رشد ۵۰ درصدی آثار رسیده به جشنواره کتاب معلولان ایران

یک عضو شوراری سیاستگذاری جشنواره کاما گفت: خوشبختانه برگزاری  دومین دوره از جشنواره کاما با رشد بیش از ۵۰ درصدی آثار رسیده به جشنواره همراه بود.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، امیر سرمدی در آیین پایانی جشنواره کاما گفت: فرایند اجرایی جشنواره امسال پس از چهار سال وقفه آغاز شد و نخستین جلسه شورای سیاستگذاری هفتم خرداد ماه تشکیل شد و پس از شش ماه امروز در مراسم اختتامیه آن حضور داریم.

وی افزود: تیرماه که فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه منتشر شد در نهایت ۲۰۲ اثر تا نیمه شهریور به دبیرخانه ارسال شد. کتاب هایی که که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا اسفند ماه ۱۴۰۱ چاپ شده بودند می‌توانستند که در این دوره از جشنواره شرکت کنند. از نظر کمی نسبت به دوره نخست جشنواره، نزدیک ۵۰ درصد آثار رسیده به جشنواره افزایش داشته است.

سرمدی ادامه داد: در دوره جشنواره اول کاما ۴۸ اثر از میان ناشران بریل به جشنواره ارسال شده بود که اگر آنها را از سایر کتاب ها کسر کنیم در جشنواره دوم رشد ۱۱۷ درصدی داشتیم که باید به فال نیک گرفت.

وی در خصوص فرایند داوری اثار گفت: از ۲۰۲ اثری که به جشنواره ارسال شد ابتدا تمای آثار توسط داوران خانه کتاب و ادبیات ایران داوری شدند و کتاب هایی که یک رأی مثبت دریافت کردند توانستند به مرحله دوم جشنواره راه پیدا کنند. در مرحله دوم که ۴۲ عنوا کتاب به این مرحله رسیدند دو داور هر اثر را داوری کرد و آنها که ۷۰ امتیاز را بالاتر به دست آوردند توانستند به دور نهایی جشنواره راه پیدا کنند و در نهایت آثاری که بالای ۸۰ امتیاز به دست آورند جزو آثار برگزیده و کتاب‌هایی که بین ۷۰ تا ۸۰ امتیاز به دست آوردند در زمره شایستگان تقدیر قرار گرفتند.

سرمدی در پایان ضمن قدردانی از حامیان این دوره از جشنواره گفت: اگرچه حمایتگری سازمان‌های باورمند به مسوولیت اجتماعی در حوزه معلولان جای دلگرمی است اما بسیاری از دستگاه‌ها، شرکت ها و بانک‌ها که می‌توانستند حامی این دوره از جشنواره باشند اما دریغ کردند.

وی افزود: میزان جوایز نیز ۶ تا ۸ برابر نسبت به دوره نخست افزایش داشته اگرچه نسبت به تورمی که از سال ۱۳۹۸ داشتیم قطعا آن طور که باید شایسته زحمات عزیزان نیست. از سازمان بهزیستی جوایز افراد دارای معلولیت را تامین کرده تشکر می‌کنم. از وزارت ارشاد نیز انتظار می رود که به این حوزه توجه افزون تری داشته باشد.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره کاما با تاکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی انگیزه بخش معلولان است، افزود: این امر تنها با حمایت سازمان‌ها و نهادهای اصلی و تخصصی حوزه معلولیت محقق می شود و در صورت پای کار آمدن آنها اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد که معلولان را مشتاق‌تر به سوی انجام فعالیت‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی، ورزشی و هنری ترغیب می سازد.

دومین جشنواره کاما امروز ( ۱۴ آذر ۱۴۰۲) با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

کد خبر: 66198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =