جزئیات مشمولان و پرداخت یارانه طرح یسنا و کالابرگ الکترونیک

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات مشمولان، میزان پرداختی، دهک‌های یارانه‌ای مشمول و سن کودکان برای اجرای طرح یسنا و آمار مربوط به اجرای طرح‌های کالابرگ الکترونیک و طرح امنیت غذایی کودکان را تشریح کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، معاون وزیر کار امروز پنجم دی‌ماه در جریان نشست خبری تشریح فرایند آغاز اجرای طرح امنیت غذایی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین طرح‌های دولت، طرح امنیت غذایی است. این طرح از ابتدای دولت مطرح بود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ میزان کالری مصرفی مردم کاهش یافت و ما از سال ۱۴۰۱ تمرکز ویژه‌ای بر این موضوع داشتیم و افزایش یارانه در این راستا محقق شد و این یارانه‌ها تا امروز بدون توقف پرداخت شده است. این مهم در راستای تقویت سبد غذایی مردم صورت گرفت.

۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در حال دریافت یارانه هستند

عسگریان اضافه کرد: اکنون از مجموع ۸۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کشور ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در حال دریافت یارانه هستند. ما از ابتدای سال‌جاری تلاش در ایجاد زیرساخت‌های پرداخت یارانه‌ها داشته‌ایم. در حال حاضر ۲۰۰ هزار فروشگاه به صورت شبکه در حوزه ارائه کالابرگ الکترونیک فعال هستند.

او همچنین گفت: هم اکنون هفت دهک در قالب ۶۱ میلیون نفر درگیر حوزه یارانه الکترونیک کالابرگ هستند. در این حوزه ۱۱ قلم کالا در اختیار افراد مشمول قرار گرفته است.

معاون وزیر کار ادامه داد: در ماه‌جاری از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه میزان استقبال از این طرح به ۱۵.۷ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته آن رشد حدود هفت درصدی داشته است. در حال حاضر حدود چهار میلیون سرپرست خانوار خریدهای خود را در قالب این طرح انجام می‌دهند و پیش‌بینی این است که تا پایان طرح با استقبال بیش از ۲۵ درصدی مواجه باشیم. بیشترین استقبال در دهک‌های۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ صورت گرفت.

وی توضیح داد: کالاهای برنج، روغن، ماکارونی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز به ترتیب بیشترین مصرف را در حوزه طرح کالابرگ الکترونیک به خود اختصاص داده‌اند.

شناسایی ۱۴۰ هزار کودک مشمول طرح امنیت غذایی کودکان

عسگریان همچنین افزود: طرح امنیت غذایی کودکان بیش از ۹۵ درصد زمینه تحقق اهداف را ایجاد کرده است. ۱۴۰ هزار کودک مشمول طرح با همکاری وزارت بهداشت شناسایی شدند و به ازای هر کودک یک میلیون تومان برای سرپرست‌های خانوار دهک‌های یک تا ۵ و به ازای هر کودک، ۶۰۰ هزار تومان یارانه برای سرپرست دهک‌های ۶ تا ۷ پرداخت شد.

او بیان کرد: در قالب سبد غذایی جدید به لبنیات بسیار توجه شده است. البته فقط مواد غذایی در قالب طرح یسنا برای این کودکان درنظر گرفته شده است. کودکان مشمول تا ۵۹ ماهگی تحت پوشش این طرح قرار دارند و این مهم به دلیل شکل‌گیری توده مغزی کودکان تا این محدوده سنی است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار در ادامه تاکید کرد: سرپرستان خانوار ۲ ماه فرصت استفاده از یارانه واریزی برای طرح را دارا هستند و صرفا باید خرید کالا در قالب ۱۱ قلم کالای اشاره شده و چهار قلم اضافه، صورت گیرد.

او گفت: استان‌های محروم و استان‌های مرزی بیشترین مشمولان طرح مذکور به شمار می‌روند. در همین زمینه بیش از ۶۰ هزار نفر از طرح اشاره شده یا همان امنیت غذایی کودکان بهره‌مند شده‌ و استفاده کرده‌اند.

پرداخت ۲ ماه یارانه کودکان مشمول طرح امنیت غذایی به صورت یکجا

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار اضافه کرد: از امروز پرداخت ۲ ماه یارانه کودکان مشمول طرح امنیت غذایی به صورت یکجا پرداخت می‌شود و افراد مشمول امکان خرید تمام این مبلغ را دارند.

او در ادامه تاکید کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین و استان‌های قم، گیلان و البرز کمترین مشمولان طرح یسنا را بر اساس داده‌های وزارت بهداشت در اختیار دارند.

وی گفت: در قالب طرح امنیت غذایی کودکان هیچ مبلغی توسط سرپرست خانوار پرداخت نمی‌شود و خرید در فروشگاه‌های مشخص شده و در قالب یارانه واریزی صورت می‌گیرد.

عسگریان ادامه داد: مادران در دهک یک و دارای کودک زیر ۲ سال در هشت استان مشمول طرح یسنا هستند. براساس آمار وزارت بهداشت ۲۷ هزار نفر از این مادران شناسایی و ۲۲ هزار نفر مشمول طرح یسنا شدند.

معاون وزیر کار بیان کرد: در ازای این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر از مادران به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

او همچنین تاکید کرد: در مجموع ۹۰ درصد افراد مشمول طرح‌های اشاره شده در دهک‌های ۱ تا ۳ قرار دارند. در حوزه طرح یسنا با توجه به شیب اجرایی امکان پوشش دیگر دهک‌ها وجود دارد. طرح یسنا با کمک آستان قدس رضوی در حال اجرا است.

کد خبر: 66772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =