ارتقای مؤلفه‌های فرهنگ کار برای عموم جامعه تبیین و ترویج شود

امروزه فرهنگ کار از اهمیت بسزایی برخوردار است و در آشنایی افراد با محیط کار و راهیابی به بازار کسب و کار تاثیرگذار است.کارشناسان بر این باورند که فرهنگ کار باید از خانواده‌ها آغاز شود و از طریق آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در سطح جامعه نهادینه شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، کارشناسان معتقدند فرهنگ کار باید از طریق مشارکت‌های اجتماعی ارتقاء پیدا کند و نفس کار و ارتقای مؤلفه‌های فرهنگ کار برای عموم جامعه تبیین و ترویج شود. به زعم آنها زمانی که فرهنگ کار نهادینه شود، کار ارزش تلقی شده و افراد جامعه از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌کنند.

در روزهای اخیر سند «برنامه ارتقاء فرهنگ کار و تلاش» از سوی شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد. این سند که با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین و بازنگری شده، نقشه راهی برای تمامی دستگاه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ کار به شمار می‌رود.

در همین راستا محمدرضا چکشیان - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ این سند را آغازگر راه جدید در عرصه ارتقای فرهنگ کار و تلاش عنوان کرده و می‌گوید: انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر نهادها و سازمان‌ها از جمله جهاد دانشگاهی و حوزه هنری نیز از دیگر اقدامات وزارت کار در حوزه ارتقای فرهنگ کار و تلاش به شمار می‌رود.

وی به نقش جامعه کار و تولید در ارتقای سرمایه اجتماعی اشاره کرده و معتقد: برای‌ حرکت به سمت اهداف کلان کشور نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم و هرچه در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری شود، بیشتر به سرمایه اجتماعی افزوده خواهد شد.

از نگاه معاون وزیر کار بهبود مؤلفه‌های اقتصادی در اجتماع وابسته به رشد فرهنگ کار در جامعه کار و تولید است و ارتقای فرهنگ کار موجب رشد اقتصادی و افزایش بهره‌روی می‌شود.

در حال حاضر ارائه خدمات اجتماعی، اهتمام به ورزش کارگری، تلاش برای پایین‌ آوردن نرخ آسیب‌های اجتماعی و توجه به موضوعات فرهنگی جامعه کار و تولید از جمله برنامه‌هایی است که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و تقویت روحیه نشاط و سلامت و رضایت شغلی دنبال می‌شود.

علی اصلانی - کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضرورت ارتقای فرهنگ کار می‌گوید: معتقدم داشتن فرهنگ کار مهم‌ترین عامل ایجاد شغل است و اشتغال پیش از آنکه به وام و نقدینگی نیاز داشته باشد، مستلزم وجود روحیه کار است.

وی بر لزوم ایجاد فرهنگ کار در تغییر نگاه فارغ التحصیلان از مدرک‌گرایی به مهارت‌آموزی تاکید کرده و می‌گوید: بیشتر جوانان تحصیلکرده به آسانی هر پیشنهاد کاری را قبول نمی‌کنند و ارزش آن کار را درنظر می‌گیرند ولی عمده کسانی که مدرک تحصیلی بالایی ندارند سریع‌تر جذب بازار کار می‌شوند.

به گفته این کارشناس، حوزه کار دستگاه‌ها و نهادهای مسوول باید ترویج فرهنگ کار را با جدیت دنبال کنند و در فیلم‌ها اهمیت فرهنگ کار و مشاغل سنتی که در گذشته رونق بسیار داشتند، نمایش داده شود.

درحال حاضر ترویج کار و تلاش در بین افراد جامعه یکی از ارکان مهم فرهنگ عمومی است و در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه مولفه‌ها و شاخص‌های مختلف اجتماعی و اقتصای و سیاسی اثرگذارند. زمانی که فرهنگ عمومی به‌ درستی نهادینه شود، تأثیر مثبتی در تمام ابعاد زندگی افراد به‌ ویژه گسترش فرهنگ کار و تلاش و وجدان کاری در واحدهای اقتصادی خواهد داشت.

نبود فرهنگ کار یکی از معضلات اساسی کشور در بحث اشتغال به شمار می‌رود و کمرنگ شدن روحیه کارآفرینی در بین جوانان در این زمینه اثرگذار بوده است؛ این در حالی است که فرهنگ کار، مقدمه اشتغال و کارآفرینی است و باید پیوند میان فرهنگ کار و آموزش و مهارت شکل بگیرد تا زمینه آشنایی نسل جوان جویای کار با محیط واقعی کسب و کار پیش از ورود به بازار اشتغال به وجود آید.

کد خبر: 66785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =