مطلقا اجازه نمی‌دهیم قیمت بنزین افزایش پیدا کند

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: در مجلس به جدیت به دنبال این هستیم که قیمت بنزین مطلقا افزایش نداشته باشد.

مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نایب رئیس مجلس در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت بنزین پرداخت و در پاسخ به سئوالی درباره ارائه سهمیه بنزین بر اساس کد ملی یا افزایش قیمت این حامل انرژی؛ گفت: تمام این طرح‌ها در مرحله حرف بوده و اجرایی نیست و چنانچه زمانی دولت بحثی جدی برای افزایش قیمت یا کاهش سهمیه بنزین داشته باشد، باید دقت کند این روند در زندگی مردم تاثیر منفی نداشته باشد و موجب افزایش قیمت کالاهای دیگر نشود، در غیر این صورت مطلقا این اجازه را نخواهیم داد.

وی درباره طرح استفاده از LPG به جای بنزین که نقدهای متعددی نسبت به آن مطرح است هم گفت: استفاده از LPG به جای بنزین در مقطعی که با کمبود بنزین مواجه بودیم، تصمیم خوبی بود اما در شرایط فعلی چنانچه بتوانیم بنزین باکیفیت تولید کنیم استفاده از LPG ترجیح نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در شرایطی که با ناترازی گازی مواجهیم و صنایع ما تابستان‌ها به دلیل کمبود برق و زمستان‌ها به دلیل کمبود گاز با قطع گاز و برق مواجهند، این بحث برای سرمایه‌گذاران اقتصادی زیان‌ده بوده و باعث تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود.

ذوالنور ادامه داد: بر این اساس به شخصه بر این باورم که اگر بتوانیم برای روستاهای دور افتاده از انرژی خورشیدی استفاده کنیم و به جای سرمایه‌گذاری برای انتقال گاز به این روستاها، تجهیزات مرتبط با انرژی خورشیدی را تامین کرده و تمامی آنها از هیتر گرفته تا وسایل پخت‌وپز و غیره را به رایگان در اختیار ساکنان این نقاط قرار دهیم بهتر است.

وی افزود: ما در حال حاضر با ناترازی گازی مواجهیم و می‌توان از این گاز ارزش افزوده ایجاد کرد یا با آن صنعت را چرخاند یا بجای مصرف مازوت در نیروگاه‌ها که بیماری‌هایی مانند سرطان برای مردم ایجاد می‌کند؛ می‌شود از گاز بهره گرفت. بر این اساس گازرسانی به روستاها با این حجم سرمایه‌گذاری کاری اشتباه است و باید بجای آن از انرژی خورشیدی استفاده کنیم و برق و تجهیزات رایگان را در اختیار ساکنان این مناطق قرار دهیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: اجرای چنین طرح‌هایی در راستای منافع ملی بوده و برای دولت‌ها مقرون به صرفه‌تر است. ما می‌توانیم همین گاز را برای GTL بکار گیریم یعنی آن را تبدیل به مایع کرده و مثلا با آن گازوئیل یورو ۴ تولید کنیم که مصرف سبز دارد. یا از همین گاز برای نیروگاه‌ها استفاده کنیم و ناترازی گازی را از بین ببریم نه اینکه بخواهیم آن را تبدیل به CNG یا LPG کنیم تا صرف سوخت خودروها شود و بعد کشور با مشکل ناترازی گاز مواجه شود.

نایب رئیس مجلس با اشاره به نقش خودروهای برقی در حل این مشکلات گفت: باید روی این حوزه سرمایه‌گذاری شود و در این زمینه نیز جلساتی با وزیر صمت داشته‌ایم تا روی ورود و تولید این خودروها کار شود که ایشان هم وعده داده‌اند تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی و تکنولوژی آن را وارد کشور کنند که این امر برای آلودگی‌های زیست محیطی نیز موثر است.

کد خبر: 65682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =