ثبت نسبت اشتغال ۱۴ استان بیشتر از میانگین کشوری

مقایسه فصول تابستان در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که شاخص نسبت اشتغال ۱۴ استان در سال‌جاری بیشتر از میانگین کشوری برآورد شده و متوسط نرخ بیکاری ۱۹ استان کمتر از نرخ بیکاری کل کشور بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بررسی داده‌‏های مرکز آمار از بازار کار کشور حاکی است، در تابستان سال‌جاری سهم اشتغال به ۳۸.۳ درصد رسید که نسبت به تابستان سال گذشته یک‏ درصد افزایش را نشان می‌‏دهد؛ ضمن اینکه سهم اشتغال زنان یک ‏درصد و سهم اشتغال مردان ۰.۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

همچنین آخرین داده‌های مرکز آمار از بازار کار در تابستان امسال بیانگر این است که در ۲۱ استان، اشتغالزایی در بخش‌های مختلف با رشد مواجه شده و در ۲ استان نیز این روند نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت مانده و تغییر محسوسی را تجربه نکرده است.

همچنین در بازه زمانی اشاره شده، نرخ بیکاری در ۲۱ استان از روند کاهشی برخودار بوده؛ به‌گونه‌ای که این شاخص عمده بازار کار در ۱۹ استان کشور پایین‌تر از میانگین کشوری اعلام و نرخ بیکاری کشور در تابستان سال‌جاری نیز ۷.۹ درصد برآورد شده است.

در مجموع نرخ بیکاری در تابستان سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۲۵ استان کشور تک‏رقمی شده و این در حالی است که روند کاهشی نرخ بیکاری کشور حکایت از تاثیرگذاری سیاست‌های اشتغال در این دولت دارد.

۴۱.۶ درصد افراد در گروه شاغلان قرار دارند

جدیدترین نتایج بررسی نرخ مشارکت اقتصادی یعنی جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در تابستان امسال نیز نشان می‌‏دهد که ۴۱.۶ درصد از نظر اقتصادی فعال بوده‏‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‏‌اند. در این ارتباط نیز نرخ مشارکت اقتصادی ۲۰ استان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته روند افزایشی را طی کرده است.

بر این اساس استان‌های آذربایجان شرقی با ۲.۹ درصد، زنجان با ۲.۱ درصد و خراسان جنوبی با ۱.۸ درصد افزایش بیشترین نرخ مشارکت را نسبت به مدت مشابه تابستان سال گذشته به ثبت رسانده‌‏اند. ضمن اینکه استان زنجان با نرخ مشارکت ۵۱.۵ درصدی پرچمدار بیشترین نرخ فعالان اقتصادی است.

داده‌های جدید مرکز آمار بیان‌کننده این است که نرخ شاخص مشارکت اقتصادی ۱۶ استان در یک سال اخیر منتهی به پایان تابستان امسال، بیشتر از میانگین کشوری بوده است. از این استان‌ها، ۱۲ استان شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، مازندران و یزد با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی مواجه شده‏ و چهار استان دیگر با وجود نرخ مشارکت‏ بیشتر از میانگین کشوری، روند نزولی در این نرخ را تجربه کرده‌‏اند.

براساس تعاریف مربوط به شاخص‌های عمده بازار کار، افزایش جمعیت فعال یا همان نرخ مشارکت اقتصادی نشان‏دهنده افزایش جمعیت شاغل و جمعیت در جست‏جوی شغل است؛ به همین دلیل در بسیاری از موارد با افزایش نرخ مشارکت، به جمعیت شاغل کشور نیز اضافه می‌‏شود.

کد خبر: 66061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =