پاسخ به پرسش‌ها درباره بیمه کارفرمایی

کارفرما موظف است همه کارکنان خود را تحت پوشش بیمه درآورد و اگر این کار را انجام ندهد یا با تأخیر انجام دهد، جریمه می‌شود. در عین حال، همان‎‌طور که پرسنل خود را باید بیمه کند خودش را نیز می‌تواند بیمه کند که به آن بیمه کارفرما می‌گویند. بیمه پرسنل شامل ۳۰ درصد از حقوق کارکنان است که ۲۳ درصد از آن را کارفرما باید پرداخت کند.

سازمان تأمین‌اجتماعی برای بیمه کارفرما مزایایی از جمله حقوق بیکاری، حقوق بازنشستگی، حقوق روزهای استعلاجی، حقوق مرخصی زایمان، کمک‌هزینه ازدواج، کمک‌هزینه کفن‌ودفن و... را در نظر می‌گیرد. مواردی مثل سفر، مأموریت، عیدی، مرخصی، بیمه بیکاری شامل بیمه کارفرما نمی‌شود. میزان بیمه کارفرما ۲۷ درصد از حقوق است و فقط یک تفاوت وجود دارد و آن این است که کارفرما بیمه بیکاری ندارد، درصورتی که کارکنانش این بیمه را دریافت می‌کنند.

محاسبه نرخ بیمه کارفرما

نرخ بیمه کارفرما با شرایط مختلف تغییر می‌کند. اگر کارفرما بیش از ۱۰ سال سابقه کار داشته باشد، میانگین دستمزد سال آخر کاری‌اش محاسبه می‌شود. اگر سابقه کاری او کمتر از ۱۰ سال باشد، میانگین حداقل و حداکثر حقوقی که دریافت کرده محاسبه می‌شود.

به دلیل اجباری نبودن بیمه کارفرما، اگر کارفرما کارکنانش را بیمه کند، اما خودش را بیمه نکند، جریمه‌ای شامل حالش نمی‌شود.

با پنج نفر پرسنل‌، کارگاه تولید پوشاک دارم‌ و کارکنان خود را بیمه کرده‌ام. اگر بخواهم خودم را نیز بیمه کارفرمایی کنم، باید مانند معاینات قبل از استخدام کارگران بر اساس ماده (۹۰) قانون تأمین‌اجتماعی، من نیز معاینات پزشکی انجام دهم‌؟

ماده (۹۰) قانون تأمین‌اجتماعی صرفاً در ارتباط با معاینات کارگران در بدو استخدام بوده و مخصوص بیمه‌شدگان اجباری است‌، اما متقاضیان بیمه تأمین‌اجتماعی با ماهیت اختیاری که بیمه مورد درخواست آن‌ها جنبه غیراجباری دارد (مثل شما)‌، نحوه معاینات آن‌ها با معاینات بیمه‌شدگان اجباری متفاوت است‌، لذا در راستای ارتقای سطح رضایتمندی و کاهش هزینه‌های متقاضیان بیمه‌هایی از قبیل‌ بیمه اختیاری‌، بیمه مشاغل آزاد، بیمه کارفرمایان صنفی (مثل شما) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی‌، بیمه کارگران ساختمانی‌، بیمه رانندگان‌، بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار، بیمه‌های توافقی و بیمه خادمین مساجد، سازمان تأمین‌اجتماعی مقرر کرده کلیه این قبیل متقاضیان بیمه تأمین‌اجتماعی در صورت داشتن دو شرط توأم‌: ۱- متقاضی ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ درخواست دارای حداقل یک سال سابقه پرداخت حق‌بیمه با نرخ کامل ۲۷ درصد و یا ۱۸ درصد باشد ۲- ظرف یک سال قبل از تاریخ درخواست حداقل ۹۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه با نرخ کامل داشته باشد، از انجام معاینات پزشکی اولیه معاف است‌، در غیر این صورت باید قبل از عقد قرارداد مربوطه‌، با معرفی سازمان تأمین‌اجتماعی و با هزینه شخصی از نظر ازکارافتادگی کلی مورد معاینات پزشکی قرار گیرد.

با چهار نفر بیمه‌شده در یکی از مناطق تهران کارگاه بافندگی دارم‌. با توجه به اینکه کارگران کارگاه‌های بافندگی دارای دستمزد مقطوع بوده و تا پنج نفر کارگر از حق‌بیمه سهم کارفرما معاف هستند، اگر من نیز بخواهم خودم را بیمه کارفرمایی کنم‌، آیا مشمول تخفیف حق‌بیمه هستم؟ اگر پاسخ مثبت است، دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه کارفرما چقدر است‌؟

کارفرمایی که حداکثر ۵۵ سال سن دارد (در صورت داشتن سن بیش از آن باید معادل سن اضافی سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه داشته باشد)‌، می‌تواند با رعایت سایر ضوابط مربوطه و بعد از عقد قرارداد مربوطه‌، اسم خود را در ردیف اول لیست بیمه‌شدگان‌، با عنوان کارفرما درج کند. در کارگاه‌هایی که کارگران آن‌ها دارای دستمزد مقطوع هستند (مثل کارگاه شما) دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه کارفرما نباید کمتر از بالاترین رده دستمزد مقطوع کارگاه باشد (در سال ۱۴۰2 بالاترین دستمزد مقطوع روزانه کارگاه‌های کشبافی در شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفر مثل تهران‌، مبلغ 2 میلیون و 211 هزار و 790 ریال است). در ضمن نرخ حق‌بیمه کارفرما صرفاً ۲۷ درصد است (بدون سه درصد بیمه بیکاری) و در کارگاه‌های زیر پنج نفر کارگر، کارفرما مشمول تخفیف حق‌بیمه نیست؛ اما چون کارفرما مشمول قانون کار نیست‌، نمی‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند.

کارفرمای کارگاه تولیدی پوشاک هستم و چهار نفر کارگر بیمه‌شده دارم و ضمن ارسال لیست، حق‌بیمه آنها را به طور مرتب پرداخت می‌کنم، چون خودم نیز تمایل دارم از بیمه تأمین‌اجتماعی استفاده کنم، در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات دارم.

کارفرمایان صنفی اشخاص حقیقی از سه طریق می‌توانند بیمه تأمین‌اجتماعی شوند: ۱- در صورت داشتن جواز کسب معتبر طبق ضوابط مربوطه، بیمه مشاغل آزاد شوند (حداقل سن ۵۰ سال و بیشتر از ۵۰ سال داشتن سابقه قبلی معادل سن اضافی). ۲- با داشتن حداقل یک ماه سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه و یا با ارائه کارت پایان خدمت سربازی (خدمت کرده) خودشان را بیمه اختیاری کنند (شرط سنی همانند شرط سنی بیمه مشاغل آزاد است). ۳- اگر دارای پرونده مطالباتی فعال در شعبه تأمین‌اجتماعی هستند و سن آن‌ها حداکثر ۵۵ سال است و تحت نظام حمایتی دیگری نیز نباشند می‌توانند از بیمه کارفرمایی استفاده کنند. در این صورت پس از طی مراحل قانونی، اسم خود را در ردیف اول لیست بیمه کارگران خود با عنوان شغلی، کارفرما درج می‌کنند. البته در این حالت نرخ حق‌بیمه کارفرما برخلاف نرخ کارگران به جای ۳۰ درصد، ۲۷ درصد است (بدون سه درصد بیمه بیکاری).

کد خبر: 65587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =