کمک هزینه ازدواج مشمول چه افرادی می‌شود؟

پرداخت کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی از بیمه‌شدگان و بازنشستگان تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر محسوب می‌شود تا از این طریق به نوعی در راستای حمایت همه‌جانبه از گروه‌های هدف برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی، موضوع کمک هزینه ازدواج از حمایت‌ها و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان به شمار می‌رود. در همین راستا به استناد ماده ۸۵ قانون مذکور به بیمه شده‌ای که برای اولین بار ازدواج می‌کند، مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق با رعایت شرایط پرداخت می‌شود.

کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی در طول سال برای افراد دارای شرایط با ارائه درخواست از سوی آنان به شمار می‌رود.

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موضوع کمک هزینه ازدواج را نیز به عنوان یک الزام در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است. طبق قوانین مربوطه به این نوع تعهد کوتاه‌مدت، افراد مشمول از این نوع خدمت بهره‌مند خواهند شد.

سازمان تأمین اجتماعی سال گذشته برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج

نحوه محاسبه کمک هزینه ازدواج به این شیوه است که مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه طی مدت ۲ سال قبل از ازدواج تقسیم بر ۲۴ می‌شود تا این کمک هزینه در اختیار افراد دارای شرایط شود.

در صورتی که مبلغ کمک هزینه ازدواج محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد. همچنین در صورت استحقاق طرفین عقد، کمک ازدواج به هر ۲ نفر پرداخت خواهد شد.

دریافت کمک هزینه ازدواج برای زوجین متقاضی دارای شرایط است در همین راستا دارا بودن سند عقد دائم، ‌ازدواج اول و ثبت شده در دفاتر ثبت اسناد، ‌ قرار گرفتن در مشمولان بیمه‌شدگان اجباری، ‌ داشتن ارتباط بیمه‌شده و کارفرما در تاریخ عقد و داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه در پنج سال قبل از تاریخ عقد از شرایط دریافت این تعهد به حساب می‌آید.

همچنین براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در صورتی‌که زن و شوهر، هر ۲ بیمه‌شده اجباری سازمان باشند، کمک هزینه ازدواج به هر ۲ نفر آنان پرداخت می‌شود.

افراد متقاضی این خدمت برای دریافت کمک هزینه باید با ورود به سامانه es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان- حمایت‌های کوتاه‌مدت - درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کدملی همسر، درخواست خود را ثبت کنند.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی سازمان تأمین اجتماعی، نصب اپلیکیشن «تأمین من» و انتخاب دسته «بیمه‌شدگان»، گزینه «هدیه ازدواج»، نیز یکی از راهکارهای ثبت درخواست از سوی افراد مشمول محسوب می‌شود.

صدور بیش از ۵۰ هزار سند کمک هزینه ازدواج در سال گذشته

طبق جدیدترین آمارهای سازمان تأمین اجتماعی تعداد کل اسناد صادر شده برای پرداخت کمک هزینه ازدواج در ۶ ماهه سال گذشته ۵۲ هزار و ۵۷۳ سند برای افراد متقاضی بوده است.

همچنین مجموع مبالغ پرداختی بابت کمک هزینه ازدواج در این مدت ۲۴۷ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان است. در همین زمینه تعهدات کوتاه‌مدت سازمان در لین بخش به متقاضیان پرداخت شد.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی حدود صددرصد خدمات در حوزه پرداخت کمک هزینه ازدواج به متقاضیان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

پرداخت ۲۱۳ هزار کمک هزینه ازدواج در سال ۱۴۰۲

جدیدترین آمارها از سامانه برخط تأمین نما در سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۱۳ هزار مورد کمک هزینه ازدواج به افراد دارای شرایط پرداخت شده که براساس این داده‌های آماری هر روز به طور متوسط ۲۸۸ خدمت به بیمه‌شدگان واجد شرایط ارائه شده است.

طبق این داده‌ها، ارزش خدمات کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای در سال گذشته به ۵۱۷ میلیارد تومان رسیده بود که این رقم در سال جاری ۶۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است. سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر بیش از ۴۷ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش دارد.

کد خبر: 67349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =