ثروت بین‌نسلی معادن برای نسل‌های آینده نگهداری شود

«صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر این باوری که با تفاهم و تعادل در حوزه تولید و با مطالعات جامع قادریم از صنعت تک‌محصولی نفت، کشور را نجات داده و بخشی از ذخایرمان برای نسل‌های آینده بماند، گفت: این معادن ثروت بین‌نسلی است و حتماً باید تلاش کنیم برای نسل‌های آینده، دانش فنی و البته ذخایر را نگهداری و طراحی کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی در آیین امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری بهره‌برداری در محدوده‌های معدنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(صدر تأمین) و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ابراز همدردی با خانواده‌های دادغدار فلسطینی، بیان کرد: اوج تأسف آن است که اکنون مجامع به ظاهر حقوق بشر و سازمان‌های ناظر بر صلح جهانی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت، مُهر خاموشی بر لب نهاده‌اند تا کودکان و زنان بی‌پناه فلسطینی در مسلخ خشونت استکبار جهانی گرفتار شوند.

او افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که در دهه فجر سال ۱۴۰۱ با کارکنان نظام داشتند مباحث کلیدی را متذکر شدند و به دو مقوله «اقتصاد معدن» و «اقتصاد دریامحور» اشاره کردند.

وزیر کار ادامه داد: کشورمان دارای مجموعه‌ای از معادن ارزشمند اعم از سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، مس، روی، طلا و سایر امکانات معدنی است، اما به دلایل مختلف تاکنون از حداقل ظرفیت اسمی معادن‌ استفاده کرده‌ایم.

مرتضوی تأکید کرد: این کار خوبی که همکاران ما در شرکت صدر تأمین انجام داده‌اند و التفات و عنایتی که ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتند، اقدام مبارک و کار بسیار پربرکتی است. با امضای این تفاهم‌نامه بستر مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های زیرمجموعه برای رشد اقتصادی کشور فراهم شود.

وزیر کار در پایان از ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان تأمین اجتماعی تقدیر کرد.

ورود ارتش به اقتصاد لطمه‌ای‌ به توان رزمی وارد نمی‌کند

در ادامه این نشست «امیر دریادار حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: براساس توصیه مقام معظم رهبری سرمایه‌گذاری ارتش در امور اقتصادی به‌شرطی است که به توان دفاعی این مجموعه لطمه‌ای وارد نشود و منافع حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز صرف تقویت و توان بنیه نظامی نیروهای مسلح شود.

او تأکید کرد: پیشرفت اقتصاد ما باید دریامحور باشد. همان‌گونه که مقام معظم رهبری مؤکداً فرموده‌اند استفاده از اقتصاد معدن نه به معنای خام‌فروشی بلکه باید با توجه به زنجیره ارزش باشد.

دریادار سیاری گفت: مجموعه ارتش تا یکی دو سال قبل مجوز ورود به بخش اقتصاد را نداشت اما اکنون با تشکیل سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش با ۴ شرط شامل رعایت قوانین، شفافیت، انضباط مالی و عدم تعارض با بخش خصوصی در این حوزه حضور پیدا کرده است.

گردش مالی شستا حدود ۵ میلیارد دلار در سال است

در این آیین «ابراهیم بازیان» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین(شستا) گفت: این شرکت با دارا بودن ۱۶۳ شرکت کنترلی و ۱۰۰ شرکت غیرکنترلی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های چندرشته‌ای و پیشرو در بازار سرمایه است. گردش مالی شستا حدود ۵ میلیارد دلار در سال و ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۴ درصد از صادرات است که ۴۰ کشور هدف صادرات را در اختیار دارد.

بازیان افزود: ۳۰ درصد حمل‌ونقل دریایی از شرکت کشتیرانی دریایی در اختیار شستا قرار دارد علاوه بر آن شرکت‌های پتروشیمی، مس، طلا، زغال‌سنگ و کانی‌های غیرفلزی در اختیار این مجموعه است.

مدیرعامل شستا ادامه داد: این مجموعه ۲/۵ درصد انرژی کشور را از طریق سه نیروگاه تولید می‌کند و سومین مجموعه تولید شیرخام با ظرفیت ۵۰۰ هزار تُن در سال است. همچنین ۶۵ درصد سولفات‌سدیم برای مواد شوینده و ۸۵ درصد مواد اولیه کائولند برای کاشی و سرامیک و عمده خاک چینی مرند را در اختیار دارد.

عمده معادن طلا در مناطق محروم و مرزی قرار دارد

«امیرحسین نادری» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین نیز در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: ۶۰ عنصر معدنی و ۶ درصد معادن دنیا در ایران وجود دارد در حالی که یک درصد جمعیت دنیا را داریم و وجود نفت و گاز باعث شده است که از بخش معادن غافل بمانیم.

او اضافه کرد: تولید طلا در کشور سالانه ۹ تُن و کل فلز طلا ۱۴ تُن است درحالی که مصرف طلا سالانه به ۱۰۰ تُن می‌رسد و عمده معادن طلا در مناطق محروم و مرزی قرار دارد.

نادری گفت: در دولت سیزدهم و در طی ۲ سال اخیر یک‌هزار میلیارد تومان در معادن سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری شد آن هم در مناطقی که از نظر امنیتی شرایط خاصی دارد. طلای سیستان و بلوچستان طی یکی دو ماه آینده وارد بازار خواهد شد که در گام اول ۵۰۰ کیلو و در گام دوم یک‌هزار کیلو، سپس ۲ تُن و در مراحل بعدی سالانه ۱۰ تُن طلا از این معادن استخراج می‌شود.

براساس این تفاهم‌نامه قرار است سرمایه‌گذاری مشترک در پهنه‌های معدنی در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران که عمدتاً در مناطق مرزی کشور و مناطق محروم قرار دارد، انجام شود و از طرفی سرمایه‌گذاری سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش در معادن طلا مانند معدن طلای جانجا سیستان و بلوچستان و معدن طلای قُلقُله سقز با رعایت ۴ شرط شفافیت، انضباط مالی، عدم تعارض با بخش خصوصی و اقتصادی‌بودن انجام شود.

آیین امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری بهره‌برداری در محدوده‌های معدنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(صدر تأمین) و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا)، رئیس سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین، روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

کد خبر: 64740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =