دست حمایت بر سرکودکان بی‌بضاعت

بعد از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از ابتدای امسال تاکنون، حالا طرح حمایت از امنیت غذایی کودکان با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شده است. براین اساس کودکانی که در رده سنی ۵ تا ۵٩ ماهه هستند و از لحاظ تن‌سنجی مبتنی بر نمودار رشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دچار مشکلاتی از جمله کم‌وزنی، کوتاهی قد و لاغری شدید هستند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش آتیه آنلاین، به ازای هرکودکی که در دهک‌های اول تا پنجم قرار دارد، حساب یارانه سرپرست خانوار یک میلیون تومان و به ازای هر کودکی که در دهک ۶ و ۷ است ۶۰۰ هزار تومان، حساب یارانه سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

به عنوان مثال اگر خانواده‌ای از دهک اول تا پنجم ٢ کودک نامتناسب با شاخص‌های سلامت و رشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشد، به ازای هر کودک یک میلیون تومان دریافت می‌کند، یعنی در مجموع ٢ میلیون تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

خانه‌های بهداشت زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت تغذیه‌ای کودکان را بر اساس شاخص‌های تن‌سنجی (آنتروپومتریک) مورد بررسی قرار می‌دهند. بر اساس این شاخص در صورتی که کودکان با رده سنی ۵ ماه تا ۵۹ ماه بر مدار نمودار سلامت و رشد قرار نگیرند و دارای کم‌وزنی، لاغری و کوتاهی در قد باشند، کد ملی و مشخصات آنان استخراج می‌شود و این اطلاعات را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز این کودکان را از لحاظ اینکه سرپرست آنان در چه دهکی قرار دارد شناسایی می‌کند.

۱۲۳هزار خانوار مشمول طرح یارانه‌ای امنیت غذایی کودکان

طبق اعلام «علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح بهبود تغذیه کودکان در راستای ارتقای امنیت غذایی، ۱۲۳ هزار کودک تحت پوشش قرار گرفته‌اند که سرپرستان خانوار پس از ارسال پیامک حساب یارانه‌شان شارژ می‌شود.

عسگریان در این ارتباط گفته است: طرح امنیت غذایی کودکان، یک طرح راهبردی است و تا زمانی استمرار خواهد داشت که تأثیر آن در شاخص‌های سلامت و رشد کودکان تأثیر بگذارد. طبق اعلام عسگریان، این طرح به حساب یارانه‌ای سرپرستان خانوار متصل و منابع آن از سوی دولت تأمین می‌شود، ضمن اینکه قیمت کالاها نیز مانند طرح کالابرگ براساس مبنای قیمتی سال ۱۴۰۱ است

نحوه هزینه‌کرد اعتبار یارانه‌ای این طرح

این اعتبار به حساب یارانه‌ای سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اگر خانواده‌ها به هر دلیلی در ماه اول از مبلغ یارانه‌ای استفاده نکنند به ماه بعد منتقل می‌شود و این مبلغ ذخیره شده و در ماه دوم نیز مبلغ واریز می‌شود، اما در صورتی که خانواده‌ها این مبلغ که در ۲ ماه ذخیره شده را استفاده نکنند، دیگر مبلغ ذخیره نخواهد شد و یارانه قطع می‌شود.

تفاوت اقلام این سبد با کالابرگ این است که از ۱۱ به ۱۶ قلم افزایش یافته تا خانواده‌ها بتوانند مواد پروتئینی، ویتامین و میزان انرژی مورد نیاز را دریافت کنند. ١١ قلم سبد کالایی طرح کالابرگ شامل لبنیات، شیر، ماست، پنیر، تخم‌مرغ و پروتئین‌ها شامل گوشت مرغ و گوشت قرمز، حبوبات، روغن، شکر، قند و برنج بود که حالا به آن میوه‌جات و سبزیجات از جمله سیب، هویج، کدو سبز، پیاز، گوجه‌فرنگی، عدس و نیز مغزدانه اضافه شده است.

کد خبر: 65874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =