بالاترین تعداد شاغلان دانش‌آموخته در ۷ سال اخیر ثبت شد

بررسی داده‌های آماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که اشتغالزایی دانش‌آموختگان دانشگاهی در تابستان سال۱۴۰۲ به بالاترین میزان خود طی هفت سال اخیر رسیده است؛ به عبارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سه‌ماهه دوم سال‌جاری بهترین وضعیت اشتغال در هفت سال گذشته را تجربه کرده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق جدیدترین خروجی داده‌های مرکز آمار ایران در ارتباط با میزان اشتغالزایی جامعه دانش‌آموختگان دانشگاهی رشته‌های مختلف، در تابستان سال‌جاری تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ۶ میلیون و ۶۱۵ هزار نفر رسید که نسبت به تابستان سال ۱۳۹۶، یک میلیون و ۵۹۴ هزار نفر و نسبت به بهار همین سال، یک میلیون و ۸۸۴ هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

همچنین آمارها حاکی از رشد ۳۱.۷ درصدی تعداد شاغلان دانش‌آموخته دانشگاهی در سه‌ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۶ و افزایش ۳۸.۶ درصدی این آمار نسبت به بهار سال این سال است؛ به عبارتی تعداد شاغلان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در تابستان امسال نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۶ از بالاترین میزان رشد برخوردار بوده‌اند.

ایجاد ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار فرصت شغلی برای دانش‌آموختگان

آخرین آمار و اطلاعات مربوط به ایجاد فرصت‌های شغلی دانش‌آموختگان دانشگاهی بیانگر این است که در بهار سال‌جاری از مجموع ۲۴ میلیون و ۳۰۵ هزار فرصت شغلی موجود در کشور، ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار شغل به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص داشته است. این تعداد در مقایسه با سه‌ماه ابتدایی سال ۱۳۹۶، یک میلیون و ۶۶۹ هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

بر این اساس تعداد شاغلان دانش‌آموخته دانشگاهی در بهار سال‌جاری نسبت به بهار سال ۱۳۹۶، رشد ۳۴.۹درصدی را تجربه کرده است. همچنین در فصل بهار سال‌جاری نسبت به فصول بهاری هفت سال اخیر، این میزان بالاترین تعداد شاغلان دانش‌آموخته دانشگاهی بوده و این در حالی است که در دوران کرونا تعداد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌شدت با کاهش مواجه شد.

رشد اشغال فارغ‌التحصیلان پس از کرونا

مطابق داده‌های حوزه اشتغال مرکز آمار ایران، در بهار سال ۱۳۹۹ میزان اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی به ۵ میلیون و ۸۱۵ هزار نفر کاهش یافت؛ اما پس از مهار همه‌گیری بیماری کرونا، این تعداد روند صعودی به خود گرفت و براساس آمارهای موجود، این میزان در دولت سیزدهم به بالاترین حد ثبت شده در این مدت رسید. در سه‌ماهه ابتدای سال گذشته، تعداد شاغلان فارغ‌التحصیل با رشد۷.۸ درصدی نسبت به بهار سال ۱۳۹۹، به ۶ میلیون و ۲۷۲ هزار نفر رسیدند. تعداد شاغلان در این بازه زمانی، ۴۵۷ هزار نفر با افزایش مواجه شدند.

همچنین این میزان در بهار امسال با افزایش تعداد ۶۲۵ هزار دانش‌آموخته شاغل، تعداد شاغلان دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی به ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر رسید؛ در این بازه زمانی رشد شاغلان دانشگاهی ۱۰.۷ درصد بوده است.

مجموعاً روند روبه افزایش و رشد فرصت‌های شغلی برای جامعه دانش‌آموختگان در سال‌های اخیر را می‌توان بستری برای توسعه اشتغال هدفمند، افزایش امیدواری جامعه فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان به یافتن شغل متناسب با تحصیلات، تأمین نیروی دانش‌آموخته برای بازار کار، ارتقای بهره‌وری کار با حضور دانش‌آموختگان و بهبود شاخص‌های عمده بازار کار در آینده محسوب کرد.

کد خبر: 66107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =