ایجاد بیش از ۲ هزار شغل توسط صندوق کارآفرینی امید خراسان‌شمالی

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی گفت: این صندوق از زمان آغاز طرح اشتغال روستایی (سال ۱۳۹۷) تاکنون، ۲ هزار و ۱۱۲ شغل در قالب یک‌هزار و ۲۶۵ طرح اشتغال ایجاد کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، هادی رضازاده با بیان این مطلب گفت: صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی در اجرای این طرح یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی با نرخ سود چهار درصد برای روستاهای مرزی و ۶ درصد برای روستاهای غیرمرزی پرداخت کرد که بر این اساس ۱۰۰ درصد سهم استان جذب شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سال ۱۳۹۷ آغاز و امسال به پایان رسید گفت: پرداخت تسهیلات در این صندوق با هدف بوده است و کارشناسان برای اجرای هر طرحی از محل بازدید داشته‌اند تا تسهیلات منجر به شغل پایدار شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه در استان خراسان شمالی بخش کشاورزی و دامپروی با خشکسالی و کاهش منابع‌ آبی مواجه است، تلاش کرده‌ایم تا طرح‌های اشتغال بیشتر در زمینه‌های بوم‌گردی، صنایع دستی و ایجاد گلخانه اجرا شود.

پرداخت تسهیلات روستایی در قالب سه طرح

رضازاده، "هر روستا یک محصول"، "روستای بدون بیکار" و "صندوق‌های خرد محلی" را از طرح‌های اشتغالزای این صندوق عنوان کرد و ادامه داد: تلاش شده تا تسهیلات در قالب این سه طرح به متقاضیان پرداخت شود.

وی یادآور شد: مشارکت جامعه محلی در تدوین نقشه راه توسعه روستا یکی از ویژگی‌های مهم در طرح‌های مرتبط با بهبود اقتصاد روستا است، به بیان دیگر طرح‌های توسعه روستایی باید تبدیل به تلاشی مشترک بین گروه‌های مختلف جامعه محلی و متولیان دولتی و نهادهای مردمی قرار گیرند تا با هم‌افزایی، ظرفیت‌های مشترک دستیابی به اهداف توسعه فراهم شوند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی بر توانمندسازی جوامع محلی تاکید کرد و افزود:‌ توانمندسازی به معنای افزایش توانایی، مهارت و مشارکت افراد در جامعه محلی است، به گونه‌ای که امکانات و دارایی‌های اندک جامعه روستایی از طریق رویکردی مشارکتی منجر به اثرگذاری در زندگی افراد جامعه شود.

وی بیان کرد: در همین راستا صندوق کارآفرینی امید تلاش کرده است " طرح روستای بدون بیکار" را در راستای استراتژی صنعتی‌سازی روستاها و راهبرد منبع‌گرایی و مبتنی بر مزیت رقابتی روستاها به عنوان عامل و منبع مزیت رقابتی باهمکاری تمامی دستگاه‌ها با محوریت افزایش توانمندسازی و مشارکت پذیری افراد جامعه محلی به منظور اشتغال پایدار و ریشه‌کنی بیکاری به اجرا درآورد.

رضازاده گفت: همچنین در طرح روستای بدون بیکار نیز توانمندی و ظرفیت‌های هر روستای این استان شناسایی و منابع و تسهیلات برای متقاضیان در نظر گرفته شده است که در این استان ۱۲ روستا به عنوان هر روستا یک محصول در نظر گرفته شد.

وی افزود: روستای "سارمران" اسفراین به عنوان روستای با ظرفیت ایجاد گلخانه و روستای "ملا حسن" شهرستان مانه و سملقان طرح‌های جارو بافی در نظر گرفته شده است.

پرداخت تسهیلات روستایی به زنان سرپرست خانوار

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی درباره طرح‌های خرد و محلی نیز گفت: در اجرای این طرح نیز بیشتر زنان مشارکت دارند که طرح های کوچک را از جمله خیاطی، پرورش قارچ و سایر موارد را اجرایی خواهند کرد.

رضا زاده با بیان اینکه ۴۲ درصد تسهیلات به لحاظ تعداد و ۳۱ درصد به لحاظ مبلغ به زنان کارآفرین و خوداشتغال پرداخت شده است افزود: در ارایه تسهیلات خرد و کوچک بیشتر زنان و زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارند که خوشبختانه طرح‌های موفقی را نیز اجرایی خواهند کرد.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

استان خراسان شمالی از استان های شمال‌شرق کشور محسوب می شود که یک میلیون نفر جمعیت دارد.

کد خبر: 65319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =