زمان واریز یارانه بهمن ۱۴۰۲ و ماجرای یارانه دهه فجر

یارانه معیشتی خانوار که تا دی ماه سال جاری بامداد بیستم هرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد، از بهمن ماه با زمان‌بندی جدیدی پرداخت می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طبق آنچه طی هفته گذشته از سوی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده از بهمن ماه امسال به هدف نظم‌بخشی بیشتر واریز یارانه‌ها بصورت زمان‌بندی انجام می‌شود.

۱۶ بهمن ماه امسال یعنی چهار روز قبل از واریز یارانه‌ها در تاریخ مرسوم قبلی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها از تغییر زمان‌بندی واریز یارانه خبر داده و اعلام کرد: «مستمری کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور بیستم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه بیست و پنجم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت، از ابتدای ماه انجام می‌شود. در حالی که پیش از این پرداخت یارانه برای همه مشمولان، بیستم هر ماه انجام می‌شد.»

چرا یارانه بهمن ماه به حساب برخی افراد واریز نشده است؟

بر این اساس ممکن است برای برخی که این خبر را مطالعه نکرده‌اند این سئوال ایجاد شده باشد که چرا یارانه بهمن ماه به حساب آنها واریز نشده و این مبلغ چه زمانی به آنها پرداخت خواهد شد؟

بنابراین این عده باید با بررسی گروه و دهکی که در آن قرار دارند بررسی کرده تا بدانند از این به بعد یارانه آنها هر ماه در چه تاریخی به حسابشان واریز می‌شود.

زمان واریز یارانه بهمن ۱۴۰۲ و ماجرای یارانه دهه فجر

ماجرای یارانه دهه فجر چیست؟

همچنین در روزهای گذشته اخباری درباره طرح "یارانه فجرانه" منتشر شده است که این مطلب برای عده‌ای این سئوال را ایجاد کرده که آیا قرار است به مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب مبلغی به عنوان یارانه به حساب افراد واریز شود یا آیا قرار است مبلغ یارانه آنها افزایش داشته باشد؟

درباره این موضوع باید گفت که دولت اقدام به اجرای طرحی با نام "فجرانه کالابرگ الکترونیک" کرده است. در این طرح که اجرای آن از ۱۷ بهمن ماه سال جاری آغاز شده، طبق اظهارات علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ۷ دهک درآمدی در صورت خرید ۱۱ قلم مواد خوراکی از سبد غذایی تعریف شده، مشمول بهره‌مندی از یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی(غیرنقدی) می‌شوند بدین ترتیب یارانه ۴۰۰ هزار تومانی ۶۲۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی ۵۲۰ هزار تومان می‌شود. چرا که این سبد بر پایه قیمت‌های سال ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.

این سبد ۱۱ قلم غذایی براساس قیمت روز معادل ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که همین سبد براساس مبنای سال گذشته معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان است و به عبارتی مابه‌التفاوت قیمت این سبد طی سال ۱۴۰۱ تا زمان فعلی، ۲۲۰ هزار تومان است؛ اما با اجرای طرح فجرانه که از ۱۷ بهمن آغاز شده و تا ۱۷ اردیبهشت ماه ادامه دارد، دولت این مابه‌التفاوت قیمتی را جبران کرده و برای اجرای سه ماهه این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان لحاظ کرده است.

همچنین در قالب این طرح شرط قبلی برای خرید ۲۰۰ هزار تومانی از سبد جهت بهره‌مندی از یارانه تشویقی «حذف» شده است. این در حالیست که خانوارها با خرید هر قلم از مواد خوراکی از یارانه تشویقی مربوط به همان ماده غذایی استفاده می‌کنند.

بنا بر اعلام معاون وزیر کار، با توجه به اینکه خرید از سبد غذایی «اختیاری» است افراد می‌توانند یارانه خود را در صورت تمایل «نقدی» برداشت کنند. تشخیص دهک‌ها با بررسی کد ملی هر شخص و همچنین بررسی میزان تراکنش‌های بانکی آنها اعم از ساتنا، پایا و دارائی آنها در پنجره واحد دولت صورت می‌گیرد.

کد خبر: 68154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =