ثبت کمترین نرخ شاغلان چند شغله در سال گذشته

براساس جدیدترین آمارهای حوزه اشتغال، در سال ۱۴۰۱ تعداد افراد دارای بیش از یک شغل، کاهش یافته است، به طوری‌که در این سال تنها ۲.۷ درصد از شاغلان بیش از یک شغل داشته‌اند که نسبت به سال‌های ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰، رقم پایینی محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، بر پایه گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در بهار ١٤٠٢ که از سوی مرکز آمار در اواخر مهرماه منتشر شده، نرخ شاغلان در سال قبل نسبت به اواخر دهه ۹۰ کاهش محسوسی داشته و افراد تمایل بیشتری به تک شغله بودن نشان داده‌اند. این موضوع بیانگر این است که بهره‌وری در اقتصاد کشور با افزایش مواجه شده است و درآمد تک شغله بودن توانسته معیشت خانوارها را تأمین کند.

سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، شاغلان چندشغله بیشترین نرخ را داشته‌اند. بنابر داده‌ها، در سال‌های ۱۳۹۷ و ۹۸، به ترتیب ۳.۵ و ۳.۴ درصد از شاغلان کل کشور چندشغله بوده‌اند. این آمار در سال ۹۶، ۳.۱ درصد بوده که در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا میزان آن کاهش یافته است.

اما ادامه روند نزولی شاغلان چندشغله در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. البته تفاوتی که در این دو سال با سال ۱۳۹۹ وجود دارد، احیای اقتصاد کشور بوده و اینکه میزان دستمزد و یا درآمد متناسب با نرخ تورم بوده است و این امر باعث شده تا شاغلان تمایلی به داشتن شغل دوم یا سوم نداشته باشند.

در سال ۱۳۹۶ نیز از مجموع ۲۳ ملیون و ۳۷۹ هزار شاغل، ۷۲۷ هزار نفر از آنها دارای بیش از یک شغل بودند که این میزان در سال بعد به ۸۲۲ هزار نفر و در سال ۱۳۹۸ به ۸۳۴ هزار نفر رسید.

با شیوع بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹، هر چند که تعداد این شاغلان چند شغله با کاهش مواجه شد و به ۶۷۹ هزار نفر رسید، اما همچنان سهم ۲.۹ درصدی را داشتند. در سال ۱۴۰۰ این رقم ثابت ماند اما در سال ۱۴۰۱ با شکوفای اقتصاد کشور این تعداد به ۶۳۴ هزار نفر رسید و سهم آنها به ۲.۷ درصد کاهش یافت.

در این میان تعداد شاغلان در سال ۱۴۰۱ نیز با افزایش مواجه شد و به ۲۳ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر رسید. اما نسبت تعداد شاغلان چندشغله کمتر شد.

با بررسی داده‌های مناطق شهری مشخص می‌شود که سهم چندشغله‌های این مناطق در سال ۹۶ برابر با ۱.۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر، از حدود ۱۷ میلیون نفر شاغل شهرنشین در این سال، ۲۵۳ هزار نفر چند شغله بوده‌اند. بالاترین سطح این شاخص در سال ۹۷ ثبت شده که برابر با ۱.۸ درصد است. از سال ۹۸ روند نزولی این نسبت شروع شد تا اینکه در سال گذشته به ۱.۳ درصد رسید که کمترین سطح این نسبت در ۶ سال گذشته است. بنابراین، این سهم در مناطق شهری روندی مشابه با کل کشور را در پیش گرفته است.

این در حالی است که نتایج گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد سهم روستاییان از چندشغله بودن بیشتر از شاغلان شهرنشین بوده است. طبق داده‌های اعلام شده در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تعداد شاغلان روستایی چندشغله در کانال ۸ درصد بوده‌اند. به عبارتی در سال ۱۳۹۸ شاغلان چندشغله روستایی به بالاترین میزان رسید و سهم آنها ۸.۳ درصد بود. این رقم در سال قبل از آن ۸.۱ درصد اعلام شده بود.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، تعداد شاغلان روستایی چندشغله به زیر ۷ درصد رسید و در ایستگاه ۶.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ تثبیت شد.

کد خبر: 65327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =