فرایند ساخت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر آغاز شده است

ریئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیرگفت: ریل‌گذاری خوبی برای توسعه ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر طی ۵ سال انجام شده و دستورالعمل‌های لازم تدوین شده و بخشی از این برنامه به شکل مناقصه انتخاب و قرارداد منعقد شده و فرایند ساخت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر آغاز شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در آیین افتتاحیه نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: حوزه بهره‌وری و انرژی تجدیدپذیر موضوعی جهانی است و در کشور نیز در سالی که گذشت موفقیت چشمگیری رقم خورد.

وی ادامه داد: با همکاری که میان وزارت نیرو و وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد شکل گرفت، استاندارد جدیدی تدوین شد که باعث ایجاد بهره وری بیشتر و کاهش مصرف می‌شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: مهمترین موضوع ما در بهره‌وری، مسئله کولرهای آبی بود و طی دو سال گذشته ۶ رده از برچسب کولرهای آبی حذف شد و از سال جاری تمام کولرهای آبی با رده مصرف A به بالا تولید خواهد شد.

کمانی تاکید کرد که این اقدام به ۳۰۰ کیلووات در مصرف هر کولر و همینطور ۵۰۰ مگاوات کاهش در مصرف کلی برق کشور منجر خواهد شد.

این مقام مسؤول ادامه داد: نگرانی در خصوص تولید این موتورها با راندمان جدید وجود داشت که با همراهی تولیدکنندگان این خلأ تأمین شد و تولید یک میلیون ۴۰۰ هزار موتور جدید در سال را خواهیم داشت و کشور ما در کوتاه‌ترین زمان با نوآوری جدید تطبیق پیدا کرد. اگر عزم ملی وجود داشته باشد این کار کاملاً شدنی است.

کمانی گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیون کولر فعال در کشور وجود دارد و در تلاشم که بتوانیم کولرهای راندمان بالا را جایگزین آن کنیم.
وی ادامه داد: این اقدام ۶ هزار مگاوات در سطح مصرف و ۸ هزار مگاوات در سطح تولید صرفه جویی رقم خواهد شد که سرمایه گذاری آن بسیار پایین‌تر از ایجاد ظرفیت نیروگاهی است.

کمانی افزود: در حوزه روشنایی رده‌های پایین A نیز حذف شد و از مرداد امسال تمام تولیدکنندگان لامپ موظف شدند لامپ‌های تولیدی خود را با این استاندارد تولید کنند. در کولرهای گازی هم همین اتفاق افتاد و در دیگر لوازم خانگی و همینطور آسانسور نیز برای اولین بار استاندارد مصرف تدوین خواهد شد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: ظرفیت بسیار بالایی در حوزه بهره وری وجود دارد و ۱۰ هزار مگاوات کاهش مصرف برنامه ریزی شده و در این دو سال بخش اعظم آن انجام شده است. روشنایی معابر کشور در دستور کار قرار دارد و خوشبختانه بخش خصوصی استقبال خوبی از این موضوع انجام داد و کاهش چشمگیری ۵۰۰ مگاواتی در این زمینه خواهیم داشت که دستاورد بسیار خوبی خواهد داشت و قرارداد اجرایی ۸ استان را امروز امضا و کارهای اجرایی آن را امضا می‌کنیم. ۴ استان نیز پیش از این انجام شده بود.

وی در رابطه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اضافه کرد: ریل گذاری خوبی برای توسعه ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر طی ۵ سال انجام شده و دستورالعمل‌های لازم تدوین شده و بخشی از این برنامه به شکل مناقصه انتخاب و قرارداد منعقد شده و فرایند ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر آغاز شده است. این فرایند در بیش از ۴۰۰ ساختگاه در حال اجرا است. مناقصه ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی را به زودی خواهیم داشت که شامل مجوز ۲۰۰ مگاوات نیروگاه زیست توده می‌شود که هدف آن حل معضل زباله در کلانشهرها است.

وی در خاتمه یادآور شد: با مصوبه شورای عالی انرژی، ادارات ملزم می‌شوند تا ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از تجدیدپذیر ها تأمین کنند که طی ۴ سال و هر سال ۵ درصد اجرا خواهد شد.

کد خبر: 67619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =