فاصله ۴ برابری هر متر خانه بین گرانترین و ارزان‌ترین مناطق تهران

آخرین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی گویای آن است که بطور متوسط قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران به ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته به‌گونه‌ای بوده که موجب شده در بازار مسکن شاهد رکودی قابل توجه باشیم. حال اگرچه گفته شده که با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال وضعیت خرید و فروش در بازار مسکن به نسبت بهتر شده اما همچنان میانگین قیمتی این بازار در شرایطی است که باعث شده خریداران کمتری قدرت معامله در این بازار را داشته باشند. بدین ترتیب اگرچه میزان نقل و انتقالات مسکن در آبان ماه سال جاری نسبت به مهر ماه ۱۴.۷ درصد افزایش داشته اما همچنان در قیاس با مدت مشابه آن در سال گذشته بیش از ۵۵ درصد کاهش یافته و به عبارتی کمتر از نصف شده و در آبان ماه امسال تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسیده است.

آمارهایی که بانک مرکزی از وضعیت مسکن در آبان ماه سال جاری منتشر کرده نشان دهنده آن است که در میان واحدهای به فروش رسیده آنهایی که تا پنج سال از ساخت آنها گذشته ۲۸.۶ نقل و انتقالات را به خود احتصاص داده و به نوعی جذاب‌ترین واحدها برای خریداران بوده‌اند.

میانگین قیمت مسکن در تهران ۱۴۰۲

گزارش‌های رسمی منتشر شده بر این نکته دلالت دارد که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۵۷.۷ میلیون ریال بوده که نسبت به مهر ماه سال جاری کاهشی ۰.۴ درصدی را نشان می‌دهد. البته این رقم‌ها نسبت به آبان ماه سال قبل رشد ۶۲.۲ درصدی داشته است.

همچنین به استناد توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران از میان مناطق ۲۲گانه پایتخت، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۷ درصدی از کل معاملات ، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است و پس از آن مناطق ،۱۰ ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۲، ۸.۲ و ۷.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲گانه تهران

اما به‌طور طبیعی قیمت هر متر ملک در مناطق مختلف تهران بر اساس موقعیت ملک، سال ساخت آن و بسیاری فاکتورهای دیگر متغیر است. با این وجود اگر میانگین قیمت را در مناطق مختلف مورد نظر قرار دهیم گزارش‌های بانک مرکزی گویای آن است که مانند سال‌های گذشته منطقه ۱۸ دارای ارزان‌ترین واحدهای مسکونی به‌ شمار می‌رود. بر این اساس به‌طور میانگین قیمت هر متر ملک مسکونی در این منطقه حدود ۳۵ میلیون تومان است که به نوعی می‌توان گفت حدود نصف میانگین قیمت تهران است.

فاصله ۱۳میلیارد تومانی هر متر خانه بین گرانترین و ارزان‌ترین مناطق تهران

همچنین منطقه ۳ را می‌توان رکورددار خانه‌های گران قیمت دانست چراکه طبق آمارهای بانک مرکزی میانگین قیمت ملک در این منطقه در آبان ماه سال جاری معادل ۱۳۵ میلیون تومان است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۵.۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۵۴.۸ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (۷۵۷.۷ میلیون ریال) معامله شده و ۵۷.۵ درصد از معاملات نیاز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

فاصله ۱۳میلیارد تومانی هر متر خانه بین گرانترین و ارزان‌ترین مناطق تهران

کرایه خانه در تهران چقدر گران شده است؟

همچنین در بخش‌هایی از آخرین گزارش بانک مرکزی به بحث اجاره‌بها نیز پرداخته شده و چنین اعلام شده است که در آبان ماه سال جاری رشد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل به ترتیب معادل ۲ و ۳ درصد بوده است. البته اجاره‌بها به نسبت مدت مشابه سال قبل در شهر تهران رشدی معادل ۵۱.۶ درصد و در کل شهرهای کشور افزایشی ۵۷.۷ درصدی را تجربه کرده است.

کد خبر: 67529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =