بورس همچنان بی‌رمق و کم‌تحرک

روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت‌ ماه) شاخص کل بورس با افت ۵ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۵۹ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۵.۱۸۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۵۹ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن اما با شد ۱۹۲ واحدی در محدوده ۷۵۰ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۸.۹ میلیارد ورقه سهم طی ۳۱۹ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۵.۴ میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع ملی مس ایران، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، الایش نفت بندرعباس، معدنی و صنعتی گل گهر و سرمایه گذاری صدرتامین بیشترین تاثیر منفی و نمادهای گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و صنایع سیمان دشتستان بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد ۸ واحدی در محدوده ۲۵ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۷ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۶۴ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۷.۱ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریا ساسول، توسعه سامانه‌ی نرم افزاری نگین، صنعتی مینو و زغال سنگ پروده طبس بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای صنایع مادیران، مدیریت انرژی امید تابان هور، سپیدار سیستم آسیا و بیمه پاسارگاد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

بورس همچنان کم‌رمق

این درحالیست که با رشد ۲۰۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات سهام و حق تقدم نسبت به چهارشنبه، امروز این رقم به ۳ هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها ۸۴ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز منفی ۴۷۳ میلیارد تومانی در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

همچنان تابلوها کم رمق هست و اتفاق جدیدی نسبت به روزهای گذشته رخ نداده است. بازار سهام با این وضعیت بسیار رکودی خواهد بود. دلار هم با افت هزار تومانی در بازار آزاد نسبت به چهارشنبه حوالی ۶۱ هزار تومن در حال معامله است.

از سویی شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس در نزدیکی مقاومت‌های کوتاه مدت خود قرار دارند و در صورتیکه این مقاومت‌ها شکسته نشود، روند کوتاه مدت آن نزولی خواهد بود. امروز نمادهای کوچک و متوسط تقاضای بیشتری به نسبت نمادهای شاخص‌ساز داشته‌اند.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۷۳۶ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای پنجمین روز متوالی با ثبت رقم ۱۱۶ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۱۱۵۳ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. اما صندوق‌های درآمد ثابت امروز شاهد ۲۸۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی بوده‌اند.

همچنین ارزش صف‌های خرید ۱۱۱ میلیارد تومان است که کاهش ۲۲ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. ارزش صف‌های فروش هم با کاهش ۱۴ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده ۱۵۶ میلیارد تومان قرار دارد.

نزول شاخص کل در هفته گذشته

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس هفته گذشته در مجموع با بیش از ۲ درصد افت نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۳۰۴ هزارو ۴۴۸ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۲۶۴ هزارو ۹۲۴ واحدی در انتهای هفته گذشته کاهش یافت.

در هفته گذشته شاهد روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین تغییر چندانی نداشت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان هفته گذشته شد. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۱۶۴ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و کاهش ۴.۱ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به نزول شاخص کل بورس، می توان گفت، افت قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته بیشتر از شاخص کل بورس بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۴.۱ - درصد
حکشتی ۵.۴ درصد
تاپیکو ۱.۷- درصد
صبا ۱.۸- درصد
سیتا ۰.۵- درصد
تاصیکو ۰.۳- درصد
تیپیکو ۰.۳- درصد

کد خبر: 70374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =