هدف بیمه‌های اجتماعی پوشش صددرصدی افراد بدون بیمه

پوشش بیمه‌ای افراد بدون بیمه به عنوان یکی از اهداف قانونی و تکالیف بیمه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که در همین راستا ۷۳ درصد جامعه خدمات همه‌جانبه‌ای از صندوق‌های بازنشستگی دریافت کرده اما با این وجود اکنون ۲۷ درصد جامعه بدون بیمه هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، ‌با وجود ۱۸ صندوق بیمه‌ای، ‌ بزرگترین خدمات به بیمه‌شدگان با ۵۳ درصد جامعه هدف بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد دیگر افراد برخوردار از بیمه در ۱۷ صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای تحت پوشش قرار دارند.

سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر، در دولت سیزدهم هم با اجرای طرح‌های موفق بیمه‌ای بیش از ۲ میلیون نفر را از خدمات این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند کرد به گونه‌ای که امروز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده از پوشش بیمه‌ای این سازمان استفاده می‌کنند.

داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد بیمه‌شده در قالب بیمه‌های اجباری مرتبط با اشتغال رسمی و حدود چهار میلیون نفر نیز در قالب بیمه‌های خاص تحت پوشش نظام بیمه اجتماعی هستند.

اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی برای گسترش پوشش بیمه‌ای

با توجه به برخوردار نبودن ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه از بیمه اجتماعی، ‌ اصل ۲۹ قانون اساسی تحت عنوان اینکه تأمین اجتماعی حقی همگانی است، این تکلیف و وظیفه را به عهده این نهاد بیمه‌ای قرار داده است که البته در کنار این مواد قانونی، سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی نیز بر این حق همگانی تأکید دارد. اکنون تأمین اجتماعی با هدف بسازی این پوشش برنامه‌ریزی می‌کند.

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های توافقی، اجباری، اختیاری، توافقی و بیمه حرف و مشاغل آزاد مسیری هموار برای بسترسازی پوشش بیمه‌ای فراهم کرده که در همین راستا در دولت سیزدهم آمار بیمه‌شدگان به بیش از ۲ میلیون رسیده و هدف‌گذاری برای سال جاری نیز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شده است.

رویکرد همگانی‌سازی پوشش بیمه اجتماعی در دولت سیزدهم

میرهاشم موسوی، ‌ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفت: تأمین‌اجتماعی نهادی بزرگ و خدمت‌محور است که بر بخش بزرگی از جمعیت کشور در حوزه‌های کسب و کار، درمان و اقتصادی تأثیرگذار است. امروز در حوزه بیمه‌های اجتماعی بالغ بر ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش هستند در حالی که ضریب پوشش بیمه اجتماعی در قبل از انقلاب برای جمعیت ۳۵ میلیون نفری آن ایام تنها حدود ۲۰ درصد بوده است. این فراگیری نظام بیمه اجتماعی از آرمان‌ها و دستاوردهای بزرگ نظام است. البته آرمان نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت است و رویکرد همگانی‌سازی پوشش بیمه اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: طی دو سال و نیم گذشته بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید را تحت پوشش قرار دادیم که این رقم افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید با عملکرد ۶ تا هفت سال در دوره دولت قبل برابری می‌کند. افزایش پوشش بیمه و افزایش تعداد بیمه‌شدگان باعث رفع و جبران بخشی از ناترازی‌های مالی صندوق تأمین‌اجتماعی شده است.

موسوی ادامه داد: در کل کشور ۵۳ درصد جمعیت تحت پوشش این سازمان هستند. البته طرح‌های بیمه‌ای مختلفی ارائه شده که امیدواریم مردم از این طرح‌ها استقبال کنند و کارگاه‌های فعال ترغیب شوند تا کارگران خود را بیمه کنند؛ تا به این شکل نیروی فعال جامعه بتوانند هم از مواهب تأمین‌اجتماعی استفاده کنند و هم اینکه با بیمه‌های اجتماعی، امنیت و آسایش آینده خود را تضمین کنند. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی هم بحث توسعه پوشش بیمه‌ای و گسترش این پوشش برای آحاد جامعه مورد تأکید واقع شده است.

هدف بیمه‌های اجتماعی پوشش صددرصدی افراد بدون بیمه

گسترش خدمات بیمه‌ای با اجرای طرح‌های متنوع

سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه و گسترش ضریب نفوذ و پوشش بیمه‌ای به اجرای طرح‌های متنوع بیمه‌های برای مخاطبان نیاز دارد که در دولت سیزدهم این گام بزرگ برداشته شده است تا مخاطبان و ذینفعان از بهترین خدمات برخودار شوند.

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده برای دانشجویان و زنان خانه‌ها بستری را برای این گروه از جامعه هدف فراهم کرده تا بتوانند با انتخاب انواع نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۶ درصد خود را امروز بیمه تأمین اجتماعی کنند و برای فردا تضمینی محکم برای دریافت خدمات داشته باشند.

بیمه‌های توافقی، اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز این گام تأمین اجتماعی را استوارتر کرد تا افراد بدون بیمه با جامعه آماری حدود هشت میلیون نفر بتوانند بیمه این نهاد بزریگ بیمه‌ای را انتخاب کرده و آینده خود و خانواده را تضمین کنند.

توسعه پوشش بیمه‌ای برای بهره‌مندی افراد بدون بیمه

علی جهانی، کارشناس بیمه‌ای اجتماعی در این باره در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: توسعه و گسترش پوشش بیمه‌ای براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی به عنوان یکی از اهداف، تکالیف و وظایف این نهاد بیمه‌ای است.

جهانی افزود: در سال‌های اخیر تحقق این رویکرد به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان بوده و در این راستا در سال‌های اخیر تعداد بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان به حدود ۵۳ درصد جامعه گسترش داده شده است.

او ادامه داد: از آنجا که جذب بیمه‌شدگان جدید منافعی چندجانبه برای سازمان تأمین اجتماعی به دنبال دارد، ‌ باید به این مسئله نگاه بهتری داشت تا بتوان با افزودن شمار افراد بیمه‌شده در راستای تأمین به موقع منابع سازمان و ایفای همزمان تعهدات هم اقدام کرد.

جهانی توسعه پوشش بیمه‌ای را در راستای جذب بیمه‌شدگان و افزایش ورودی‌های تأمین اجتماعی بسیار موثر دانست و گفت: از دیگر مزایای شمار افراد بیمه شده تأمین منابع برای اجرای تعهدات همه‌جانبه سازمان برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران حتی تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان کرد: باید برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر برنامه رعایت عدالت بیمه‌ای و محاسباتی شود و متاثر از حقوق و مزایای مخاطبان و مستمری‌بگیران و همچنین میزان مشارکت آنها همراه شود تا بتوان در راستای ایفای تعهدات نیز برنامه‌ریزی درستی داشته باشد.

سازمان تأمین اجتماعی که هدف‌گذاری خود را برای توسعه پوشش بیمه‌ای قرار داده است در سال‌های اخیر نیز این مسیر هدفمند را دنبال کرده تا اقشار مختلفی از افراد بدون بیمه را تحت پوشش قرار دهد. البته همچنان تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای به عنوان برنامه‌ای اصولی از این سوی این سازمان پیگیری و اجرایی می‌شود.

کد خبر: 66643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =