بیمه‌شدگان، بهره‌مند از مزایای گسترش سامانه‌های هوشمند خدمات

شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین از شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی در حوزه‌های فناوری اطلاعات با تمرکز بر طراحی، تدوین، اجرا و پشتیبانی از سامانه‌های ارائه خدمات بیمه‌ای و سلامت الکترونیک فعالیت دارد. این مجموعه در سه دهه اخیر با ارائه گروهی از محصولات، سرویس‌ها و سامانه‌های مدیریتی و کسب و کارهای بیمه‌ای، درمانی و ستادی تأمین اجتماعی، به عنوان رکن اساسی این سازمان، طراحی و ارائه خدمات الکترونیکی و دیجیتال این حوزه را عهده‌دار بوده است.

اقدامات شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در راستای ارتقای خدمات الکترونیک و هوشمندسازی تأمین اجتماعی، توسعه فضای نرم‌افزاری و زیرساختی سرویس‌های گوناگون بیمه‌ای، درمانی و سامانه‌های متمرکز اطلاعات و پشتیبانی از سامانه‌های ارائه خدمات تأمین اجتماعی به جامعه بزرگ تحت پوشش این سازمان، موضوعاتی است که توسط «مهدی کلانتری» مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در گفت‌وگو با آتیه آنلاین تشریح شده است که در ادامه می‌خوانید.

تشریحی از اهداف تاسیس و فعالیت شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین بفرمایید. چه سرویس‌هایی توسط این شرکت به سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود؟

شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین سال ۱۳۷۲ با هدف انجام فعالیت‌های حوزه IT سازمان تأمین اجتماعی در دو بخش زیرساختی و نرم‌افزاری آغاز به فعالیت کرد. با توجه به عدم گستره نرم‌افزاری در زمان شروع فعالیت این شرکت، نسل اول نرم‌افزاری در مجموعه مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین را با زبانFOX PRO آغاز و در ادامه نرم‌افزارهای مالی اداری، بیمه‌ای و HIS نوشته شد. سپس در دهه ۸۰ مهاجرت از سیستم‌های تحت DOS به سیستم‌های .NET و بانک اطلاعاتی یا Oracle صورت گرفت و با این اقدام تحول بزرگی را در شرکت شاهد بودیم و به سمت دیتابیس‌های Relational و Oracle انجام شد.

از اواخر دهه ۹۰ نیز پوست‌اندازی مجدد سامانه‌های نرم‌افزاری اتفاق افتاد و ما مهاجرت به سمت دیتابیس‌های متمرکز را آغاز کردیم. در حال حاضر بسیاری از سامانه‌های ما به صورت متمرکز در حال فعالیت است.

در بخش نرم‌افزاری نیز در سه حوزه، خدمات این شرکت به سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود. نرم‌افزارهای بیمه‌ای شامل دو دسته درون سازمانی و شعب در اختیار همکاران قرار دارد و نرم‌افزارهایی در قالب سرویس خدمات غیرحضوری و اپلیکیشن برای استفاده و دریافت خدمات در اختیار عموم قرار گرفته است. در حوزه درمان نیز سه دسته شامل نرم‌افزارهای درون‌سازمانی نظیر سیستم اسنادپزشکی، نرم‌افزارهای بیمارستانی در قالب سیستم HIS و برنامه‌های خارج از سازمان مانند نسخه الکترونیک فعال هستند.

دسته سوم سامانه‌های مورد استفاده در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین را نرم‌افزارهای ستادی تشکیل می‌دهند. این نرم‌افزارها در واقع بیمه‌ای و درمانی محسوب نمی‌شوند اما در راستای اقدامات این حوزه‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. سامانه اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی نظیر سیستم حسابداری، انبارداری و حقوق و دستمزد در این حوزه قرار دارند. این نرم‌افزارها نیز توسط شرکت تولید و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

درحوزه‌های زیرساختی نیز فعالیت‌های این مجموعه در سه بخش زیرساخت دیتاسنتر (Data Center)، امنیت و دیتابیس (Database) فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود. در این حوزه کارهای تخصصی صورت می‌گیرد.

همچنین بخش مربوط به هوش تجاری و Data Warehouse نیز در مجموعه مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در حال انجام و توسعه کار جهت ایجاد بانک اطلاعاتی گسترده و بالا آوردن گزارشات مختلف در ابن بستر است.

این شرکت چه خدمات و سرویس‌های در اختیار شرکت‌ها و موسسات تابعه تأمین اجتماعی قرار می‌دهد؟

شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین با بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تابعه و زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی در حال تبادل اطلاعات است. به عنوان نمونه در این حوزه با موسسه حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی در قالب وب‌سرویس و بانک رفاه کارگران در حوزه‌هایی دریافت و پرداخت متمرکز و وب‌سرویس‌های مختلف ارتباط کاری داریم.

در حال حاضر نیز در حال رایزنی با واحد IT بانک رفاه کارگران برای تقویت اپلیکیشن‌های طرفین و استفاده از سرویس‌های متقابل هستیم و در این مسیر ارائه خدمات بهتر به مردم را دنبال می‌کنیم.

آیا این مجموعه، با نهادهای دولتی و خصوصی خارج از سامان نیز همکاری دارد؟ در چه حوزه‌هایی این تعامل تعریف و دنبال می‌شود؟

در حوزه ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای مختلف حجم بالایی از اطلاعات در حال نقل و انتقال است. در حال حاضر شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین با سامانه‌های ثبت احوال، بانک‌های مختلف، سازمان امور مالیاتی، بیمه سلامت، وزارت علوم و بسیاری نهادها و سازمانهای دیگر در ارتباط است.

در قالب تکالیف برنامه توسعه هفتم، در همکاری با سازمان امور مالیاتی به سمت درگاه مشترک بیمه و مالیات حرکت می‌کنیم. همچنین در راستای انجام امورات مربوط به نسخه الکترونیک با بیمه سلامت ارتباط کاری بسیار نزدیکی را تجربه می‌کنیم.

ما همچنین بر بستر MPLS و بستر گذرگاه عمومی خدمات دولت(PGSB)حجم زیادی از مراودات با سازمانها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را تجربه می‌کنیم. در این حوزه بسیاری اطلاعات را از مجموعه‌های اشاره شده دریافت و پس از کسب مجوز از کمیته صیانت سازمان تأمین اجتماعی با حفظ محرمانگی در اختیار این دستگاه‌ها قرار می‌دهیم.

در حوزه نسخه الکترونیک همچنین ارتباط کاری با بیش از ۱۵۰ شرکت را در حال انجام داریم که ارائه سرویس‌های بهتر به مردم را موجب می‌شود.

اساساً نیاز به توسعه فناوریهای دیجیتال در سازمان تأمین اجتماعی چقدر لازم است؟ شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین چه اقداماتی در این ارتباط عهده‌دار است؟ این مجموعه چه رویکردی در توسعه خدمات هوشمند تأمین اجتماعی دنبال می‌کند؟

بخشی از روند افزایشی بسترهای خدمات غیرحضوری در سالهای اخیر را می‌توان محصول شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا محسوب کرد. در جهان امروز با ارائه خدمات غیرحضوری بر بسترهای الکترونیک می‌توان نقش موثری در بهینه‌سازی زندگی افراد ایفا کرد.

طرح ارائه خدمات ۷۰-۳۰ که از سالهای گذشته در سازمان تأمین اجتماعی آغاز و در بیش از ۲.۵ سال اخیر، اکنون با گسترش قابل توجه خدمات الکترونیک به ۱۲۰-۵۷ رسیده است. در این حوزه، تأمین اجتماعی با ارائه ۵۷ خدمت غیرحضوری بیش از ۱۲۰ میلیون مراجعه مردم به مراکز ارائه خدمات این سازمان را کاهش داده و این مهم، صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف را موجب شده است.

بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی امروزه در سامانه خدمات غیرحضوری و اپلیکیشن تأمین من به جامعه تحت پوشش ارائه شده و ذینفعان، بخش قابل توجهی از خدمات موردنیاز را از این سامانه‌ها دریافت می‌کنند. در حال حاضر مردم با استقبال از برنامه کاربردی تأمین من، بهره‌مند از بسیاری خدمات ارائه شده در قالب این برنامه کاربردی هستند.

با توجه به نیاز روز مردم و حرکت جوامع به سمت فضای الکترونیک، در سازمان تأمین اجتماعی نیز چاره‌ای جز حرکت به سمت خدمات این حوزه وجود ندارد. موضوع خدمت‌رسانی به مردم، هوشمندسازی و استفاده از منابع اطلاعاتی در اختیار سازمان در حوزه خدمات الکترونیک مورد توجه است.

در حال حاضر سرمایه از بانک‌ها خارج شده و به سمت اطلاعات در حرکت است، به این معنی که سرمایه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها به جای حسابهای بانکی، در حوزه اطلاعات نمود پیدا کرده است.

سازمان تأمین اجتماعی نیز با در اختیار داشتن حجم بالایی از اطلاعات صحت‌سنجی شده، امکان تصمیم‌سازیهای کلان و استراتژیک در حوزه‌های مربوطه را در اختیار دارد. همچنین خدمات الکترونیک ارائه خدمات بهینه به جامعه و گروه‌های تحت پوشش و شرکای اجتماعی این سازمان را به دنبال خواهد داشت.

ظرف ۲ سال اخیر چه برنامه‌های در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در اولویت قرار داشته است؟ چه میزان از این برنامه‌ها محقق شده و برای ادامه مسیر چه رویکردی دنبال می‌شود؟

در مدت بیش از ۲ سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه خدماتی شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین برای سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفت که شاید نسخه الکترونیک را بتوان مهم‌ترین این اقدامات محسوب کرد.

اکنون به صورت روزانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی ثبت می‌شود که هر ثانیه حدود ۱۳ مورد را شامل می‌شود. فعالیت سامانه نسخه الکترونیک در این حجم گسترده در واقع آرامش و آسایش مردم و جامعه ذینفعان تحت پوشش را موجب شده است. این مجموعه خدمات با بالاترین سطح پایداری در حال ارائه به مردم است.

از طرفی خدمات مربوط به لیست هوشمند حق بیمه به عنوان یکی از اقدامات بزرگ سازمان تأمین اجتماعی در حال انجام است و این مهم، دریافت لیست، دریافت مبلغ لیست و موضوعات ریاضی و فنی را به صورت متمرکز ممکن کرده است.

لیست هوشمند حق بیمه اکنون در ۴ استان و در تعدادی از شعب تهران به صورت عملیاتی در حال اجرا است و بر اساس هدفگذاری انجام شده، تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ ارسال لیست هوشمند در تمام کشور اجرایی و تأمین اجتماعی و کارفرمایان از آن بهره‌مند می‌شوند. عملیاتی شدن این مدل از لیست حق بیمه، رشد ۱۰ درصدی وصولی به‌موقع در استانهای پایلوت محقق شده و افزایش درآمد جاری سازمان تأمین اجتماعی را به همراه داشته است.

همچنین در حال حاضر ۲ فاز سامانه بازرسی دفاتر قانونی در تمام کشور اجرایی شده و فاز سوم آن نیز به‌زودی عملیاتی می‌شود.

البته که توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر نیز در اولویت برنامه‌های شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین قرار داشته است.

ما در این شرکت در قالب برنامه‌های ۲ سال آینده، پنج پروژه مهم را دنبال می‌کنیم. در حوزه نرم‌افزاری بیمه متمرکز تأمین اجتماعی، نرم‌افزار متمرکز اسناد پزشکی یا درمان غیرمستقیم و انبار داده(Data Warehouse) و در حوزه سخت‌افزاری و زیرساختی نیز تقویت(Data Center) و راه‌اندازی (Data Center) ثانوی سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین چه نقشی در راستای توسعه خدمات الکترونیک و هوشمندسازی تأمین اجتماعی دنبال می‌کند؟

توسعه وضعیت موجود در حوزه خدمات و سرویس‌های الکترونیک و راه‌اندازی (Data Center) ثانویه برای سازمان تأمین اجتماعی در قالب فعالیت‌های زیرساختی در حال انجام است. در واقع با اجرایی شدن نرم‌افزارهای پیش‌بینی شده و اضافه شدن آنها به جمع ظرفیت‌های زیرساختی خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی، عملاً سایر خدمات این سازمان نیز به صورت غیرحضوری به جامعه ذینفعان ارائه می‌شود.

در حوزه فعالیت شرکت سلامت الکترونیکی تأمین (سهامی خاص)، «ساتا» (زیرمجموعه شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین) چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

شرکت «ساتا» به عنوان زیرمجموعه شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین فعالیت دارد. این مجموعه بر اساس نیاز سازمان تأمین اجتماعی به خرید یا استفاده از سیستم بیمارستانی آغاز به فعالیت کرد. با توجه به تعداد بالای بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و دی‌کلینیک‌های سازمان تأمین اجتماعی، نیاز به سیستم در این مراکز درمانی احساس شد. این شرکت با راه‌اندازی HIS سازمان تأمین اجتماعی، بخشی از خدمات مربوط به حوزه تخصصی مربوطه را برطرف کرده است. در این ارتباط اطلاعات بیمارستانها به صورت متمرکز جمع‌آوری و داده‌کاویهای لازم روی آنها صورت می‌گیرد.

همچنین پروژه «رسا» به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با بیمه سلامت و سایر نهادهای نظارتی توسط شرکت ساتا در حال انجام است. در این بخش، ساتا با هزینه‌ای حدود یک‌چهارم دیگر شرکت‌ها در حال انجام این پروژه است.

چه رویکردی را در حوزه امنیت اطلاعات و داده‌های سازمان تأمین اجتماعی و جامعه تحت پوشش دنبال می‌کنید؟

امروزه موضوع امنیت اطلاعات، مهم‌ترین بخش سامانه‌های نرم‌افزاری را تشکیل می‌دهد. واحد امنیت شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در دو بخش Data Protection و تست نفوذ در حال انجام فعالیت است. تمام سامانه‌های ما در زمان تولید و توسعه، قبل از اجرا و پیش از ارائه به سازمان و مردم، مورد تست نفوذ قرار می‌گیرد.

از طرفی پروژه SOC و سامانه مرکز پایش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از پروژه‌های دارای اولویت نیز در حال طی کردن مراحل هستند. با استفاده از سامانه پایش در لحظه وضعیت تمامی سیستم‌ها از نظر موضوعات امنیتی و پایداری مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرند.

مرکز پایش پس از راه‌اندازی، تمامی سرویس‌های حیاتی سازمان تأمین اجتماعی را در بخش‌های داخلی و سرویس‌های مردمی از نظر پایداری و کارکرد تحت پایش قرار می‌دهد. این سامانه در واقع در صورت لزوم در کمترین زمان ممکن اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد.

براساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به آغاز فعالیت این پروژه در حدود یک ماه و نیم گذشته، احتمالا ظرف ۹ ماه آتی فعالیت این سامانه را در شرکت خواهیم داشت. احتمالاً این اقدام را باید در قالب یکی از تحولات بزرگ سازمان تأمین اجتماعی محسوب کرد.

در این زمینه در حال اخذ گواهینامه «افتا» از سوی سازمان فناوری اطلاعات هستیم و آزمایشگاه امنیت ما در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین با قدرت در حال انجام امورات مربوطه است.

با توجه به اهمیت موضوعات مربوط به هوش مصنوعی و ضرورت بهره‌مندی تأمین اجتماعی از ظرفیت‌های این حوزه در راستای هوشمندسازی سازمان، چه اقداماتی در این بخش انجام شده است؟

جهان امروز را باید دنیای IT دانست و البته نسل بعدی در اختیار هوش مصنوعی و استفاده از این بستر مهم است. به این واسطه ما اقداماتی را در ارتباط با هوش مصنوعی در راستای خدمات سازمان تأمین اجتماعی در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین آغاز کرده‌ایم.

لیست هوشمند حق بیمه تأمین اجتماعی، امروزه با بهره‌گیری از موضوعات هوشمندسازی در حال فعالیت است. همچنین در این ارتباط استفاده از Chat GPT را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم طی ۲ یا ۳ سال آینده، تأمین اجتماعی را به سازمان هوشمند تبدیل کنیم. با اجرایی شدن هوشمندی تأمین اجتماعی مردم و ذینفعان به شکل کاملتری از خدمات گسترده این سازمان بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر: 67582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =