رکوردشکنی تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

افزایش ۳۱/۱ درصدی تعداد کارگاه‌های بیمه‌شده در پایان سال ۱۴۰۱، تعداد واحدهای کارگاهی تحت پوشش این سازمان از یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۵۸۴ به یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۲۳ کارگاه تولیدی یا خدماتی رسیده است. دراین بازه زمانی رشد پوشش بیمه تأمین اجتماعی ۱/۳۱ درصد بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، تعداد کارگاه‌های فعال تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، با رشد ۱/۳۱ درصدی از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کارگاهی عبور کرد و تعداد بیمه‌شدگان اصلی یا اجباری نیز از مرز ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشت.

گزاره‌هایی که نشان می‌دهند بازار اشتغال در سال ۱۴۰۱ روند رو به رشدی داشته است. طبق تازه‌ترین داده‌های آمار از مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پایان سال ۱۴۰۱، تعداد واحدهای کارگاهی تحت پوشش این سازمان از یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۵۸۴ به یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۲۳ کارگاه تولیدی یا خدماتی رسیده است.

دراین بازه زمانی رشد پوشش بیمه تأمین اجتماعی ۱/۳۱درصد بوده است.
براساس داده‌های این مرکز، در پایان سال ۱۴۰۱، سازمان تأمین اجتماعی ۴۶ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۵۵۳ نفر را تحت پوشش خود قرار داده است. جمعیت کل کشور براساس برآورد مرکز آمار ایران در پایان این سال، حدود ۸۴ میلیون و ۷۰۰هزار نفر بوده است که می‌توان نتیجه گرفت در انتهای این سال، ۵۵ درصد از افراد جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار داشته‌اند.

رشد ۳ درصدی تعداد افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی

براساس داده‌های آماری مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، سه درصد افزایش یافت.
دراین بازه زمانی تعداد بیمه‌شدگان اصلی یا همان اجباری نیز به ۱۵ میلیون و۵۵۷ هزار و ۱۳۷ نفر رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۲/۸ درصد رشد نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر مشمول بیمه تأمین اجتماعی در نوع اجباری بودند.
۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۵۲۵ بیمه شده اجباری مرد بوده و ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۶۱۲ بیمه شده دیگر زن بوده‌اند. مردان بیمه شده از رشدی برابر با ۱/۹ درصد روبه‌رو بودند.
۶/۱ درصد میزان رشد بیمه‌شدگان اجباری زنان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده است. افزایش این میزان رشد بیمه‌شده نشان می‌دهد که اشتغالزایی زنان در سال ۱۴۰۱ در دوران پساکرونا بهبود یافته و بازار اشتغال زنان به ریل بازگشته است.

۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی خارج از طرح‌های خاص

از مجموع ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده اصلی یا همان اجباری، تعداد ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ بیمه‌شده خاص بوده‌اند. به عبارتی این افراد از طرح‌های بیمه‌ای خاص شامل بیمه‌شدگان اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، بافندگان، رانندگان، کارگران ساختمانی، باربران انفرادی و گروهی، خادمان مساجد، زنبورداران، صیادان و کارفرمایان صنفی کم‌درآمد استفاده کرده‌اند. در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، تعداد بیمه‌شدگان اصلی غیرخاص، با رشد ۳/۱ درصدی، از ۱۰ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۷۵۹ نفر به ۱۰ میلیون و ۷۷۷هزار و ۵۶۹ نفر رسید.
دراین مدت تعداد بیمه‌شدگان اجباری خاص نیز با افزایش ۲/۴ درصدی از ۴ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۵۹۳ نفر به ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر رسید.
تعداد مردان بیمه‌شده اجباری غیرخاص در سال ۱۴۰۱ به ۸ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۴ نفر رسید و ۲ میلیون و ۳۴۷هزار و ۵۴۵ نفر نیز زنان بیمه‌شده اجباری غیرخاص را تشکیل دادند.
مردان بیمه‌شده اجباری طرح‌های خاص نیز از ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۶۸ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیون و ۵۷۳هزار و ۴۳۹ نفر در سال ۱۴۰۱ رسیدند.
تعداد زنان بیمه‌شده در این طرح از ۸۵۰ هزار و ۴۲۵ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸۹۰هزار و ۴۷۲نفر در سال ۱۴۰۱ رسید.

تثبیت تراز مالی صندوق بیمه تأمین اجتماعی

بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد که ضریب پشتیبانی یا همان نسبت دخل و خرج این سازمان با رشد مواجه شده و در سال ۱۴۰۱ این ضریب به ۴ درصد رسیده است. به عبارتی به ازای حدود ۴ نفر بیمه شده اصلی یک نفر مستمری‌بگیر وجود داشته است. در پایان سال ۱۴۰۱، سهم بیمه‌های اجباری از تراز مالی صندوق بیمه اجتماعی به ۶۹ درصد رسید و بیمه‌شدگان خاص نیز با ۲۹ درصد در رتبه بعدی قرار گرفتند. به عبارتی مجموع سهم بیمه‌شدگان اصلی خاص و غیرخاص به ۹۸ درصد رسیده است. این داده‌ها نشان می‌دهند، وضعیت منابع درآمدی صندوق بیمه اجتماعی بهبود یافته و انتظار می‌رود که این روند در سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد. به معنای دیگر اینکه سال گذشته پس از بیش از یک دهه از ناپایداری منابع صندوق بیمه اجتماعی، دخل و خرج این صندوق به تراز مثبت مالی رسید و در نیمه نخست امسال نیز تثبیت شد.

کد خبر: 65458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =