کاهش هزینه و افزایش سرعت اینترنت با شبکه فیبر نوری

قائم مقام مدیرعامل و معاونت فنی و مهندسی شرکت خدمات ارتباطی رایتل، هزینه‌های فعلی اتصال هر پورت به فیبر نوری را حدود سه تا چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت: فیبر نوری در واقع فناوری نوینی است که علاوه بر کاهش هزینه، باعث افزایش سرعت و کیفیت هم می‌شود.

علیرضا اسفندی، قائم مقام مدیرعامل و معاونت فنی و مهندسی شرکت رایتل در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد این شرکت در زمینه دسترسی به شبکه فیبر نوری پرداخت و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت ارتباطات، توسعه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به سهم بالای مصرف اینترنت موبایل در کشور و سهم پایین مصرف اینترنت ثابت (به علت قدیمی بودن تکنولوژی‌های این حوزه)، لازم است تحول مثبتی در راستای توسعه اینترنت ثابت اتفاق بیفتد.

اسفندی افزود: مطابق تفاهم‌نامه توسعه شبکه مبتنی بر فیبر نوری FTTX با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت خدمات ارتباطی رایتل در استان آذربایجان شرقی (شهرهای میانه، عجب‌شیر، ملکان، سراب)، استان تهران (شهر قدس، ملارد، پردیس) و استان البرز (شهر فردیس) متعهد به اجرای شبکه فیبرنوری و ارائه سرویس به مشتریان خانگی و تجاری است.

به گفته وی، اپراتور سوم ارتباطی با رویکرد استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های فعال در حوزه فیبر نوری داخل کشور در مرحله تکمیل پوشش شبکه فیبر نوری خود در شهرستان فردیس بوده و به‌صورت هم‌زمان در سایر شهرهایی که در برنامه تعهد رایتل به منظور ایجاد پوشش شبکه فیبر نوری قرار دارند، در حال ایجاد مقدمات فنی مورد نیاز است.

چالش‌های توسعه فیبرنوری در ایران

معاون فنی و مهندسی شرکت خدمات ارتباطی رایتل ادامه داد: به دلیل عدم آشنایی عموم مردم با سرویس‌های اینترنت پرسرعت ثابت بر بستر فیبر نوری، هزینه‌های بالای راه‌اندازی سرویس مذکور و بالا بودن هزینه‌های ماهیانه نسبت به اینترنت موبایل، لازم است ضمن فرهنگ‌سازی، اقدامات موازی به منظور تولید محتوای ارزشمند در زمینه‌های مختلف و افزایش انگیزه عمومی مردم از طریق نیازسازی جهت افزایش رغبت آنها به استفاده از این سرویس‌ها صورت پذیرد.

به گفته وی، بدیهی است ایجاد سیاست‌های تشویقی و مشوق‌های مالی و تجاری‌سازی این سرویس در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند در افزایش تعداد مشترکین آن، تاثیر بسزایی داشته باشد و در بلندمدت جایگزین مناسبی برای سرویس‌های سنتی ADSL در مصرف‌کنندگان ایرانی محسوب شود.

وی افزود: ایجاد شبکه مستقل فیبر نوری با توجه به لزوم انجام عملیات حفاری در سطح شهرها، لزوم اخذ مجوز شهرداری و اخذ مجوز از نهادها و دستگاه‌های مربوطه، هزینه‌های بالای حفاری، تامین نیروی انسانی، تامین تجهیزات، همیشه با چالش‌های بی‌شماری همراه بوده است که در این راستا و با توجه به پشتیبانی‌های همیشگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امید است بتوان نسبت به تسهیل و تسریع در اخذ مجوزهای مربوطه اقدام کرد.

اسفندی در عین حال تاکید کرد: با توجه به تغییر سیاست‌های کلان شرکت رایتل در راستای ایجاد شبکه مستقل فیبر نوری و آماده‌سازی مقدمات آغاز عملیات حفاری در شهرهای تحت تعهد، تاکنون مبلغی از حساب توسعه فیبر نوری به رایتل اختصاص داده نشده که بدیهی است با آغاز عملیات حفاری و پیشرفت پروژه مذکور و پس از آن اخذ تاییدهای لازم از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امکان دریافت مشوق‌های مالی از سازمان فراهم می‌شود.

کد خبر: 65148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =