از افزایش حقوق ۳۰ درصدی مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد تا گران‌نشدن بنزین

بررسی‌های کمیسیون تلفیق بر بودجه سال آینده و مصوبات صادر شده در این‌باره منجر به انتقاد دولت شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که پیش از این یک بار به مجلس رفته و برگشته بود در هفته جاری از سوی کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی در این باره ابلاغ شد که این موضوع انتقاد مسئولان دولت و سازمان برنامه و بودجه را به همراه داشته است.

بر این اساس امروز سازمان برنامه و بودجه به انتشار اطلاعیه‌ای پرداخته و در قالب آن آورده است: «به آگاهی مردم ایران می‌رساند نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه در روز گذشته احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آنها تامین و پیش‌بینی نشده است، به‌رغم مخالفت نمایندگان دولت به تصویب رساندند. با توجه به پوشش خبری گسترده این مصوبات و ایجاد انتظارات احتمالی در برخی هموطنان ، لازم به تاکید است که این مصوبات در مرحله تصویب نهایی در صحن مجلس و یا در مرحله تایید توسط شورای محترم نگهبان ممکن است با چالش مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی مواجه شده و از تصویب نهایی باز بماند.»

بدین‌ترتیب این سازمان با تاکید بر عدم دسترسی دولت به مصوبات این کمیسیون به نوعی ابراز امیدواری کرده که شورای نگهبان این مصوبات را رد کند. البته از سوی دیگر نمایندگان کمیسیون تلفیق نیز بر این نکته تاکید دارند که در بودجه سال آینده بر کسری بودجه و نرخ تورم کاهشی باشد.

مروری بر مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳

اما با دیدن این اطلاعیه این سئوال ایجاد می‌شود که مگر کمیسیون تلفیق بودجه چه مصوباتی داشته که موجب این نوع موضع‌گیری‌ها شده است؟ طبق آنچه در روزهای گذشته در رسانه‌های عمومی منتشر شده این کمیسیون مصوبات متعددی داشته که دایره آنها از مالیات تولیدکنندگان گرفته تا مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد گسترده بوده است.

البته این موارد تمام مصوباتی نبوده که در بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ شده و موارد متعددی در این قالب دیده شده که در این گزارش به مرور برخی از این مصوبات پرداخته‌ایم. همچنین باید توجه داشت که مصوبات تائید شده در این کمیسیون لازم است در صحن علنی مجلس و پس از آن در شورای نگهبان نیز به تصویب برسند تا به مرحله اجرا راه یابند.

افزایش حقوق کادر درمان

این کمیسیون در راستای حمایت از بخش های بهداشتی، درمانی، پرستاران و حوزه سلامت دولت را مکلف به برقراری فوق‌العاده خاص دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه پرستاران کرده و مقرر شده یک ردیف فوق‌العاده خاص در احکام این اقشار دیده شود. برای تامین هزینه‌های اجرای این مصوبه نیز بدون اینکه با جزئیات اشاره‌ای شود چنان عنوان شده که منابع این ماده از درآمدهای اختصاصی و سایر منابع عمومی که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، تامین شود تا بدین‌ترتیب شاهد افزایش حقوق کادر سلامت باشیم.

افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

یکی از مصوبات این کمیسیون نیز به جمعیت مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد مربوط می‌شود. بر اساس این مصوبه مجلس چنین در نظر گرفته که در سال آینده مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با افزایش ۳۰ درصدی همراه باشد.

قیمت بنزین در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳

قیمت سوخت و حامل‌های انرژی را می‌توان از دیگر موارد مهمی که کمیسیون تلفیق درباره آن تصمیم گرفته دانست که بر این اساس در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است که در سال آینده قیمت حامل‌های انرژی ثابت بوده و قیمت گازوئیل، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۰۳ همچون سال ۱۴۰۲ باشد. البته این مورد بر اساس پیشنهادهای دولت بوده و به عبارت دیگر می‌توان گفت دولت و مجلس هر دو بر ثبات قیمت‌ها در این حوزه توافق نظر داشته‌اند.

وام‌های ازدواج و فرزندآوری در بودجه ۱۴۰۳

درباره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیز مصوبات کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که در سال آینده ۳۰۰ میلیون تومان وام برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال و ۳۵۰ میلیون تومان برای زوج‌های کمتر از ۲۳ سال در نظر گرفته شده است.

همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه خرید مسکن برای خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر که بعد از سال ۱۳۹۹ به دنیا آمده‌اند، ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده و تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و رزمندگان معسر ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. تسهیلات فرزندآوری هم بدین شکل به تصویب رسیده که به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و فرزند پنجم بیشتر از آن ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

همچنین کمیسیون تلفیق میزان ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را در سال آینده ۲۰ درصد تعیین کرده و بر اساس اعلام اعضای این کمیسیون، کف حقوق کارکنان دولت ۱۰ میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت هم تا سقف ۱۲ میلیون تومان پیش‌بینی شده و مالیات مازاد حقوق ۱۲ تا ۱۶.۵ میلیون تومان ۱۰ درصد، مازاد ۱۶ تا ۲۷ میلیون تومان ۱۵ درصد و مازاد ۲۷ تا ۴۰ میلیون تومان ۲۰ درصد و مازاد ۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۳۰ درصد می‌شود.

میزان پاداش پایان خدمت در سال آینده ۵۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده و تا ۷۰ میلیون تومان سقف خالص پرداختی برای سال آینده خواهد بود.

کاهش هفت درصدی مالیات تولیدکنندگان

همچنین برای تولیدکنندگان نیز چنین در نظر گرفته شده که مالیات تولیدکنندگان ۷ درصد کاهش پیدا کند. البته برای این کاهش مالیاتی سقفی نیز تعیین شده و بر این اساس افرادی می‌توانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند که تا ۵۰۰ میلیارد تومان سقف مالیاتی داشته باشند. بر این اساس مالیات واحدهای تولیدی در سال آینده از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا می کند.

بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳

طبق اظهارات صورت گرفته از سوی اعضای کمیسیون تلفیق برای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده منابعی نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) مصوب شده که اهم موارد پرداختی مربوط به یارانه نقدی و معیشتی و جبران قدرت خرید خانوارهای ناشی از افزایش قیمت‌ها و پرداخت مستمری به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، یارانه نان و مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو است.

بودجه اشتغال در سال ۱۴۰۳

کمیسیون تلفیق این را نیز تصویب کرده که ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی برای حوزه اشتغال اختصاص پیدا کند که هر استان ۷۰ درصد ۳۱ همت را می‌گیرد، ۱۲۵ همت از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها هم تصویب شد که ۵۰ همت آن در اختیار استانداران، ۳۵ همت برای کمیته امداد، ۱۵ همت برای بهزیستی، ۱۰ همت برای بنیاد شهید، پنج همت برای صندوق نوآوری و شکوفایی، پنج همت برای بنیاد برکت و پنج همت برای بسیج داده می‌شود که این ۷۵ همت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی در سال آینده است.

حقوق والدین شهدا و وضعیت ایثارگران در سال ۱۴۰۳

مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص ایثارگران نیز بدین قرار است که کف حقوق والدین شهدا ۱۵ میلیون تومان تعیین شده و میزان حقوق رزمندگان معسر هم با حداقل حقوق یعنی ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.درباره تبدیل وضعیت ایثارگران هم چنین گفته شده که اعضای کمیسیون تلفیق همچنان در حال بررسی پیشنهادات الحاقی به لایحه بودجه بوده‌اند اما پیشنهادی درباره تبدیل وضعیت نیامده است.

بخشودگی تسهیلات کشاورزی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان

با مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شده، بخشودگی سود، دیرکرد و کارمزد و جریمه تسهیلات پرداختی کشاورزان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای سال آینده اعمال شود. همچنین گفته شده سرمایه بانک‌هایی نظیر ملی، مسکن، سپه و توسعه تعاون تا سقف ۱۰۰ همت جهت ارائه تسهیلات ساخت و ساز مسکن در کشور افزایش پیدا کند. علاوه بر این در قالب مصوبات کمیسیون تلفیق سهم بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات به پروژه‌های عمرانی در سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

کمیسیون تلفیق برای پرداخت بدهی پیمانکاران نیز با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ارائه اسناد تسویه جهت پرداخت بدهی پیمانکاران به دولت موافقت کرده و در عین حال کاهش عوارض واردات خودروهای برقی را نیز مصوب کرد.براین اساس واردات و حقوق گمرکی این خودروها برای تاکسیرانی نیم درصد و برای دیگر حوزه‌ها ۴ درصد و حقوق ورودی خودروهای تمام هیبریدی هم ۱۵ درصد پیش بینی شده است.

طبق سایر مصوبات این کمیسیون، دولت مکلف شده برای توانمندسازی نیروی انسانی خود با سازمان فنی و حرفه‌ای قرارداد منعقد کرده و هزینه آن را از محل نیم در هزار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و دو درصد از منابع حاصل از فروش کالای قاچاق تامین کند.

رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مدارس

از دیگر مصوبات این کمیسیون می‌توان به تصمیمی که درباره هزینه‌های انرژی مدارس گرفته شده اشاره کرد که بر این اساس هزینه های برق، گاز و آب مدارس در سال آینده در صورت رعایت الگوی مصرف رایگان خواهد بود.

کد خبر: 67424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =