سفر ضرورتی انکارناپذیر برای بازنشستگان

یک مدیرسابق سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه مفهوم بازنشستگی پس از ورد به این دوران برای افراد به صورت واقعی رونمایی می شود، گفت: بازنشستگی دوران طلایی است که در صورت مدیریت و داشتن برنامه مدون می‌تواند پربار و با دستاوردهای وزینی همراه شود و سفر یکی از آن برنامه‌هایی است که در صورت فهم ضرورت و لوکس نپنداشتن آن می‌تواند دنیای افراد را  متحول و لبریز اتفاقات دلچسب کند.

خسرو لقمانیان که پس از دوران بازنشستگی به صورت جدی‌تری حوزه گردشگری را دنبال می‌کند در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: تلقی افراد از بازنشستگی با ورود واقعی به این دوران بسیار متفاوت است. آنها همواره فکر می‌کنند که این دوران در انتظار دیگران است و بعضاً با وجود لمس دوره بازنشستگی اطرافیان و مسایل پیش‌روی آنها، باز این دوره را جدی نمی‌گیرند. در چنین شرایطی، اگر فرد برنامه‌ای مدونی نداشته باشد با ورود به این دوره قطعاً با چالش جدی مواجه می‌شود و عکس آن، در صورت تدوین طرح و برنامه ویژه دوران بازنشستگی، می‌تواند فضای متفاوتی را برای خود، خانواده و جامعه رقم بزند.

لقمانیان در ادامه در بیان مسیر پیگیری علاقه‌مندی‌های خود در حوزه سفر و گردشگری افزود: ابتدای دهه ۷۰ با حوزه گردشگری به عنوان آشنا شدم و بلافاصله دوره‌های مهارتی مختص این حوزه از جمله دوره راهنمایان تور را سپری کردم. پس از آن وارد فعالیت‌های گردشگری به عنوان راهنمای تورهای فرهنگی و تاریخی ویژه گردشگران سفر کرده به ایران شدم که برایم با تجارب ارزشمندی همراه شد. دهه ۸۰ نیز برنامه طبیعت‌گردی به فعالیت‌های گردشگری ام اضافه شد. سه دهه فعالیت به عنوان راهنمای گردشگری و تور و مدرس دوره‌های ایرانگردی و جهانگردی فرصت بی‌نظیری بود که برایم در کنار تخصص اول (مدیریت) فراهم شد.

سفر به ۴۵۰ شهرستان در یکسال

او بااشاره به سفرهای خود به ۴۵۰ شهر ایران در مدت یکسال، توضیح داد: با کوله‌پشتی و بدون وسیله نقلیه در آغاز سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتم به تمام ایران سفر کنم و به پشتوانه ارتباط و تعامل خود با دوستان میراث فرهنگی و فعالان گردشگری سفرم را آغاز کردم.

لقمانیان ادامه داد: ۱۴ سری سفر در یکسال تا اردیبهشت ۱۴۰۲ انجام شد. سفر به ۳۱ استان، اکثر شهرستان و روستاهای گردشگری جزو برنامه‌های من بود. از اغلب جاذبه‌های گردشگری کشور عکس و فیلم تهیه کرده‌ام. هدفم این است که یک اطلس گردشگری برای ایران طراحی‌کنم که تمام جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و موضوعات شنیدنی و دیدنی مرتبط با مردم شناسی ایران را به مردم کشورم منتقل کند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های پادکستی به زبان انگلیسی و فارسی اطلس موردنظر، هر شهرستان قرار است در قالب یک برنامه معرفی شود که افراد بتوانند با گوش دادن به پادکست و یا خواندن نسخه متنی آن در وب سایت از اطلاعات منطقه آگاه شوند تا به آسانی، با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه سفر خود را طراحی کنند.

این فعال گردشگری باتأکید بر اینکه هر جایی ارزش یک یا چندین‌بار دیدن را دارد، حقوق بازنشستگی را نیز ناکافی برای انجام سفرهای امروزی خواند و افزود: اغلب از هزینه‌ها، زمان و مقاصد مناسب سفر به هر نقطه از ایران می پرسند که اطلس گردشگری موردنظر، قطعاً می‌تواند آگاهی‌بخش باشد. افراد می توانند با استفاده از آن، ضمن دستیابی به شناخت کامل از زمان و مقصد مناسب سفر، هزینه‌های سفر خود را نیز بهتر و آسان‌تر مدیریت کنند.

تلقی اشتباه لوکس‌پنداری سفر

لقمانیان در پاسخ به نتایج و دستاورد سفرهای متعدد خود گفت: متأسفانه سفر در کشور ما یک کالای لوکس تلقی می‌شود. در حالی که سفر فرصت بسیار ارزشمندی برای بازیابی فیزیکی، روحی – روانی و ذهنی است. اغلب افراد در بازگشت از سفر، مؤثرتر در مسئولیت‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند و این مهم نیز تجربه زیسته خودم است که آن را به واقع درک و لمس کرده‌ام.

وی افزود: دستاورد مهم بعدی توجه و تمرکز افزون‌تر بر گردشگری مفهومی بود. به این معنا که در طول سه دهه به مرور آموختم که مسافر یا گردشگر نباید تنها به بازدید صرف از یک منطقه و اثر تاریخی و فرهنگی، ابعاد مختلف مردم‌شناسی، فرهنگ عامه و هنر، صنایع دستی، غذاهای محلی در حد گرفتن یک سلفی بسنده کند بلکه گردشگر باید با کوله باری از اطلاعات و تجارب زندگی از سفر به مبدأ بازگردد.

برنامه‌ای برای اجرای سفرهای مفهومی

این گردشگر گفت: بعد از انجام پروژه اطلس ایرانگردی، سعی دارم در آینده براساس رخدادهای خاص، سفرهای آتی خود را برنامه‌ریزی‌کنم که بتوان گزارش‌هایی ‌از فعالیت‌های یک منطقه در روز مشخص که در سطح ملی مهم جلوه می‌کند تهیه کرد. همچنین قصد دارم سفرهای خود را به هر جایی که رد پای تمدن ایران از پیش از تاریخ بوده، از هندوچین تا شمال آفریقا توسعه دهم. سپس برنامه جهانگردی را دارم که در قالب آن ضمن معرفی ایران، مقاصد گردشگری جذاب دنیا را نیز به ایرانی‌ها بنمایانم.

لقمانیان در پایان گفت که برای اجرای برنامه‌های سفر پس از عملی‌شدن تصمیم گردشگر برای انجام سفر، باید این مهم مدنظر قرار گیرد که مسافر هرگز با مسایل فرهنگی و اجتماعی منطقه گردشگری چالش نداشته‌باشد، همچنین با احترام به فرهنگ عامه و آداب و رسوم و رعایت مسایل زیست‌محیطی منطقه، تلاش کند که رد پای مثبتی از خود به جای بگذارد.

کد خبر: 66312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =