کاهش ۲۴۱ هزار نفری شاغلان ناقص در کشور

بر اساس تازه‌ترین گزارش آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حالی آمار شاغلان کشور در حوزه اشتغال ناقص ۲۴۱ هزار و ۷۸ نفر کاهش پیدا کرده که این آمار در تابستان سال گذشته ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۲۳۹ نفر بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، روند کاهشی اشتغال ناقص نشانگر پایداری و پویایی بازار کار است، این روند نزولی حاکی از رویه مثبت و اثرگذاری سیاست‌های کلی بازار کار و اشتغال در فضای بازار کار بوده و امیدواری در راستای توسعه و گسترش اشتغال پایدار را نوید می‌دهد که این امر از سوی دولت سیزدهم با حمایت‌ها و سیاست‌های تشویقی و تأمین زیرساخت‌های کار شایسته در ساماندهی بازار کار صورت می‌گیرد.

شاغل در حوزه «اشتغال ناقص» در تعریف شاخص‌های کار به فردی گفته می‌شود که به دلایل اقتصادی کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کند در حالی که تمایل دارد ساعت کاری کامل (۴۴ ساعت) را مشغول به فعالیت باشد.

در واقع دلایل اقتصادی زمینه‌ساز اشتغال ناقص، می‌تواند مواردی از جمله رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کاری بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و مواردی از این قبیل را شامل شود.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در تابستان سال‌جاری ٢٤ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۵۱۳ نفر اعلام شد که سهم اشتغال مردان ۲۰ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۳۷۸ نفر و سهم زنان از این اشتغال سه میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۳۵ نفر است.

ثبت ۷.۹ درصد اشتغال ناقص

بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ٧,٩ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٩.٨ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

براساس گزارش مرکز آمار از وضعیت نیروی کار در تابستان سال‌جاری، سهم اشتغال ناقص از کل اشتغال حدود ۷.۹ درصد یعنی جمعیتی معادل یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۱۶۱ نفر است این سهم نسبت به تابستان سال گذشته که ۹.۲ درصد بوده است کاهش ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

سهم مردان از اشتغال ناقص ۸.۴ درصد و سهم زنان ۴.۸ درصد است. به این ترتیب یک میلیون و ۷۴۹ هزار و ۲۰۳ نفر از جمعیت اشتغال ناقص را مردان و ۱۹۲ هزار و ۹۵۸ نفر را زنان به خود اختصاص دادند. اشتغال ناقص در مردان ۱.۶ درصد کاهش و در زنان ۰.۲ درصد افزایش یافت.

بیشترین اشتغال ناقص در شهرها

همچنین جدیدترین داده‌های آماری حوزه اشتغال نشان می‌دهد که اشتغال ناقص در بین نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است؛ بر این اساس، یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۹۴ نفر از جمعیت دارای اشتغال ناقص در نقاط شهری و ۴۷۵ هزار و ۲۴۶ نفر در نقاط روستایی مشغول به کار هستند. در این نقاط نیز شاهد روند کاهشی هستیم به گونه‌ای که سهم اشتغال ناقص در نقاط شهری از ۸ به ۶.۹ درصد و در نقاط روستایی از ۱۲.۸ به ۱۱ درصد رسیده است و شاهد کاهش ۱.۱ درصدی در نقاط شهری و ۱.۸ درصدی در نقاط روستایی هستیم.

کد خبر: 65325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =