۸ هزار کارگر ساختمانی در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی هستند

مدیرکل تامین‌اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه افرادی که بیمه ساختمانی ندارند، می‌توانند از بیمه مشاغل آزاد استفاده کنند، گفت: در حال حاضر حدود ۸ هزار کارگر ساختمانی در استان تحت پوشش بیمه هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین فراتی در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنعت ساختمان استان خراسان جنوبی گفت: طبق اصلاحیه جدید و مصوبه‌ای که از سوم آبان ماه ۱۴۰۲ لازم‌الاجرا شد مقرر شده برای افراد متقاضی صدور پروانه ساختمانی معادل ۲۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد، توسعه، احداث و یا افزایش تراکم ساختمان، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی به عنوان حق بیمه سهم مالک محاسبه و وصول شود. این موضوع برای طرح نهضت ملی مسکن ۱۵ درصد و برای پروانه‌های محدوده روستاها نیز ۱۰ درصد است.

وی ادامه داد: صدور پروانه ساختمانی توسط مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداری‌ها، سازمان‌های مناطق آزاد تجاری، صنعتی، سازمان‌های مناطق ویژه اقتصادی، شرکت‌های شهرک‌های صنفی و صنعتی، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها منوط به ارائه گواهی واریز حق بیمه و یا اعلام تقسیط آن توسط سازمان تامین‌اجتماعی خواهد بود.

مدیرکل تامین‌اجتماعی خراسان جنوبی افزود: برخی افراد از تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ برای پروانه ساختمانی به تامین‌اجتماعی مراجعه و حق بیمه را پرداخت کرده یا تقسیط کرده‌اند و پروانه ساختمانی آنان صادر شده که بر اساس ابلاغ معاون قوانین مجلس مشمول قانون مصوبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ خواهند بود و قانون جدید برای آنها اعمال نمی‌شود.

فراتی بیان کرد: افرادی که پروانه ساختمانی برای آنها صادر نشده و صرفاً فیش حق بیمه را از شعب تامین‌اجتماعی أخذ کرده و حق بیمه مربوطه را واریز نکرده‌اند، می‌توانند با ارائه درخواست جدید براساس مصوبه آبان ماه ۱۴۰۲ حق بیمه را بر مبنای ۲۵ درصد مجموع عوارض پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ هزار کارگر ساختمانی در استان تحت پوشش بیمه هستند، ادامه داد: مبنای تغییر قانون و اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی ساختمانی که از سال ۹۹ مطرح شد، توسعه پوشش بیمه‌ای و امکان برخورداری کارگران ساختمانی فاقد بیمه که در انتظار برخورداری این نوع بیمه هستند بود تا بتوان برای آنها سهمیه جذب را از مراجع مربوطه گرفت.

مدیرکل تامین‌اجتماعی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه قانون تغییر کرد موضوع جذب بیمه شده جدید کارگران ساختمانی متوقف بود و امیدواریم سال آینده بحث تخصیص بیمه ساختمانی انجام شود. افرادی که بیمه ساختمانی ندارند این قابلیت برای آنها وجود دارد که هم اکنون از بیمه مشاغل آزاد با نرخ‌های ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد استفاده کنند و این نوع بیمه برای زنان خانه‌دار و دانشجویان نیز فراهم است تا از خدمات بیمه تامین‌اجتماعی برخوردار شوند.

کد خبر: 66499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =