نگاه دوجانبه به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برای تعادل در منابع و مصارف

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی با تأکید بر داشتن نگاه دوجانبه به افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش گفت: باید علاوه بر ورودی‌ها یعنی تعداد بیمه‌شدگان جدید حتما روی خروجی‌ها به عنوان افراد مستمری‌بگیر و بازنشسته تأمین اجتماعی هم برنامه‌های هدفمندی داشته باشیم تا از این طریق به نوعی به تعادل در منابع و مصارف و عدالت اجتماعی دست یابیم.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: از آنجا که بخش اعظمی از منابع سازمان تأمین اجتماعی یعنی در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد منابع از محل وصول حق بیمه از طریق بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین می‌شود بنابراین باید در راستای توجه بیشتر به جذب این افراد تلاش‌های جدی‌تری انجام شود.

او ادامه داد: اکنون بیش از ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده بخش عمده‌ای از منابع تأمین اجتماعی را برای صرف هزینه‌های هنگفت این سازمان در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین می‌کنند، بنابراین نگاه همه‌جانبه به این گروه‌ها از فعالان عرصه اشتغال و حوزه کسب‌وکار می‌تواند در پیشبرد اهداف این نهاد بیمه‌گر نقش موثرتری داشته باشد.

توسعه پوشش بیمه‌ای با جذب بیمه‌شدگان جدید

جهانی اظهار داشت: از آنجا که جذب بیمه‌شدگان جدید منافعی چندجانبه برای سازمان تأمین اجتماعی به دنبال دارد، ‌ باید به این مسئله نگاه بهتری داشت تا بتوان با افزودن شمار افراد بیمه‌شده در راستای تأمین به موقع منابع سازمان و ایفای همزمان تعهدات هم اقدام کرد.

او توسعه پوشش بیمه‌ای را در راستای جذب بیمه‌شدگان و افزایش ورودی‌های تأمین اجتماعی بسیار موثر دانست و گفت: از دیگر مزایای شمار افراد بیمه شده تأمین منابع برای اجرای تعهدات همه‌جانبه سازمان برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران حتی تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان کرد: باید برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر برنامه رعایت عدالت بیمه‌ای و محاسباتی شود و متاثر از حقوق و مزایای مخاطبان و مستمری‌بگیران و همچنین میزان مشارکت آنها همراه شود تا بتوان در راستای ایفای تعهدات نیز برنامه‌ریزی درستی داشته باشد.

نگاه تک بُعدی حیات تأمین اجتماعی را تأمین نمی‌کند

کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: نگاه تک بُعدی به پدیده تعداد بیمه‌شدگان و ورودی افراد بیمه شده جدید نمی‌تواند حیات تأمین اجتماعی را تامین کند تا نتیجه آن به پایداری و ماندگاری منجر شود.

او افزود: اینکه میزان بیمه‌شدگان خاص، اجباری، اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد با چه رده سنی وارد چرخه افراد بیمه‌شده در این سازمان بیمه‌گر می‌شوند با تعداد مستمری‌بگیران یعنی خروجی‌های این سازمان با هم مرتبط است. بنابراین باید این دو را با هم دید تا بتوان علاوه بر ایجاد تعادل در منابع و مصارف، در ارائه خدمات و اجرای عدالت نیز موفقیت‌هایی همچون اقدامات کنونی سازمان حاصل شود.

جهانی بیان کرد: نگاه سازمان تأمین اجتماعی فقط نباید به بُعد تأمین منابع از محل وصول حق بیمه باشد، بلکه باید بُعد مصارف و هزینه‌های این سازمان در حوزه بازنشستگی و مستمری‌بگیران نیز دیده شود.

او تأمین منابع پایدار برای رسیدن به همه تعهدات در قبال حدود ۵۳ درصد جامعه را بسیار ضروری دانست و گفت: باید با مدنظر داشتن همه جوانب سازمان به یک پایداری و استواری برای اجرای همه تعهدات برسد تا همچنان رضایتمندی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 66251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =