پرداخت بدهی کارفرمایان مسیر تسهیل‌گر اجرای تعهدات تأمین اجتماعی

کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی بزرگترین فعالان در عرصه اقتصادی و تولیدی با تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه بخش اعظمی از منابع درآمدی سازمان تأمین اجتماعی را تأمین می‌کنند. داده‌های آماری نشان از تأمین بیش از ۸۰ درصد منابع این نهاد بیمه‌گر از حوزه کارفرمایی برای اجرای تعهدات سازمانی آن در قبال بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و شرکای اجتماعی دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، ‌ سالیان سال است که حوزه کارفرمایی در بخش دولتی و خصوصی مبالغ هنگفتی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت نکرده‌اند. این موضوع باعث تجمیع بدهی آنان و مشمول جریمه شدن کارفرمایان در قبال سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی شده است. در طول سال‌های گذشته در همین راستا طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان با تصویب هیات وزیران ابلاغ و توسط این سازمان بیمه‌ای اجرایی می‌شود.
از آنجا که در حال حاضر کارفرمای بزرگ سازمان تأمین اجتماعی، دولت به شمار می‌رود، بیشترین بدهی را به این نهاد بیمه‌ای دارد و از طرفی دیگر کارفرمایان بخش خصوصی نیز بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار هستند. این موضوع باعث شد که در سال‌های اخیر با اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای بخشی از جریمه‌های حوزه کارفرمایی به این سازمان بخشوده شود.

استفاده ۲۶ هزار کارگاه از طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان گفت: در سال‌جاری ۲۶ هزار کارگاه از خدمات و شرایط تعدیلی حوزه بخشودگی جرایم استفاده کردند و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بخش تقسیط بدهی کارگاه‌ها و کارفرمایان صورت گرفت.
موسوی ادامه داد: سازمان تأمین ‌اجتماعی که در آن مقطع به عنوان ابربدهکار شناخته می‌شد، امروز با مطالبات انباشته از دولت و حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان طلب از کارفرمایان، ابرطلبکار کشور است. در حوزه کسب و کار، بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند و تعاملات خوبی با حوزه کارفرمایی و کسب و کار دارد. تأمین ‌اجتماعی علاوه بر مطالبات از دولت، مطالبات حسابرسی شده از کارفرمایان دارد که امیدواریم کارفرمایان تا پایان سال، اقدام به پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی خود به تأمین‌اجتماعی کنند.

اجرای طرح بخشودگی جرائم از اول خرداد تا پایان مرداد ۱۴۰۲
تأمین اجتماعی یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال در بخش‌های تولیدی، اقتصادی و خدماتی تحت پوشش دارد. اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان برای بخشوده شده بخشی از جریمه‌های حوزه کارفرمایی از اول خرداد تا پایان مرداد ۱۴۰۲ اجرایی شد که در همین راستا بخشی از کارفرمایان از این طرح استفاده کردند.
پرداخت به‌موقع حق بیمه جامعه کارگری از سوی کارفرمایان علاوه بر تأخیر نداشتن در مراحل بیمه‌پردازی افراد بیمه‌شده، منافع بیشتری برای سازمان تأمین اجتماعی در راستای کسب درآمد پایدار به دنبال دارد. بنابراین در صورتی که فعالان حوزه تولید و اقتصاد بتوانند با حفظ شرایط اشتغال و توسعه کسب و کار حق بیمه‌های معوق خود را در موعد مقرر پرداخت کنند از خدمات بهتر و مطلوب‌تری از این نهاد برخوردار خواهند شد.
با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سال مهار تورم و رشد تولید، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین حامی حوزه کارفرمایی در راستای رونق تولید برنامه‌های مختلفی را هدف‌گذاری کرد. اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای یکی از این طرح‌های برای حمایت از کارفرمایان با دارای بدهی بوده است.

برنامه راهبردی دولت سیزدهم برای بهبود شرایط اشتغال
با توجه به برنامه‌ راهبردی دولت سیزدهم در زمینه بهبود شرایط اشتغال، این طرح با محوریت حفظ اشتغال موجود کارگاه‌ها اجرایی شد. کارفرمایانی مشمول استفاده از این تسهیلات شدند که حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی، نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست اسفندماه سال ۱۴۰۱ و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط اقدام کرده باشند.
بنابراین با توجه به اینکه اکنون سازمان تأمین اجتماعی حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان بخش خصوصی طلب دارد، باید کارفرمایان از این فرصت مناسب برای پرداخت جرائم بیمه‌ای استفاده می‌کردند تا هم ضمن پایداری منابع سازمان، در راستای کمک به تولید و رونق فعالیت‌های اقتصادی و حوزه کسب و کار برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.
از آنجا که بیش از ۸۰ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی تأمین می‌شود پرداخت به موقع حق بیمه جامعه تحت پو شش کارگاه‌های فعال در کشور، این سازمان را در راستای ایفای به هنگام تعهدات خود یاری خواهد کرد. اگرچه تأمین اجتماعی اکنون بخش اعظمی از جامعه را در قالب ۵۳ درصد تحت پوشش داشته و نسبت به ارائه خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی اقدامات اثربخشی در برنامه خود دارد تا همه ذینفعان و مخاطبان از آن بهره ببرند.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر با جامعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و افراد تبعی آنان ۴۷ میلیون نفر را خدمات هجده‌گانه ارائه می‌دهد.

کد خبر: 68211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =