گرانی اینترنت باید منطق داشته باشد

یک نماینده مجلس معتقد است: افزایش تعرفه دسترسی بدون ارائه خدمات جدید توجیه ندارد و لازم است افزایش هزینه‌های دسترسی به اینترنت منطق مشخصی داشته باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سرعت و کیفیت اینترنت و در عین حال محدودیت‌هایی که در استفاده از برخی پلتفرم‌های ارتباطی اعمال شده در سال‌های اخیر اعتراضات گسترده مردم و گاه حتی نمایندگان مجلس و برخی مسئولان را به همراه داشته است، با این وجود ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی بر این نکته تاکید دارند که عدم افزایش تعرفه‌ها در سال‌های گذشته شرایط را به سمتی برده که آنها اکنون در توسعه و به‌روزرسانی شبکه خود با محدودیت‌های مالی مواجه شده‌اند. برهمین اساس در سال‌های گذشته بارها و به کرات بحث افزایش تعرفه‌های اینترنت از سوی این شرکت‌ها مورد تاکید قرار گرفته اما در تمام این مدت از سوی دولت با این خواسته مخالفت شده است.

حال پس از پیگیری‌های چند ساله این شرکت‌ها دولت این مجوز را داده است که به شرط بهبود کیفیت این اپراتورها، تعرفه اینترنت از سوی آنها با افزایش ۳۴ درصدی همراه باشد. این افزایش تعرفه در حالی اعمال شده که از سویی انتقاد کاربران را به همراه داشته و از سوی دیگر از سوی ارائه کنندگان خدمات اینترنت نیز با نقدهایی مواجه است چرا که این شرکت‌ها خواهان افزایش ۱۰۰ درصدی یا دو برابر ی تعرفه‌های خود بودند و اکنون گویی آنچه محقق شده در نهایت حدود یک سوم خواسته آنهاست.

در شرایطی که با توجه به نرخ تورم کشور و افزایش دستمزد و هزینه‌های اپراتورها حفظ تعرفه‌های ۶ سال پیش خیلی منطقی به‌نظر نمی‌رسد این سئوال نیز مطرح است که آیا با این شرایط، محدودیت‌های گسترده و سرعت و کیفیت پائین اینترنت این تعرفه‌ها قابل دفاع است؟

لطف‌الله سیاه‌کلی، نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی با آتیه‌آنلاین، در این باره گفت: همواره بر این نکته تاکید دارم که افزایش تعرفه باید منطق داشته باشد و مردم بدانند بابت چه با افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند. مثلا زمانی که ما می‌گوییم در یک حوزه با افزایش تعرفه مواجهیم حداقل لازم است کیفیت کالا یا خدمات با افزایش نسبی مواجه است.

وی ادامه داد: زمانی که بحث افزایش تعرفه‌های اینترنتی مطرح می‌شود هم باید دید آیا مثلا قرار است سرعت آن بهبود پیدا کند یا کیفیت دسترسی ارتقاء خواهد داشت. یا مثلا اعلام شود داده‌ها حذف یا گم نخواهد شد یا بطور مثال هزینه‌های استفاده از اینترنت داخلی و خارجی تفکیک می‌شود چراکه در حال حاضر کاربران اینترنت برای استفاده از اینترنت داخل و خارج تعرفه یکسانی پرداخت می‌کنند.

این نماینده مجلس در عین حال گفت: نکته دیگر رابطه بین مصرف‌کننده و ارائه‌دهنده خدمات است. اکنون اگر شما بسته‌ای پنج گیگی خریداری می‌کنید به‌طور مشخص این را نمی‌بینید که چه میزانی از آن مصرف شده است در حالیکه باید نمایشگری باشد که بر اساس آن شما بطور شفاف بدانید چه حجمی از اینترنت خود را استفاده کرده‌اید. شما ببینید تنها در این یک مورد تا چه اندازه امکان ایجاد فساد هست.

سیاهکلی افزود: اکنون می‌گویند قیمت اینترنت ارزان است و این تعرفه‌ها برای اپراتور مقرون به صرفه نیست حال سئوال این است که این اپراتورها در ابتدای کار چند سرور و چه میزان درآمد و سرمایه داشتند؟ اکنون ثروت دهها میلیاردی دارند پس نمی‌شود گفت ارائه اینترنت صرفه اقتصادی ندارد. به هرحال این شرکت‌ها درآمد خود را از راه فروش اینترنت حاصل کرده‌اند و اگر ثروت آنها بررسی شود مشخص خواهد شد که این سرمایه در طول سال‌های گذشته چندین برابر شده است.

این عضو کمیسیون صنعت در پایان گفت: به شخصه بر این باورم که در شرایط فعلی استدلالی برای افزایش قیمت اینترنت وجود ندارد حال اگر خدمات جدیدی ارائه شود و مثلا یک سرعت‌سنج روی گوشی کاربران قابل مشاهده باشد که آنها بتوانند خود سرعت اینترنت خود را تنظیم کنند یا مثلا مشخص باشد چه میزان از بسته خود را مصرف کرده‌اند این افزایش تعرفه قابل توجیه است اما اینکه همین‌طور کیلویی تعرفه‌ها افزایش داشته باشد قابل قبول نیست.

کد خبر: 66944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =