افزایش نرخ سود، بورس را تُهی از نقدینگی می‌کند

 روز دوشنبه «شانزدهم بهمن ماه» شاخص کل بورس با کاهش بیش از هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۹۸ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در سومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با افت ۱.۸۱۲ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۱.۴۵۲ واحدی در محدوده ۷۳۶ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۸.۵ میلیارد ورقه سهم طی ۷۳۸ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶.۸ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی و نمادهای مخابرات ایران، گروه مپنا و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس دااشتند

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۷۳ واحدی در محدوده ۲۵ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۹.۷ میلیارد ورقه اوراق بهادار طی ۲۳۴ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش ۲۸ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان جنوب، آهن و فولاد ارفع و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین تاثیر منفی و نماد پالایش نفت لاوان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

نرخ سود بورس را کم رمق کرده است

این درحالیست که با افتی ۳۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۳.۷ هزار میلیارد رسید. حقیقی‌ها ۲ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز منفی ۲۸۳ میلیارد تومانی در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

از سویی دلار در بازار آزاد با افتی هزار تومانی نسبت به دیروز، حوالی ۵۴۷۰۰ تومان در حال معامله است. امروز بازار سهام کم رونق‌تر از همیشه بود که با اعلام خبر احتمال افزایش نرخ بهره برای کنترل بازار ارز، حقوقی‌های زیادی در بازار در سهم‌های بزرگ شروع به فروش کردند. به نوعی حقوقی‌های زیادی در سمت فروش امروز فعال بودند که به نظر قصد انتقال بخشی از دارایی‌های خود به اوراق منتشر شده و همچنین گرفتن سودهای مطمئن از محل سپرده‌های خود هستند.

افزایش نرخ بهره همیشه شمشیر دولبه‌ای در اقتصاد بوده که هم می‌تواند با انتقال بدهی‌ها به آینده و جذب سرمایه باعث تقویت اقتصاد شود و هم می‌تواند با انتقال بدهی‌ها به آینده و عدم توان پرداخت، مشکلاتی را پدید آورد.

هرچند بازار سهام در ناامیدی مطلق قرار دارد و بورس در چنین شرایطی معمولا برگشت‌های رو به بالایی را رقم می‌زند، ولی اکثر فعالان بورسی ترجیح می‌دهند، تا روشن شدن وضعیت و بهبود شرایط تابلوهای معاملاتی بی‌گدار به آب نزنند.

کد خبر: 68044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =