بهره‌مندی ۲ هزار بیمه شده کهگیلویه و بویراحمدی از مزایای مشاغل سخت

مدیرکل تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار نفر از بیمه‌شدگان استان معادل ۱۸ درصد بازنشستگان از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، رسول چراغ سحر با بیان این مطلب افزود: در مجموع ۱۱هزار بیمه شده به عنوان بازنشسته زیرپوشش تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند و ماهیانه از این سازمان حقوق دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: کاری سخت و زیان آور محسوب می‌شود که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی، ‌بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.

مدیرکل تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه انواع کارهای سخت و زیان‌آور بر دو نوع الف و ب هستند که تفاوت آن در حذف و کاهش سخت و زیان‌آوری است افزود: مشاغل گروه الف، مشاغلی است که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت شغلی وابستگی دارد و می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنان را حذف کرد مثلا دستگاه رینگ در صنایع نساجی قدیم، دارای صدای بیشتر از حد استاندارد بوده و فرد در معرض صدای بیشتر از حد مجاز قرار داشت، در حالی که در دستگاه‌های جدید، صدای دستگاه رینگ کمتر از حد مجاز است.

وی ادامه داد: گروه ب مشاغلی است که ماهیت آن سخت و زیان‌آور است و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، می توان صفت سخت و زیان‌آوری آن‌ها را کاهش داد، ولی کماکان سخت و زیان‌آوری آن‌ها حفظ می شود، مانند کار مداوم در معادن زیر زمینی.

چراغ سحر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشستگی‌های پیش از موعد، بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و آرای محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف ادارات کار را از مهم‌ترین دلایل افزایش چشمگیر هزینه‌ها بیان کرد و گفت: حفظ و صیانت از نیروی انسانی، ایمن‌سازی شرایط محیط کار و حذف و کاهش صفت سخت و زیان‌آوری با توجه به لزوم به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و فنی از مهم‌ترین اهداف قوانین و مقررات مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود.

وی افزود: البته برخی مشاغل سخت به مرور زمان و بر اثر پیشرفت تکنولوژی از فهرست مشاغل سخت خارج می‌شوند که یکی از آنان نانوایی‌هاست.

چراغ سحر درباره خبرنگاران تاکید کرد: خبرنگارانی که در زمان جنگ یا بیماری‌ها برای پوشش رویدادهای خبری در صحنه حضور دارند نیز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

۱۰۸ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمدی در قالب بیمه های اجباری و اختیاری زیرپوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و برای آینده زندگی خود پشتوانه دارند.

کد خبر: 67828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =