ضرورت تولید و توزیع محتوای مناسب برای کنترل آسیب‌های اجتماعی

«محسن تقیانی» مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی تأمین‌اجتماعی به اهمیت تهیه و تولید محتواهای مناسب آموزشی برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین نهاد بیمه‌گر اجتماعی کشور با ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در ارتباط و تعامل مستمر است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، تقیانی در نشستی با مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و کارشناسان این حوزه با هدف بررسی راهکارهای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اشاره به پوشش ۵۲ درصدی بیمه تأمین‌اجتماعی در کشور بیان کرد: اکنون این سازمان با بیش از ۵۳۰ شعبه و بیش از ۴۲۰ مرکز درمانی، به بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمات متنوع و گسترده‌ای را در حوزه‌های درمانی و بیمه‌ای ارائه می‌دهد و به‌عنوان دومین تولیدکننده خدمات درمانی و نخستین خریدار راهبردی خدمات سلامت در کشور با ارائه بیش از یک میلیون خدمت در مراکز درمانی تابعه در هر روز، ارتباطات گسترده ای با اقشار مختلف مردم دارد.

وی با تأکید بر این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی با قریب یک هزار نقطه تماس با مخاطبان در قالب شعب و مراکز درمانی، تماس گسترده‌ای با مخاطبان و ذی‌نفعان دارد، یادآور شد: می‌توان از این ظرفیت با تولید و توزیع محصولات فرهنگی، کلیپ، فیلم کوتاه، پوستر و ... در جهت افزایش سطح سواد و دانش اجتماعی مراجعین استفاده کرد و در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گام‌های بلندی برداشت.

تقیانی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری کامل از ظرفیت مراکز درمانی و شعب این سازمان به‌عنوان مهم‌ترین نقطه تماس با مردم، بیان کرد: اگر ظرفیت‌های وزارت کار و سازمان بهزیستی را هم به ظرفیت‌های تأمین‌اجتماعی اضافه کنیم حجم بالایی از مراجعات مردمی را در کشور در این حوزه داریم که با تولید و نشر محتوای آموزشی مناسب و اثرگذار می‌توان از این ظرفیت در جهت پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد.

مسئولیت همه دستگاه‌ها در کنترل آسیب‌های اجتماعی

در این جلسه همچنین «هادی بهداد» مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوعات اصلی کشور محسوب می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) چندین بار در بیانات و فرمایشات خود در خصوص اهمیت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نکاتی را به همه مسئولان یادآور شده‌اند. مسئولیت کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تنها بر عهده یک نهاد خاص نیست بلکه همه دستگاه‌ها در این امر دخیل هستند و برای اقدام مؤثر در این حوزه به هم‌افزایی و استفاده از همه ظرفیت‌ها نیاز داریم.

بهداد با اشاره به این‌که وزارت کار مانند دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی مرکب از یک جمعیت کارمندی و پرسنلی است که بخش مهم و قابل توجه آن همکاران سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، افزود: بخش بزرگی از جامعه کارگران و بازنشستگان و سایر اقشار در سطح کشور با این وزارتخانه مرتبط و در تماس و تعامل هستند.

او با تأکید بر اهمیت گسترش مستمر همکاری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی با وزارت کار به‌ویژه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، این همکاری‌ها را زمینه‌ساز استفاده از ظرفیت‌های تخصصی در تدوین برنامه‌های راهبردی در حوزه فرهنگی دانست و گفت: مهم‌ترین مبحث در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، موضـوع تحکیم بینان نهاد خانواده است که یکی از ارکان مهم جامعه محسوب می‌شود و یک خانواده سالم و حمایت‌گر نقش مؤثری را در افزایش تاب‌آوری افراد در حوزه مقابله با مشکلات ایفا می‌کند.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای تولید محتوا و اجرا تأکید کرد و افزود: می‌توان از سازمان بهزیستی و گروه‌های مردمی که در بخش خانواده فعالیت می‌کنند برای تدوین و طراحی برنامه‌های تقویت بنیان نهاد خانواده و سایر برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کمک گرفت.

وی اضافه کرد: ۸ میلیون نفر از کارگران بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی، در اصناف مختلف در حال فعالیت هستند که برای اولین بار طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای ۶۰۰ هزار نفر از این جامعه هدف با اولویت اصناف پرخطر دوره‌های آموزشی برگزار کردیم.

کد خبر: 64711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =