رشد روز افزون آسیب‌های اجتماعی نگران کننده است

به گفته یک کارشناس مسائل اجتماعی، وقتی ثبات مالی وجود نداشته باشد، تولید متوقف و کارخانجات ورشکست می‌شوند و به تبع آن خانواده‌ها دچار بحران اقتصادی شده و به تبع آن معضلات اجتماعی پدیدار می‌شوند.

ماندانا حسینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین افزود: در یک سال اخیر شیوع کرونا به موازی تبعات اجتماعی فقر که در لایه‌های مختلف جامعه رسوخ یافته، علاوه بر افزایش نرخ آمار بیکاری، به گسترش نابسامانی‌های اقتصادی مردم دامن زده است.

وی اظهار کرد: فقر، ناشی از ناکارآمدی عملکردی و رویکردهای نادرست اقتصادی است که برخی خانواده‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بعضا آن‌ها را به سمت کارهای خلاف و بزهکاری سوق داده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت:‌ این درحالی است که اثرات تخریبی در چرخه‌ای مداوم به جامعه منتقل شده و در چنین وضعیتی هرگونه فساد، از جمله رشوه‌گیری به امری رایج تبدیل می‌شود. همچنین رفته‌رفته با کاهش قدرت تحمل افراد می‌توانیم شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله فحشا، اعتیاد، دزدی، کودک کار و ... باشیم.

حسینی تصریح کرد: با هجوم آسیب‌های اجتماعی کیان خانواده‌ها از هم پاشیده شده و قداست و حرمت زندگی خانوادگی از بین می‌رود. به نظر می‌رسد، آمار معضلات و بزه‌کاری‌های واقعی نه فقط در ایران بلکه در هیچ کشوری شفاف اعلام نمی‌شود؛ اما وقوع زلزله اجتماعی مهیب و خسارت بار به دنبال گسست‌های ارتباطات فرهنگی و اجتماعی ناشی از تورم به ویژه در شیوع کرونا، حاکی از افزایش آمار خودکشی، وقوع جرم و جنایت، سرقت و... در سال‌های اخیر است.

وی در خصوص نقش سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور، ادامه داد: برای برخورداری از جامعه سالم، نیازمند برنامه‌ریزی مدون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها هستیم؛ برای این امر لازم است ضمن توجه به ارکان گوناگون اقتصادی، مانند جلوگیری از افزایش لجام گسسته قیمت‌ها، به سایر امور فرهنگی و رفاهی مردم از آموزش و پرورش گرفته تا برخورداری از شغل، مسکن، درمان و سایر امور توجه شود.

مدیر کلینیک مشاوره‌ای و مددکاری «آل یاسین» عنوان کرد: لازم است به موازی شناسایی دقیق آسیب‌ها و البته پذیرش واقع‌بینانه تبعات آن‌ها، در جهت کنترل و رفع آن‌ها با رویکرد متعهدانه وارد عمل شد. شکل‌گیری چنین رویکرد نظری و عملی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بسیار ضروری است؛ زیرا در غیر این صورت مشکلات دوچندان خواهد شد.

گفت‌وگو: مهین داوری، روزنامه‌نگار

کد خبر: 6528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =