امر به معروف و نهی از منکر، تکلیف دینی و مسئولیت مدنی همگان است

احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در دومین همایش سراسری شوراهای امر به معروف و نهی از منکر این سازمان در سال جاری با تأکید بر اهمیت فریضتین امر به معروف و نهی از منکر، گفت: امر به معروف و نهی از منکر، فرایضی هستند که مهمترین تضمین‌کننده سلامت اخلاقی و رفتاری جامعه به شمار می‌روند. این دو فریضه، علاوه بر این که تکلیف شرعی هستند، حقی مدنی و سیاسی است و اصل هشتم قانون اساسی نیز بر این موضوع تأکید دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، اسفندیاری افزود: کسی که در نظام اسلامی مسئولیتی را می‌پذیرد، اگر به این اصول اعتقاد نداشته باشد، آن پست را غصب کرده و شرعاً حرام است در آن مقام بماند. امر به‌معروف و نهی از منکر تکلیف دینی و مسئولیت اداری و قانونی همگان است. جدای از وظیفه فردی و شرعی، کسی که مسئولیتی را می‌پذیرد، از منظر حاکمیتی و قانونی و مسئولیت حقوقی، موظف است قانون را رعایت کند. اموری که تکلیف اداری و قانونی است همه باید آنها را رعایت کنیم. اعتقاد داشتن و عمل نکردن هم مصداق عالم بی‌عمل است.

وی تأکید کرد: برای اجرای درست، مؤثر و کارآمد فریضه امر به معروف و نهی از منکر، آموزش لازم است و باید کمیته‌های آموزش در این زمینه فعال شوند تا با همفکری هم، برای آموزش در این حوزه طرح ارائه کنند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: کسی که می‌خواهد امر به معرف و نهی از منکر کند باید چند شاخص داشته باشد؛ اول این که عالم باشد به موضوع، دوم عادلانه برخورد کند و سوم با مهربانی برخورد کند. افرادی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند در وهله اول باید خودشان اهل رعایت باشند. کسی که امر به معروف می‌کند نیاز دارد که خود از احکام حلال و حرام آگاه باشد؛ به آنچه امر می‌کند خود عمل کند و آنچه را از آن نهی می‌کند، خود ترک کرده باشد. ما بیشتر از رعایت قانون از کسی نمی‌خواهیم و نباید بخواهیم. هر جا هم مشکلی هست باید با آموزش، تذکر با زبان خوش و تبلیغات کار کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر، نباید رویکرد آمران و ناهیان رویکرد مچ‌گیرانه باشد بلکه باید تلاش کرد با زبان خوش، در زمینه ترویج معروف و پیشگیری از منکر، فرهنگ‌سازی شود.

ارائه حجم بالایی از خدمات توسط تأمین اجتماعی

«محمد ملا زمانی» مدیرکل امور دستگاه‌های حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز در این همایش گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی حجم زیادی از مراجعه و مخاطب و ذی‌نفع دارد و خدمات بسیاری در سراسر کشور به بیمه‌شدگان و بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنها ارائه می‌کند. هدف اصلی و نهایی این سازمان، جلب رضایت مخاطبان است که به‌حمدالله در این زمینه توفیقات خوبی حاصل شده است. در دستگاه‌هایی که خدماتی به مردم ارائه می‌کنند، مهم‌ترین معروف این است که موجبات رضایت مراجعان و مخاطبان را فراهم کنند و منکر اصلی هم ناامید کردن مردم و ایجاد نارضایتی است که در موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید به اهمیت این موضوع توجه ویژه داشت.

وی با تأکید بر این‌که باید اهمیت حجاب و عفاف را برای مردم تبیین کنیم، تصریح کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌حمدالله در مبحث امر به معروف و نهی از منکر، جزو برترین سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور است.

در این همایش، واحدهای مسئول در برنامه‌های نُه‌گانه عفاف و حجاب و نیز تعدادی از مدیران استان‌ها به ارائه گزارش عمکلکرد حوزه‌های متبوع خود در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر پرداختند.

کد خبر: 67877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =