پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی با اشاره به وضعیت تولید بنزین در کشور، گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان به انرژی اختصاص پیدا می‌کند و لازم است در این حوزه فکری جدی شود.

حسین حسین زاده، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در ارتباط با وضعیت تامین بنزین و صحبت‌هایی که درباره واردات این حامل انرژی مطرح می‌شود، تاکید کرد: در حالت عادی واردات بنزین نداریم اما بصورت مقطعی شاهد واردات در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: گاهی در اوج و پیک مصرف شاهدیم که مصرف بنزین برای یک دوره متوالی بالاست و در این شرایط ناگزیر به واردات هستیم و گاه ممکن است شاهد واردات بنزین باشیم اما در حالت عادی با مدیریت صورت گرفته از سوی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت تولید و مصرف مدیریت شده و جلوی این روند گرفته می‌شود. در حالت کلی نیز تا زمانی که برنامه‌ریزی مدونی صورت نگیرد تا مشکل ناترازی بنزین حل شود، چاره‌ای نیست.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی در زمینه گاز، بنزین و گازوئیل گفت: با افزایش ظرفیت تولید، اکنون ظرفیت تولید روزانه بنزین معادل ۱۱۵ میلیون لیتر است اما گاه مصرف این حامل انرژی تا روزی ۱۴۵ میلیون لیتر نیز می‌رسد و لازم است فکری برای این شرایط شود چراکه مصرف ما معمولا بیش از این میزان است و در روزهایی مانند تعطیلات تابستانی حتی به ۱۴۵ میلیون لیتر نیز می‌رسد که این شرایط ایجاب می‌کند فکری جدی برای وضعیت سوخت شود.

بیشتر بخوانید:

مطلقا اجازه نمی‌دهیم قیمت بنزین افزایش پیدا کند

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه انرژی یارانه پنهان داده می‌شود، افزود: باید برای رفع مشکلات در این حوزه فکری جدی شود وگرنه در سال‌های آتی با بحرانی جدی مواجه می‌شویم.

این نماینده همچنین تاکید کرد: حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد اتلاف انرژی در دو وزارتخانه نفت و نیرو صورت می‌گیرد که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد این بحث به وزارت نیرو و حدود ۲۰ درصد هم به وزارت نفت مربوط می‌شود که باید برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد تا این رقم‌ها به حداقل برسد.

کد خبر: 65726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =