ایجاد بیش از ۳ هزار فرصت شغلی توسط تعاونی‌های خراسان شمالی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: در ۹ ماهه امسال سه هزار و ۱۹۸ فرصت شغلی جدید در تعاونی استان ایجاد شد که تلاش داریم تا زمینه ایجاد اشتغال در این شرکت‌ها بیشتر شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی اسلام خواه با بیان اینکه اکنون سه هزار و ۶۵۰ شرکت تعاونی در استان وجود دارد که یک‌هزار و ۷۱۷ تعاونی فعال و یک‌هزار و ۹۳۳ تعاونی غیرفعال است گفت: تلاش داریم تا علاوه بر احیا و فعال شدن شرکت‌های تعاونی غیرفعال، تعاونی‌های جدید در حوزه فعالیت متفاوت راه‌اندازی شوند.

وی افزود: در این مدت ۱۷ شرکت تعاونی جدید در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و صنایع دستی در استان تاسیس و زمینه ایجاد یک‌هزار و ۱۵۵ فرصت شغلی فراهم شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از شرکت‌های تعاونی به عنوان بازوان توانمند در اجرای سیاست‌های وزارت در رشد و توسعه اقتصادی یاد کرد و در ادامه گفت: بر اساس مقررات جاری، ۲۵ درصد از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ و مشاغل خانگی باید به شرکت‌های تعاونی پراخت شود. این اقدام با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار انجام می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از تعاونی‌های خراسان‌شمالی قبل از دولت سیزدهم غیرفعال بوده‌اند ولی با روی کار آمدن این دولت این بخش اصلاح و بسیاری از این تعاونی‌های راکد به چرخه تولید بازگشتند، این روند تا جایی ادامه داشت که سال گذشته سهم تعاونی‌ها از ایجاد اشتغال در استان ۱۲.۵ درصد بود که این رقم در سال جاری به ۲۲.۵ درصد رسیده است.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین‌تر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

کد خبر: 66714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =