ارائه خدمت غیرحضوری برای ثبت افراد تبعی بیمه‌شده و مستمری‌بگیر

افراد تبعی بیمه‌شده و مستمری‌بگیر همانند دیگر افراد تحت پوشش امکان دریافت خدمات غیرحضوری از سازمان تأمین اجتماعی را دارند. بنابراین هوشمندسازی خدمات در همه بخش‌های درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی و برای تمام گروه‌های دریافت‌کننده خدمات در این نهاد بیمه‌گر اجرایی می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی به عنوان یک امکان برای بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی تحت پوشش تأمین اجتماعی محسوب می‌شود تا بدون مراجعه به شعب با کارگزاری‌های رسمی سازمان برای دریافت خدمات اقدام کنند.

خانواده بیمه‌شدگان بیش از ۳۹ میلیون نفر

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با جامعه حدود ۴۷ میلیون نفری، بیش از ۵۳ درصد جمعیت کشور را در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند که بیمه‌شدگان اصلی به عنوان اصلی‌ترین افراد برای پرداخت حق بیمه به شمار می‌روند.

بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین افراد بیمه‌پرداز سازمان با جامعه آماری ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که با افراد تبعی خود به بیش از ۳۹ میلیون نفر می‌رسند.

جامعه حدود هشت میلیون نفری مستمری‌بگیران

مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با جمعیت بالغ بر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اکنون بخش اعظمی از جامعه آماری این سازمان را تشکیل می‌دهند.

طبق داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی اکنون تعداد مستمری‌بگیران با افراد تبعی به حدود هشت میلیون نفر می‌رسند که در بخش بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان تعهدات خود را از این سازمان دریافت می‌کنند.

درخواست نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی به چه شیوه‌ای است؟

درخواست غیرحضوری نام‌نویسی افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در مورد اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر برای همسر یا شوهر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر، فرزندان، پدر و مادر امکانپذیر است.

با توجه به اینکه نسبت افراد تبعی به صورت آنلاین از پایگاه سازمان ثبت احوال کشور استعلام می‌شود، بنابراین در صورت عدم تأیید نسبت، اجازه ثبت درخواست داده نمی‌شود. همچنین امکان ثبت درخواست برای فرزندان دختر ۱۹ سال سن که براساس استعلام آنلاین پایگاه ثبت احوال ازدواج کرده باشند، امکانپذیر نیست.

برای فرزندان پسر بالای ۱۹ سال سن نیز برای ثبت درخواست نیاز به ثبت کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل دارد که به همین منظور باید از منوی بیمه‌شدگان – خدمات نام‌نویسی و اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل است.

شرایط نام‌نویسی پدر و مادر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران

ثبت درخواست نام‌نویسی پدر، مادر و شوهر پس از تأیید کفالت والدین توسط بیمه شده یا مستمری‌بگیر اصلی دارای شرایطی است که در این موارد باید سن پدر و شوهر این افراد بالای ۶۰ سال و سن مادر بالای ۵۵ سال باشد، در صورت نداشتن شرایط سنی، وجود گواهی ازکارافتادگی از کمیسیون‌های پزشکی سازمان تأمین اجتماعی در مورد این افراد، الزامی است.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی همچنین در هر صورت، وجود گزارش و تایید بازرس فنی مبنی بر کفالت آنان توسط بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر ضروری است.

شیوه‌های ثبت درخواست نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی

برای ثبت درخواست نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران باید در مرحله نخست متقاضی دریافت این خدمت به درگاه غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی اینترنتی eservices.tamin.ir مراجعه کند.

در مرحله دوم متقاضی با استفاده از لینک ورود به سامانه و سپس نام کاربری و گذرواژه خود را در فرم ورود به سیستم درج کند. در صورتی که متقاضی فاقد حساب کاربری و گذرواژه در این درگاه ارائه خدمات غیرحضوری باشد می‌تواند با استفاده از لینک ثبت‌نام اقدام کند.

در مرحله بعدی و پس از ورود به سیستم، متقاضی باید از منوی بیمه‌شدگان، خدمات نام‌نویسی، مشاهده افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی وارد این سایت شده تا ثبت افراد تبعی انجام شود. همچنین باید متقاضی شماره ملی، تاریخ تولد و نسبت تبعی را در این سامانه به ثبت برساند که در صورت صحت اطلاعات ثبت شده این موارد از سوی سازمان ثبت احوال نمایش داده می‌شود.

پس از ثبت همه اطلاعات لازم و در صورت نیاز اسناد لازم توسط متقاضی باید بارگذاری شود و پس از ثبت و تکمیل درخواست، نام‌نویسی فرد تبعی به صورت اتوماتیک انجام و مواردی که نیاز به بررسی دارد، درخواست به سیستم بیمه‌ای سازمان ارسال و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

متقاضی به همین منظور می‌تواند وضعیت درخواست خود را در بخش تأمین اجتماعی من – درخواست‌های من در درگاه خدمات غیرحضوری مشاهده و پیگیری کند. در صورت تایید درخواست در سازمان، فرد موردنظر به فهرست تبعی متقاضی افزوده می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی با راه‌اندازی سامانه خدمات غیرحضوری اکنون این امکان را فراهم کرده که حدود ۵۷ خدمت در بخش بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان به صورت غیرحضوری به افراد تحت پوش سازمان ارائه شود تا بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات خود را دریافت کنند.

کد خبر: 66372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =