سالانه ۱۴۰۰۰ مطلب به صورت بریل پرینت و اسکن می‌شود

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت: سالانه حدود ۱۴ هزار مطلب اسکن و پرینت بریل و نزدیک ۲۰ هزار صفحه گویاسازی می‌شود.

فاطمه ثقفی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص خدمات کتابخانه مرکزی به معلولان به ویژه نابینایان افزود: دهه ۸۰، آغاز به کار بخش روشندلان کتابخانه بود که پیش از آن نیز، به صورت عمومی اسکن، پرینت بریل و ارائه کتاب به صورت انجام می شد. در دهه ۹۰ استودیو رسانه کتابخانه مرکزی راه‌اندازی شد و یک هزار و ۳۰۰ کتاب برای نابینایان با روال و استاندارد خاص دانشگاه تهران صوتی شد که این کتاب‌ها به صورت رایگان در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ابتدای سال جاری، با استفاده از فناوری جدید «دیزی»، یک کتاب گویاسازی شده که در صورت استقبال دانشجویان ، از این پس با این فناوری کار را دنبال خواهیم کرد.

ثقفی گفت: همکاران کتابخانه به عنوان دستیار آموزشی و پژوهشی روزانه پاسخگوی دانشجویان نابینایان هستند و به صورت مداوم مطالب را پرینت و اسکن بریلی می‌کنند و شب‌های امتحان نیز به منظور تسهیل استفاده از کتاب‌های جدید، دانشجویان جامعه هدف را کمکم می‌کنند.

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت که سالانه حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار صفحه مطلب پرینت و اسکن می‌شود. همچنین نزدیک ۲۰ هزار صفحه گویاسازی شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اغلب معلولان از ظرفیت و استعداد بالایی برخوردار هستند، افزود: معلولان را باید افرادی توانمند ببینیم و حمایت از آنها باید جدی‌تر گرفته شود. آنها نیازمند ترحم نیستند و مناسب‌سازی فضاهای شهری، علمی و آموزشی در اولویت کار دستگاه‌های مرتبط با حوزه معلولان قرار گیرد.

ثقفی گفت: بعضاً در قوانین بر حمایت از خانواده‌های دارای معلول تأکید می‌شود در حالی که فرد دارای معلولیت نیز باید باید دیده و شنیده شود. بنابراین مسئولان باید با برگزاری جلسات هم‌اندیشی، به صورت واقعی مسائل و چالش‌های افراد دارای معلولیت را شناسایی و در راستای آنها برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر: 66578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =