۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 66144

محاسن ارسال هوشمند لیست حق‌بیمه کارفرمایان

حجت آرین - کارشناس حوزه تأمین‌اجتماعی
محاسن ارسال هوشمند لیست حق‌بیمه کارفرمایان

کمک به توسعه خدمات هوشمند بر بستر الکترونیک، تسریع دسترسی جامعه کارفرمایی به خدمات تأمین‌اجتماعی، پیشگیری از انباشت بدهی بیمه‌ای جامعه کارفرمایان به سازمان تأمین‌اجتماعی، تسهیل جمع‌آوری داده‌های مرتبط با پرداخت حق‌بیمه، برنامه‌ریزی و هدفگذاری وصول حق‌بیمه با رجوع به آمار متمرکز پرداخت، ارتقای شفافیت و بسیاری موارد دیگر را می‌بایست از مزایای هوشمندسازی خدمات تأمین‌اجتماعی در حوزه ارسال و دریافت لیست حق‌بیمه کارفرمایان محسوب کرد.

برقراری و توسعه تعامل با جامعه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری کارفرمایان طرف قرارداد با سازمان تأمین‌اجتماعی به واسطه گستردگی ارتباط و تنوع ارائه خدمات، نیازمند توسعه و به‌روزرسانی ابزار و روش‌های ارائه خدمت در قالب‌های مختلف است که یکی از اساسی‌ترین آنها به‌واسطه اهمیت و تأثیرگذاری، تسهیل ارسال لیست حق‌بیمه شامل سهم حق‌بیمه کارفرمایان و نیروی کار است.

درصد بالای خطای محاسبات انسانی در حوزه پرداخت‌های مرتبط با سهم حق‌بیمه در قالب روش‌ مراجعه حضوری و لیست‌های کاغذی در گذشته و چالش‌های ناشی از این رویه نظیر اتلاف زمان کارفرما و کارکنان شعب تأمین‌اجتماعی و انباشت احتمالی بدهی بیمه‌ای کارفرمایان ناشی از وضعیت مذکور از عوامل الزام تغییر و تحول در حوزه ارسال لیست حق‌بیمه محسوب می‌شوند.

با استناد به منبع اصلی درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی از طریق دریافت حق‌بیمه و وابستگی ارائه خدمات گوناگون بیمه‌ای، درمانی و حمایتی این سازمان به منابع درآمدی این بخش، تسریع و تسهیل در واریز سهم حق‌بیمه کارگران و کارفرمایان از سوی جامعه کارفرمایی از موضوعات اساسی است که در چارچوب هوشمندسازی محقق شده است.

به عبارتی، تسریع پرداخت حق‌بیمه از طریق ارسال لیست هوشمند به شکل کاملاً الکترونیک و غیرحضوری؛ به‌ویژه در قالب فعالیت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در مدت بیش از دو سال گذشته، زمینه کاهش چالش‌های بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان، تسهیل وصول حق‌بیمه، پیشگیری از انباشت بدهی سهم حق‌بیمه کارفرمایی و البته افزایش رضایتمندی گروه‌های مختلف تحت پوشش این سازمان را موجب شده است.

کاهش احتمال تضییع حقوق بیمه‌شدگان، اطلاع برخط کارفرمایان از میزان، چگونگی و سابقه پرداخت‌های حق‌بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی، حذف بستانکاری‌های کاذب، کاهش یا حذف جرائم ناشی از انباشت بدهی حق‌بیمه برای کارفرمایان و کنترل عناوین شغلی و جزییات دستمزدی نیز از دیگر مزایای ارتقای خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی؛ به‌ویژه در حوزه تعامل جامعه کارفرمایی با این سازمان محسوب می‌شود.

مجموعه خدمات الکترونیک و هوشمند تأمین‌اجتماعی به واسطه تأثیرگذاری بر وصول منابع مرتبط با حق‌بیمه، پایداری بلندمدت تأمین‌اجتماعی و تضمین حقوق بیمه‌شدگان و ذی‌نفعان این سازمان را به دنبال خواهد داشت. به این واسطه توسعه خدمات هوشمند تأمین‌اجتماعی و تعمیم آن به جامعه بیمه‌شدگان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، کارفرمایان و ارائه بیشتر خدمات این سازمان به شکل هوشمند و غیرحضوری را باید از اولویت‌های مورد توجه به ‌شمار آورد.

در این راستا سازمان تأمین‌اجتماعی در واقع با رویکرد غیرحضوری کردن خدمات متنوع بخش‌های مختلف، کاهش زمان ارائه خدمات، تسهیل دسترسی جامعه تحت پوشش به انواع خدمت در بخش‌های مختلف، کاهش هزینه‌های خدماتی سازمان، حمایت از شرکای اجتماعی و گسترش فضای تعاملی تأمین‌اجتماعی با جمعیت بیش از ۴۶ میلیون نفری تحت پوشش را هدفگذاری و برنامه‌ریزی کرده است.

کد خبر: 66144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =