چند میلیون نفر از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بیمه اجباری هستند؟

بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تحت عنوان بیمه‌های اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، توافقی و بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای دانشجویان و زنان خانه‌دار از خدمات همه‌جانبه این سازمان امکان بهره‌مندی دارند که اکنون بیشترین آمار مربوط به بیمه اجباری است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس قانون تأمین اجتماعی بیمه‌شده فردی است که مشمول مقررات این نهاد بیمه‌گر با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه از مزایای بیمه‌ای برخودار می‌شود و اکنون بیمه‌شدگان اجباری با جامعه آماری حدود ۱۱ میلیون نفر، بیشترین گروه هدف تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

جدیدترین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی تا پایان شهریور سال جاری نشان از وجود ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه شده اصلی در این سازمان بیمه‌گر دارد که ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ نفر از آنان جزء بیمه‌شدگان اجباری شامل شاغلان بخش‌های دولتی و خصوصی محسوب می‌شوند.

بیمه اجباری با بیشترین داده‌های آماری مشمول همه کارگران و فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی می‌شود که ماهانه مبالغی بابت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند. البته این نهاد بیمه‌گر با گسترش خدمات همه‌جانبه خود در راستای تکلیف قانونی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی مسیر بیمه‌پردازی همه اقشار جامعه را فراهم کرده است.

برخورداری از همه مزایای تأمین اجتماعی با بیمه‌پردازی

بنابراین در بخش بیمه اجباری زمانی که یک فرد در اداره، شرکت یا دستگاه دولتی یا خصوصی مشغول به کار می‌شود کارفرمایان این بخش‌ها براساس تکلیف موظف به پرداخت حق بیمه این افراد به عنوان بیمه‌شدگان اجباری هستند. طبق قانون تأمین اجتماعی حوزه کارفرمایی باید از روز اول اشتغال نسبت به بیمه کردن این افراد اقدام کند.

براساس قراردادی که بین سازمان تأمین اجتماعی، کارفرما و شخص بیمه‌شده در هر دستگاه یا شرکتی منعقد می‌شود در بخش بیمه اجباری ۲۳ درصد حق بیمه توسط کارفرما و هفت درصد از حقوق کارمندان یا کارگران بابت حق بیمه توسط خود این افراد پرداخت می‌شود.

این بیمه‌پردازی افراد در دوران اشتغال به عنوان سوابق بیمه‌ای برای فرد شاغل لحاظ می‌شود و از طرفی دیگر با بیمه‌پردازی فرد، امکان بهره‌مندی از مزایای حقوق بازنشستگی، استفاده از پوشش بیمه‌ای، ‌ ازکارافتادگی، کمک هزینه‌ ازدواج، ‌ غرامت دوران بارداری، مقرری بیمه بیکاری و حقوق بازماندگان را دارند.

حدود ۱۱ میلیون بیمه شده اجباری بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: بر اساس داده‌های آماری مدیریت و آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی تا شهریورماه سال‌ جاری ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه‌شده اصلی شامل ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ بیمه‌شده اجباری از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

او ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کافرمایان صنفی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.

محمدی بیان کرد: بر اساس آخرین داده‌های آماری حوزه تأمین‌اجتماعی نیز تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی البته تا مردادماه سال ۱۴۰۲ بخشی از جامعه افراد تحت پوشش و ذی‌نفعان این سازمان را شامل می‌شوند.

۵۳ درصد جامعه از تأمین اجتماعی خدمات می‌گیرند

گسترش چتر بیمه‌ای یکی از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود و اکنون طبق داده‌های آماری ۵۳ درصد از جامعه از این نهاد بیمه‌گر، خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی دریافت می‌کنند.

اکنون حدود ۴۷ میلیون از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی قرار دارند که در بخش‌ بیمه‌های اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان با افراد تحت تکفل خود بهره‌مند از خدمات گسترده‌ای از این سازمان هستند.

با وجود اینکه از مجموع ۷۳ درصد افراد بیمه شده در کشور ۵۳ درصد از خدمات تأمین اجتماعی امکان استفاده دارند اما با این وجود در ۲.۵ سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر به جامعه آماری بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شده است تا چتر بیمه‌ای این سازمان برای همه افراد بدون بیمه نیز گسترانده شود.

توسعه بیمه‌های اجتماعی رویکرد دولت و سازمان تأمین اجتماعی برای برخورداری همه افراد جامعه از خدمات بیمه‌ای است زیرا اکنون حدود ۸ تا ۹ میلیون نفر فاقد بیمه بوده که باید برای پوشش بیمه‌ای این افراد برنامه‌ریزی‌هایی در قالب انواع بیمه‌ها انجام شود.

سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای بر گسترش چتر بیمه‌ای برای همه شاغلان بخش‌های غیررسمی همچنان تاکید دارد تا از این طریق امکان استفاده همه افراد بدون بیمه از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این سازمان فراهم شود که البته اجرای طرح‌های بیمه‌های توافقی برای ورزشکاران، هنرمندان، امدادگران، پزشکان، دامپزشکان و دیگر گروه‌ها و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای دانشجویان و زنان خانه‌دار از مهمترین برنامه‌های اجرایی برای توسعه پوشش بیمه‌ای است.

کد خبر: 66252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =