲۰ درصد افزایش یافت و حال سئوال اینجاست که آیا با این اقدام التهاب ایجاد شده در بازار لاستیک فروکش خواهد کرد؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، طی روزهای گذشته ستاد تنظیم بازار و همچنین وزارت صمت مجوزی برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودروهای سواری صادر کرده‌اند و بر این اساس این افزایش قیمت از روز شنبه ۲۲ مهرماه به تولیدکنندگان این کالا اعلام شده و افزایش قیمت تایر اعمال شده است.

مشکل و معضل دسترسی مردم به لاستیک خودروهای سواری در ماه‌های گذشته شرایط را به سمتی برد که برخی از تولیدکنندگان این عرصه مجبور شدند طرح‌هایی برای فروش اینترنتی تایر فعال کنند تا بدین ترتیب متقاضیان این کالا با مشکلات کمتری مواجه شوند چراکه قیمت این محصول در بازار آزاد بیش از دو برابر قیمت کارخانه بود و به‌عبارتی همان وضعیتی که درباره قیمت خودرو در کارخانه و بازار ایجاد شده بود در بازار تایر نیز مشاهده می‌شد.

جمال میرزائی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با تائید افزایش قیمت صورت گرفته در این حوزه به ایسنا گفته است: «امیدوار هستیم با این به‌روز رسانی قیمت، التهاب بازار کاسته شود و متقاضیان واقعی که مصرف‌کننده هستند، بتوانند به بازار ورود کرده و دلالان برای ذخیره‌سازی و استفاده در آینده ورود نکنند. حجم تولید هم خوشبختانه بالاست که نیاز واقعی کشور را پاسخ می‌دهد.»

این مقام صنفی- صنعتی در رابطه با کمبود تایر در بازار نیز گفت: «تایر برای مصرف (واقعی) کمبودی وجود ندارد، اما برای تقاضای در بازار (که بخش قابل توجهی دلالان هستند) دچار کمبود است.»

به عبارت دیگر در شرایطی که سالانه حدود ۲۷۰ هزار تن انواع لاستیک در کشور تولید می‌شود، عرضه نامناسب این کالا در بازار موجب شده بود که قیمت هر حلقه لاستیک از کارخانه تا بازار چندین برابر افزایش داشته باشد.

این وضعیت در ماه‌ها و سال‌های گذشته گلایه‌های تولیدکنندگان لاستیک را نیز به همراه داشت و آنها منتقد بودند که چطور محصولی که آنها تولید کرده‌اند از سوی عده‌ای فرصت‌طلب با قیمت چند برابری در کشور به فروش رسیده یا حتی صادر می‌شود.

علاوه بر این طی ماه‌های اخیر مشکلات تولیدکنندگان این بخش در تامین ارز و مواد اولیه موجب شده بود که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ایجاد مشکلات بیشتر در بازار این محصول صورت گیرد و در مقاطعی توزیع کمتر از قبل شود.

قیمت‌گذاری دستوری؛ بلای جان صنعت تایر

اما در شرایطی که قیمت هر حلقه لاستیک سواری در بازار بیش از دو برابر گرانتر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسد، تولیدکنندگان این بخش برای قیمت‌گذاری محصولات خود چالش‌های متعددی داشته و به‌نوعی با بحث قیمت‌گذاری دستوری مواجهند.

آرش تهرانی،مدیر کل فروش گروه صنعتی پیشتر در این باره گفته بود: «ما در سال گذشته بارها اعلام کردیم که نیاز داریم افزایش قیمت داشته باشیم و این را از اردیبهشت ماه سال قبل اعلام کردیم که تولید لاستیک با این قیمت‌ها زیان‌ده است اما با این وجود مجوز افزایش قیمت را نمی‌دادند. اکنون هم ما درخواست افزایش مجدد قیمت تایر را داریم و در برخی بخش‌ها مانند تایر رادیال سواری و رادیال تایرسازان درخواست بالارفتن قیمت‌ها را دارند اما با این حال شاهدیم که قیمت‌هایی که ما ارائه می‌کنیم در بازار ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و تا به دست مصرف‌کننده نهایی برسد قیمت آن دو و نیم برابر می‌شود اما همچنان تولیدکننده اجازه افزایش قیمت ندارد. اکنون این افزایش بی دلیل و بدون ضابطه قیمت‌ها موضوعی است که برای ما و حتی خود نهادهای نظارتی تبدیل به نوعی مشکل شده است و ما برای رفع این مشکل تلاش کردیم بحث فروش اینترنتی لاستیک را دنبال کنیم.»

تهرانی افزوده بود: «این قیمت به درست یا غلط بر اساس مولفه‌هایی مانند نوسان‌های نرخ ارز، مشکلات تامین مواد اولیه و غیره تعیین می‌شود و معمولا قیمت‌های پیشنهادی ما در این زمینه مورد تائید قرار نمی‌گیرد. به‌طور مثال در آخرین مورد سال گذشته درخواست ۷۵ درصد افزایش قیمت را داشتیم که پس از بررسی‌های متعدد در نهایت پس از چند ماه مجوزی برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت صادر شد. در سال‌های قبل نیز به همین صورت بود و همواره شرکت‌های تولیدکننده قیمتی که براساس هزینه‌های آنها منطقی بود را اعلام می‌کردند اما در نهایت هیچگاه این قیمت‌ها لحاظ نمی‌شد.»

وی در عین حال متذکر شده بود: «هرگاه قیمت بازار با قیمت مصوب لاستیک تفاوت بیشتری پیدا می‌کند مشخص می‌شود قیمت دستوری لحاظ شده با واقعیت جامعه تناسب ندارد. قیمت بازار نیز معمولا درقیاس با نمونه‌های خارجی به دست می‌آید و حال نیز در قیاس با نمونه‌های لاستیک چینی یا کره‌ای موجود در بازار قیمت تایرهای ایرانی رقمی ناچیز است در حالیکه سال‌هاست محصولات ما مورد تائید رنو بوده و تائیدیه پژو فرانسه را داشته‌ایم.»

پیش‌بینی بروز مشکل در بازار تایر

اما در کنار این موارد لاستیک سازان نیز مانند بسیاری از بخش‌های صنعت این روزها با مشکلی به نام محدودیت‌های ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند که این مسئله نیز در شرایط این صنعت بی‌تاثیر نیست.

دشواری‌هایی که تامین ارز برای تولیدکنندگان این صنعت ایجاد کرده باعث شده بود که چند ماه پیش از این عضو هیات مدیره گروه صنعتی بارز پیش‌بینی کند که بازار این کالا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

احسان خواجوئی در این باره تاکید کرده بود: «با توجه به مشکلاتی که در ترخیص مواد اولیه مورد نیاز ما ایجاد شده قطعا طی ماه‌های آینده صنعت لاستیک‌سازی با نوعی توقف تولید مواجه خواهد شد و به همین دلیل، احتمالا شاهد تلاطم‌هایی در بازار لاستیک خواهیم بود و ممکن است این محصول با قیمت‌های بالاتری به دست مردم برسد.»

وی در عین حال بر این نکته نیز اشاره کرده بود که «ما به عنوان یک تولیدکننده نمی‌توانیم کنترلی روی بازار داشته باشیم و اصولا وظیفه تولیدکننده تولید است و ارائه کالا در بازار. ما در حال حاضر برای اینکه مردم شیرینی تولید را حس کنند هر حلقه لاستیک را با نرخ اقتصادی به‌صورت فروش آنلاین عرضه می‌کنیم اما با توجه به مشکلات ایجاد شده و تورم موجود این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های آینده قیمت تمام شده این محصول با افزایش مواجه شود.»

با این وجود طی ماه‌های گذشته مسئولان شستا و وزارت کار نیز به کرات بر لزوم تلاش برای حل مشکلات این عرصه تاکید کرده بودند. ابراهیم بازیان، مدیرعامل شستا به عنوان مجموعه‌ای که چند شرکت تولیدکننده لاستیک را زیرمجموعه دارد، هفته گذشته در این باره تاکید کرده بود: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما باید تحقق شعار سال در مهار تورم و رشد تولید باشد. ما مستقیما از دل مردم هستیم و مستقیما با سفره زندگی مردم ارتباط داریم.بر این اساس باید به عنوان مدعی از سمت مردم تلاش خود را برای کاهش التهابات بازار و مهار تورم به کار بندیم .»

در هر صورت با اینکه سال گذشته درخواست تولیدکنندگان لاستیک افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌ها بود، اما حالا برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت در این حوزه مجوزهای لازم صادر شده و باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا این رویکرد در ادامه باعث حل مشکلات موجود در بازار تایر می‌شود یا همچنان این آشفته بازار ادامه خواهد داشت؟

کد خبر: 64696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =