افزایش تولید میدان نفتی دانان تا ۱۰ هزار بشکه در روز

مدیر طرح پیمانکار پروژه میدان نفتی دانان اعلام کرد: با تکمیل فاز دوم توسعه میدان دانان، تولید روزانه نفت از این میدان حدود حدود ۸ الی ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین، میدان نفتی دانان سال ۱۳۵۰ کشف شد که تا قبل از واگذاری آن به شرکت مپنا با ۹ حلقه چاه فعالیت می‌کرد اما اکنون با حفاری ۱۱ حلقه چاه جدید، فاز دوم توسعه این میدان تکمیل‌ شد و تولید روزانه نفت از این میدان به طور متوسط حدود ۸ الی ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای شامل حفظ، نگهداشت و افزایش تولید با استفاده از دانش فنی و توان متخصصان، پیمانکاران و سازندگان قطعات و تجهیزات ساخت داخل توسط شرکت مپنا است که در شرایط تحریم با اتکا به منابع و توانمندی‌های کشور اجرا می‌شود.

اقدامات انجام شده در فاز دوم توسعه میدان نفتی دانان توسط شرکت توسعه نفت و گاز مپنا شامل اتمام حفاری ۱۱ حلقه چاه با ۳ دستگاه دکل حفاری موجود در میدان، احداث خطوط لوله جریانی جهت ۱۱ حلقه چاه و احداث منیفولد، احداث خطوط انتقال برق و پروژه برق‌رسانی و راه اندازی آن، تکمیل و راه‌اندازی منیفولد دانان، تأمین کلیه کالاهای دیر تحویل پروژه، ساخت واحد نمک‌زدایی (Skid Mounted) دهلران و اتمام نصب تأسیسات در سایت دهلران و اتمام طراحی، لرزه‌نگاری، پردازش و تفسیر ۳بعدی میدان نفتی دانان است.

آنطور که امیری - مدیر طرح پیمانکار پروژه میدان نفتی دانان (شرکت گروه مپنا) در بازدید خبرنگاران از این پروژه اعلام کرده عملیات اجرائی طرح توسعه میدان نفتی دانان در سال ۱۳۹۷ آغاز و این قرارداد در قالب ۱۲ بسته کاری تعریف شد. این میدان جزو پروژه‌های ۲۸ میدان نفتی شرکت ملی نفت ایران بوده و با در نظر گرفتن پیشرفت کسب شده، موفق ترین طرح در میان این پروژه هاست.

وی با تاکید بر اینکه پروژه دانان اولین پروژه از میدان طرح‌های ۲۸ میدان نفتی بوده که با ۱۱ حلقه چاه به نتیجه رسیده است، گفت: گروه مپنا به دلیل تعهداتی که برای اتمام کار داشت کار را پیش برد، چاه‌ها حفاری شدند و در مدار تولید قرار گرفتند، بسته دوازدهم نیز عملیات ژئوفیزیک میدان بود که از اول پروژه آغاز شده است، یعنی میدان به وسعت حدود ۴۷۰ کیلومتر مربع تحت عملیات ژئوفیزیک قرار گرفت، ابتدا عملیات برداشت داده‌های ژئوفیزیک انجام شد و بعد از آن مراحل پردازش و تفسیر نیز صورت گرفت.

مدیر طرح پیمانکار پروژه میدان نفتی دانان با بیان اینکه سال گذشته بسته دوازده نیز به کارفرما تحویل موقت شد و تحویل دائم نیز اوایل امسال صورت گرفت، گفت: در دهلران واحد نمک‌زدایی به طور کامل ساخته شد و نصب تاسیسات در سایت دهلران نیز انجام گرفت.

امیری افزود: نفت دانان جهت نمکزدائی به سمت واحد دهلران منتقل و در آنجا تصفیه می‌شود. وی با اشاره به شرح عملیات سطح‌الارض دانان در واحد نمک‌زدایی دهلران، اظهار کرد: واحد بهره‌برداری دهلران در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران از توابع استان ایلام قرار دارد، که با ظرفیت اسمی ۵۵ هزار بشکه در روز نفت تولیدی میادین دهلران و دانان را پس از فراورش و شیرین‌سازی پمپاژ و ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح توسعه دانان شامل طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی یک ردیف نمک‌زدایی با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز به همراه کلیه متعلقات مربوطه و در محل واحد نمک‌زدایی موجود دهلران و اتصال به کارخانه موجود تا حدود ۱۰ هزار بشکه به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

به گفته مدیر طرح پیمانکار پروژه میدان نفتی دانان با اتمام ساخت واحد نمک‌زدایی (Skid Mounted) دهلران، ظرفیت نمک‌زدایی دهلران، تا پایان سال جاری ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، گفت: طبق برآورد های صورت گرفته تا آخر امسال پروژه را تحویل خواهیم داد.

به گفته وی در این پروژه سه دکل حفاری مشغول به کار بود و با این سه دکل ۱۱ حلقه چاه را حفاری کردیم و آخرین حفاری نیز در مرداد ۱۴۰۱ به اتمام رسید.

کد خبر: 65863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =