بالاترین تورم ایران مربوط به چه سالی است؟

تورم در سال‌های گذشته به نرخ بالایی رسیده و همواره به عنوان یکی از مشکلات جدی کشور مطرح می‌شود اما شاید جالب باشد بدانید در دهه ۷۰ برای یک سال نرخ تورم حتی از میزان فعلی نیز بیشتر بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، یکی از موضوعاتی که همواره مطرح بوده و بر سر آن رقابت به نسبت شدیدی میان دولت‌های مختلف وجود دارد بحث تورم و آمارهای مربوط به آن است که به‌نوعی می‌توان گفت تمام دولت‌ها می‌کوشند خود را از جمع سردمداران تورم جدا کنند.

گاه به اعداد و ارقامی که تورم ماهانه را بررسی می‌کند استناد می‌کنند و گاه تورم سالانه را در دستور کار قرار می‌دهند تا به هر شکل که شده این نکته را به اثبات برسانند که بالاترین میزان تورم مربوط به دوره آنها نیست.

در این میان بررسی تاریخ تورم ایران نیز حاوی نکات جالبی است که درس‌های متعددی دارد. بطور مثال به استناد گزارشی که اواخر دهه ۸۰ از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده، در تاریخ ایران بالاترین رقم تورم مربوط به سال ۱۳۲۲ بوده که نرخ تورم سه رقمی شده و به ۱۱۰.۵ درصد رسیده است جالب‌تر آنکه دقیقا هفت سال پس از این رکوردشکنی در سال ۱۳۲۹ تورم به کمترین رقم آن در تاریخ رسیده و نه تنها منفی شده بلکه به منفی ۱۷.۲ درصد رسیده است. طبق گزارش مذکور «نرخ تورم که در سال‌های ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۹ بین ۸ تا ۲۱ درصد در نوسان بود، به یک‌باره در سال ۱۳۲۰ به ۴۹ درصد، سال ۲۱ به ۹۶ درصد و سال ۲۲ به ۱۱۰ درصد می‌رسد. نکته عجیب تر اینکه تورم ۱۱۰ درصدی سال ۱۳۲۲ در عین ناباوری در سال ۱۳۲۳ به ۷.۲ درصد کاهش می‌یابد و در دو سال بعد از آن منفی می شود.»

اما اگر بخواهیم تاریخ اخیر ایران و دوران پس از دفاع مقدس را بررسی کنیم به استناد گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در اغلب سال‌ها تورم کشور دو رقمی بوده و تنها برای دو سال در دولت یازدهم تک رقمی شده است.

بالاترین تورم سه دهه اخیر

همچنین برخلاف آنکه تصور می‌شود در دو تا سه سال گذشته تورم ایران رکورد زده، همچنان سال ۱۳۷۴ بالاترین میزان تورم را به خود اختصاص داده است که در آن دوره نرخ تورم معادل ۴۹.۴ درصد اعلام شده است. نکته جالب اینکه یک سال بعد از این تاریخ در سال ۱۳۷۵ تورم بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۲۳.۲ درصد رسیده است.

تورم ۴۷.۱ درصدی سال ۱۳۹۹ نیز در رتبه دوم سه دهه گذشته قرار دارد و پس از آن به ترتیب سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ با تورم‌های ۴۶.۵ و ۴۶.۲ درصدی در رده‌های بعدی جدول قرار دارند.

تورم تک رقمی ایران

همان طور که اشاره شد در طول سه دهه گذشته در اغلب سال‌ها کشور تورمی دو رقمی را تجربه کرده و تنها برای سه سال تورم تک رقمی بوده است که دو سال مربوط به سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ می‌شود که به ترتیب این عدد ۹ و ۹.۶ درصد اعلام شده بود. در سال ۱۳۶۹ نیز تورم کشور معادل ۹ درصد بوده است که بر این اساس می‌توان گفت در ۳۳ سال گذشته سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۶۹ با تورم ۹ درصدی سال‌هایی بوده که کمترین فشار تورمی متوجه حال مردم بوده است.

بالاترین تورم ایران مربوط به چه سالی است؟

حال نیز در شرایطی که گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول ایران را در میان کشورهای با تورم بالا در رتبه هفتم سال ۲۰۲۳ قرار داده، همچنان مسئولان قوای مختلف برای کاهش و کنترل تورم در تلاش هستند و پیش‌بینی برخی نهادهای بین‌المللی نیز مبنی بر آن است که در سال ۲۰۲۴ میلادی ایران با کاهش نرخ تورم مواجه خواهد شد، البته این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان داخلی با توجه به مجموع شرایط بر افزایشی شدن این روند تاکید دارند و در عین حال مسئولان دولت و سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به برخی مصوبات کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۳ این تصمیمات را تورم‌زا دانسته‌اند.

بالاترین تورم ایران مربوط به چه سالی است؟

کد خبر: 67655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =