دسترسی دشوار سه‌چهارم کودکان‌ کار به غذای باارزش

 دسترسی کودکان کار به غذای باارزش سخت و دشوار است.کودکان کار، به دلیل مشکلات اقتصادی و نوع زندگی‌شان، با انواع بیماری‌ها از جمله سوء‌تغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند. این کودکان برای رشد و تکامل مناسب‌شان، نیازمند غذاهایی با پروتئین و کلسیم بالا هستند. نیازهایی که رفع آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، معصومه اسدالله‌زاده، فعال اجتماعی در حوزه کودکان کار و خیابان و کارشناس ارشد علوم اجتماعی ضمن بررسی اهمیت سلامت غذایی کودکان کار، پیامدهای ناشی از سوءتغذیه بر این کودکان را مورد بررسی قرار داده است.

سلامت کودکان کار تا چه اندازه به دلیل تغذیه نامناسب در معرض خطر است؟

شروع کار از سنین کودکی می‌تواند اثر منفی بر وضعیت تغذیه و فرایند رشد ایجاد کند. آن‌ها به دلیل نوع سبک زندگی بیش از سایر کودکان در معرض سوء‌تغذیه و برخی بیماری‌های عفونی مانند (HIV) و هپاتیت و انواع بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار، کم‌خونی و عقب‌افتادگی در رشد هستند. کودک کار و خیابان اغلب معلول علل مختلف از جمله فقر است. فقر دسترسی به خوراک مغذی را محدود کرده، منجر به رژیم‌های غذایی ناکافی و سوء‌تغذیه می‌شود. بررسی‌های فعالان این حوزه نشان می‌دهد که حدود سه‌چهارم کودکان کار نیاز به دریافت مکمل‌های غذایی دارند. آن‌ها عملاً در معرض دچار شدن به سوءتغذیه هستند؛ زیرا اساساً وقتی یک کودک در روند رشد خود مکمل‌های لازم از جمله آهن،کلسیم، پروتئین و انواع ویتامین‌ها را دریافت نکند، احتمال سوءتغذیه در او افزایش پیدا می‌کند.

تغذیه نامناسب کودکان کار خطری جدی است که سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. از جمله بر سلامت جسم و روان این قشر تأثیر بسزایی دارد. چاقی مفرط، اضافه‌وزن، کاهش سطح انرژی و شادابی کودکان که بیش از حد احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارند از اثرات جسمی تغذیه بد است. از طرفی به لحاظ فکری و ذهنی اختلالاتی برای این کودکان ایجاد می‌شود و سطح هوش کمتری خواهند داشت. افسردگی و کناره‌گیری از جمع دوستان و همسالان و بروز بیماری‌های قلبی از دیگر تأثیرات این عارضه است.

عملکردهای رفتاری و شناختی کودکان ‌کار دچار سوء‌تغذیه و مشکلات بهداشتی، چه ویژگی‌های خاص و برجسته‌ای دارد؟

عملکرد رفتاری و شناختی این کودکان بسیار متغیر و در نوسان است. اختلال در رشد فکری آن‌ها امید به آینده‌شان را از بین می‌برد. از نظر روحی نیز احتمال افزایش پرخاشگری در آن‌ها بیشتر است. کار و شرایط کاری بر سلامت جسمی و رشد قدی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. همچنین، به لحاظ عاطفی نیز بسیار ضعیف عمل می‌کنند و به مسائل روزمره بسیار بی‌تفاوت هستند.

مردم چطور می‌توانند در کاهش سوء‌تغذیه کودکان کار ایفای نقش کنند؟

مردم معمولاً هرروزه با کودکان کار در سطح شهر، متروها و اماکن عمومی روبه‌رو می‌شوند و اغلب به اشتباه مواد خوراکی مضر و قندی به آن‌ها هدیه می‌دهند. این مواد ارزش غذایی بالایی ندارند و انرژی چندانی نیز برای کودک به ارمغان نمی‌آورند. اگر غذای گرم، مقوی، پروتئینی و یا تنقلات که قدرت خرید آن را ندرند جایگزین موادغذایی کم‌ارزش شود، نه‌تنها بسیار مؤثر است بلکه خوشحالی بیشتر این کودکان را به دنبال خواهد داشت.

سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت به منظور جلوگیری از بروز و یا تشدید سوء‌تغذیه و حل مسائل بهداشتی کودکان کار باید چه اقداماتی را در اولویت قرار دهند؟

در موضوع کار کودک ۱۰ نهاد را می‌توان فهرست کرد. طبیعی است که حکمرانی بر خدمت عمومی در هر ساحتی، نیازمند کار بین‌سازمانی است. لازمه کار بین‌سازمانی هم فرماندهی واحد جهت اتخاذ تصمیمی واحد محسوب می‌شود. نهایتاً وحدت رویه در این زمینه، مستلزم سیاست‌گذاری عمومی کلان‌نگر با مشارکت سمن‌هاست. سازمان‌های مردم‌نهاد با حمایت خود از طریق به عهده گرفتن بخشی از هزینه‌های تغذیه‌ای مناسب و مهیا کردن لوازم بهداشتی کودکان کار می‌توانند در راستای سلامت غذایی و بهداشتی آن‌ها مؤثر واقع شوند.

کد خبر: 67814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =